شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای نخستین بار آمریکا را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری الجزیره، اعضای شورای حقوق بشری سازمان ملل متحد طی نشستی در ژنو، از دولت آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر انتقاد کرده و تعطیلی زندان گوانتانامو و تحقیق درباره اقدام‌های غیرقانونی سربازان آمریکا در خارج از کشور را خواستار شدند. نماینده کوبا با درخواست پایان دادن به محاصره اقتصادی این کشور، آن را نسل‌کشی خواند. ایران نیز اعلام کرد که متاسفانه آمریکا بیشترین نقض کننده نظام‌مند حقوق بشر در جهان بوده است و همچنان این روند را ادامه می‌دهد.
هیئت ایرانی همچنین از آمریکا خواست تا نقض جدی حقوق‌بشر و تخلف از قوانین حقوق بشری، از جمله عملیات مخفی درخارج از این کشور توسط «سی آی ای» به بهانه مبارزه با تروریسم را متوقف کند. نماینده ونزوئلا نیز گفت که واشنگتن باید گوانتانامو و بازداشتگاه‌های مخفی در گوشه و کنار جهان را ببندد، افرادی که دست به شکنجه زده‌اند و همچنین افراد مسئول در ناپدید شدن و اعدام خودسرانه بازداشتی‌ها را مجازات کند و برای قربانیان غرامت فراهم کند.
بسیاری از کشورهای عربی نیز نگرانی خود را درباره اسلام‌ستیزی رو به روشد در آمریکا اعلام کردند. کشورهای غربی از جمله انگلیس، استرالیا و سوئیس نیز توقف یا لغو مجازات مرگ را در آمریکا خواستار شدند. سازمان عفو بین‌الملل نیز گفت که آمریکا باید مسئولیت اقدام‌های سربازان خود را بر عهده گرفته و این توصیه‌ها را مبنای تجدید ساخت پایه‌ها حقوق بشری خود قرار دهد. شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین از آمریکا خواست تا درباره مجازات مرگ در این کشور تجدیدنظری جدی کند. بنا بر این گزارش، بیش از یک هزار و ۲۰۰ مرد و زن از سال ۱۹۷۷ میلادی که آمریکا مجازات مرگ را پس از یک دهه از سرگرفت دراین کشور اعدام شده‌اند.
انتقاد اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی مطرح شد که «مایکل پوسنر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و نیروی انسانی در جلسه این شورا در ژنو گفت: «ضمن آن‌که به دستاوردهایمان افتخار می‌کنیم از وضع موجود هم راضی نیستیم و به تلاش برای اطمینان از اجرای منصفانه و عادلانه قوانین‌مان ادامه می‌دهیم.»

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =