۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۴

استان​های تهران و ایلام رتبه نخستین و آخرین واجدین شرایط شرکت در انتخابات را به خود اختصاص داده​اند.

نسرین وزیری: بالاخره پس از 22 روز رقابت میان 4 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم، فردا این انتخابات برگزار می‌شود تا حماسه‌ای دیگر در تاریخ 30 ساله انقلاب ایران رقم بخورد.

بیش از 45 هزار صندوق ‌رأی‌ فردا از ساعت 8 صبح در انتظار ‌رأی‌ دهندگان خواهند بود تا در انتخاباتی 10 ساعته، نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری را رقم بزنند. البته به گفته کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور در صورتی که فرمانداران درخواست تمدید زمان ‌رأی‌‌گیری را ارائه کنند، با صلاحدید وزیر کشور این ساعت می‌تواند تمدید شود. حداکثر زمان تمدید انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته، 2 ساعت بوده است که تا ساعت 12 نیمه شب انتخابات تمدید شده است.

به گفته رئیس ستاد انتخابات از ساعت ‌١٢ نیمه شب جمعه، شعب و صندوق‌های اخذ ‌رأی‌ بسته می‌شوند و از همان زمان شمارش آغاز می‌شود. آنگونه که دانشجو پیش‌بینی کرده است نتیجه نهایی این انتخابات ظرف ‌٢٤ ساعت اعلام می‌شود. اما وزارت کشور به تدریج نتایج انتخابات را در صندوق‌ها و مراکز اخذ ‌رأی‌ مختلف اعلام می‌کند. نخستین آمار پس از ‌شمارش حدود ‌٥ هزار صندوق اعلام خواهد شد. بر اساس اصلاحیه‌ای که نمایندگان مجلس هفتم بر قانون انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کردند، تنها کسانی که بیش از 18 سال سن دارند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

این در حالی است که سن ‌رأی‌ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، 15 سال بود.

به گفته محمد مدد رئیس مرکز آمار ایران و تأیید کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات، 46 میلیون و 199 نفر واجدین ارائه ‌رأی‌ در این دوره از انتخابات وجود دارد. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته 41 میلیون و 878 نفر واجد ارائه ‌رأی‌ وجود داشت. به این ترتیب با اینکه سن اخذ ‌رأی‌ افزایش یافته است اما باز هم شاهد افزایش 4 میلیون و 321 هزار نفری میزان واجدین ارائه ‌رأی‌ هستیم. بر اساس جدول تفکیکی میزان واجدین شرایط ارائه ‌رأی‌ در 28 استان کشور، تهران با 8 میلیون و 796 هزار نفر بیشترین واجدین شرایط را در خود جای داده است و ایلام با 357 هزار نفر کمترین تعداد را دارد.

شعبی بیش از صندوق‌های ‌رأی‌
نه تنها تعداد واجدین شرایط ارائه ‌رأی‌ در این انتخابات افزایش یافته که تعداد صندوق‌های اخذ ‌رأی‌ نیز افزایش یافته‌اند. البته رشد صندوق‌ها به نسبت رشد واجدین شرایط از شیب بیشتر و تندتری برخوردار بوده است. چه آنکه برای افزایش 4 میلیون و 321 هزار نفری میزان واجدین ارائه ‌رأی‌، 18 هزار و 744 صندوق اضافه شده است.

در این انتخابات 45 هزار و 713 صندوق اخذ ‌رأی‌ در نظر گرفته شده است که از این میزان وزارت کشور 31 هزار و 455 صندوق را ثابت و 14 هزار و 258 صندوق را سیار گذاشته است. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز از مجموع 26 هزار و 969 صندوق، 12 هزار و 867 صندوق ثابت و ‌14 هزار و 102 صندوق سیار بودند.

نکته جالب توجه دیگر در آمارهای وزارت کشور، تعداد بیشتر شعب اخذ ‌رأی‌ به نسبت صندوق‌های ‌رأی‌ است. به عبارت دیگر در حالی که در هر شعبه اخذ ‌رأی‌، چند صندوق وجود دارد و علی القاعده تعداد شعب باید کمتر از تعداد صندوق‌ها باشد؛ بر اساس آماری که کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور ارائه داده است، تعداد شعب بیشتر از تعداد صندوق‌هاست. به گزارش ایسنا او در نشست سه روز پیش خود (دوشنبه 18 خردادماه) در حالی که از 45 هزار و 713 صندوق اخذ ‌رأی‌ خبر داده بود اعلام کرد که شعب اخذ ‌رأی‌، 46 هزار و 294 عدد خواهد بود. یعنی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، 481 هزار شعبه بیشتر از تعداد صندوق‌های ‌رأی‌ خواهیم داشت. جدول

البته یک منبع آگاه در وزارت کشور در واکنش به این تناقض آماری اعلام کرد که چون هر صندوق برای خود ناظران و مجریانی دارد که در نهایت با حضور نمایندگان نامزدها به شمارش آرای می‌پردازند، هر صندوق در انتخابات ریاست جمهوری معادل یک شعبه محسوب می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال «خبر» که می‌گفت حتی در این صورت نیز تعداد شعب باید برابر تعداد صندوق‌ها یعنی 45 هزار و 713 صندوق ‌رأی‌ باشد، پس چرا 481 شعبه بیشتر وجود دارد؟ گفت: آماری که رئیس ستاد انتخابات کشور دو روز پیش اعلام کرده بوده است، تاکنون به این ترتیب تغییر یافته و در حال حاضر 45 هزار و 713 شعبه اخذ ‌رأی‌ وجود دارد.

افتتاح ستاد نظارت بر انتخابات کشور
روز گذشته ستاد نظارت بر انتخابات کشور با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان افتتاح شد. ناظران انتخابات ریاست جمهوری دهم، به عنوان نمایندگان شورای نگهبان در این انتخابات از حوزه‌های انتخابیه مختلف با این ستاد در تماس خواهند بود تا اگر شکایتی صورت گرفت و یا تخلفی انجام شد به این ستاد اعلام کنند. در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، فعالیت این ستاد تا پایان مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

کدخدایی از دعوت نامزدها و نمایندگان آنها در این انتخابات برای بازدید از ستاد نظارت بر انتخابات خبر داد و افزود: علی‌رغم این‌که در قانون چنین چیزی مقرر نشده، نمایندگان نامزدها می‌توانند روز اخذ ‌رأی‌ در این ستاد حضور داشته باشند.

رأی گیری در آن سوی مرزها
همزمان با برگزاری انتخابات در کشورمان، ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز روز جمعه برای برگزیدن دهمین رئیس​جمهور به پای صندوق​های رأی می​روند. در این میان تمهیداتی نیز برای زائرانی که در عربستان و عراق حضور دارند اندیشیده شده است و در تمامی کشورهایی که سفارتخانه یا نمایندگی سیاسی ایران در آن دایر است انتخابات دهمین دوره ریاست​جمهوری برگزار خواهد شد.حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق در گفت و گو با «خبر» درباره فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات در عراق گفت: برای برگزاری انتخابات همانند اقداماتی که در داخل کشور انجام شده است برای آماده‌سازی مشارکت همه واجدان شرایط در پای صندوق‌ها مقامات مسئول عراق به‌خصوص وزارت خارجه، کشور و استانداری‌هایی که بناست در آن مناطق انتخابات برگزار شود مذاکراتی برای برگزاری و تأمین امنیت شده است.

در بغداد، کاظمین، کربلا، نجف، بصره، اربیل، سلیمانیه و سامرا انتخابات برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که بیش از 13 صندوق برای جمع‌آوری رأی هموطنان ایرانی در عراق دایر خواهد شد. وی افزود: با توجه به حضور ایرانیان مقیم و زائران که به عتبات عالیات سفر می‌کنند، امیدواریم که بتوانیم با توسعه تعداد صندوق‌های رأی تمام آرای واجدان شرایط را داشته باشیم. پیش‌بینی می‌کنیم در مقایسه با انتخابات قبلی تعداد بیشتری از هموطنانمان در انتخابات شرکت کنند. مکان استقرار صندوق‌های اخذ رأی زائران ایرانی در جده، مدینه و مکه مشخص شده است.

حجت‌الاسلام بیات مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عربستان افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان عربستانی، صندوق‌های اخذ رأی زائران ایرانی در سه شهر جده، مدینه و مکه مستقر خواهد شد. وی‌افزود: تعیین اعضای هیأت اجرایی، ‌ناظران و نمایندگان شورای نگهبان نیز در این سه شهر به اتمام رسیده و زائران ایرانی می‌توانند با پاسپورت در این انتخابات شرکت کنند، برای افرادی که با پاسپورت‌های خانوادگی به این کشور مسافرت کرده‌اند امکان ارائه رأی در نظر گرفته شده است.

                                  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =