متن و حاشیه سریال «سایه تنهایی» از نگاه بیژن شکرریز کارگردان سریال

 

وحید سعیدی: «سایه تنهایی» یکی از مجموعه‌های آماده پخش تلویزیون است که در حال حاضر حدود هفت ماهی است که در نوبت پخش قرار دارد. این مجموعه تلویزیونی با الگوبرداری از مجموعه موفق «پرستاران» به زندگی و روابط خانوادگی چند پزشک پرداخته است که درمسیر روایت این قصه هربار داستان یکی از بیمارانی را که به بیمارستان مراجعه می‌کند را هم به تصویر می‌کشد. این مجموعه 26 قسمتی به کارگردانی بیژن شکرریز و تهیه‌کنندگی محسن شایان‌فر تولید شده است. ابتدا قرار بود این مجموعه زمستان سال گذشته روی آنتن شبکه اول سیما برود، اما با توجه به تراکم پخش سریال‌های با موضوع پزشکی در آن ایام پخش این مجموعه را به صلاحدید مسؤلان شبکه به تأخیر افتاد.

پس از آن و این‌بار در آستانه فصل تابستان سال جاری با تیزرهای این سریال از شبکه اول با عنوان به زودی به روی آنتن رفت، ولی از پخش سریال در این ایام خبری نشد تا این‌که پس از ماه مبارک رمضان رسانه‌ها اعلام کردند که «سایه تنهایی» قرار است چهارشنبه روی آنتن برود، اما این ساعت پخش پس از ماه رمضان به مدت دو ماه در اختیار سریال خارجی «کمیسر لسکو» قرار گرفت و در ادامه هم مجموعه کارگاه علوی در این روز روی آنتن رفت تا همچنان این سریال در انتظار پخش باقی بماند. بی‌شک بهترین کسی که می‌تواند درباره تعویق‌های مکرر پخش این سریال نظر دهد، بیژن شکرریز کارگردان پروژه است: «بهتر است جواب این پرسش را از مدیر گروه اجتماعی و پخش شبکه اول سیما بپرسید، چراکه ما به عنوان دست اندرکاران پروژه این مجموعه را به موقع به پخش تحویل داده‌ایم، خیلی از دوستان هم که کار را دیده‌اند کلی از آن تعریف کرده‌اند، اما با این حال این سریال در پخش معطل مانده است».

شکرریز اما در بخش بعدی صحبت‌هایش مسأله پخش نشدن سریال را کمی بیشتر باز می‌کند: «قرار بود این مجموعه سه شب در هفته پخش شود، اما به ما گفتند چون موضوع سریال تلخ است بهتر است که فقط یک شب در هفته پخش شود که ما هم قبول کردیم، بعد از آن هم اصلاحیه‌هایی به سریال وارد کردند که بخشی از آن به حضور نسرین مقانلو بر می‌گشت که من بر خلاف میل باطنی‌ام و با توجه به احترامی که برای مسئولین تلویزیون قائلم این اصلاحات را انجام دادم و به نوعی حضور این بازیگر را در سریال کم رنگ کردم، اما همچنان وضعیت سریال بلاتکلیف است. واقعاً نمی‌دانم کجای کارمان ایراد دارد».

شکرریز سپس در پاسخ به این شایعه که آیا حضور نسرین مقانلو در این سریال برای پخش آن مشکلی به وجود آورده یا خیر می‌گوید: «ایراداتی به نوع پوشش ایشان و نقشی که در سریال داشتند وارد بود که ما آن‌ها را اصلاح کردیم، اما برایم جای تعجب داشت که این بازیگر با همان لباس‌ها و پوشش که در سریال ما داشتند در سریال «دیدار» آقای سیدجواد هاشمی بازی کردند که در کمال تعجب مشکلی برای این سریال به وجود نیامد و روی آنتن رفت».

او این سریال را با وجود اصلاحیه‌هایی که به آن خورده است همچنان جزو مجموعه‌هایی می‌داند که در صورت پخش خیلی زود جای خود را در میان مخاطبانش باز خواهد کرد: «با شهامت می‌گویم و قول می‌دهم سایه تنهایی با توجه به بضاعتی که در آن می‌بینم با وجود همه جرح و تعدیل ها خیلی زود مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد».

شکرریز فیلمنامه این سریال را به اتفاق مینو فرشچی به نگارش در آورده است. فرشچی از این کار به عنوان آخرین کاری که برای تلویزیون به اتمام رسانده یاد می‌کند که حالا مدت‌هاست در نوبت پخش معطل مانده است: «آخرین کاری که به اتمام رسانده‌ام مجموعه‌ای برای تلویزیون است به نام «سایه تنهایی» که در آن به مشکلات زندگی پزشکان در دو بعد خصوصی و اجتماعی اشاره شده است و مدت‌هاست که این مجموعه در نوبت پخش به انتظار زمان مناسب معطل مانده است».

او حالا در انتظار پخش سریالی است که دوست دارد بازتاب آن را در میان مخاطبان ببیند: «این‌طور به نظر می‌رسد که همگی ما به عنوان گروه سازنده این مجموعه در کارمان موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم مجموعه خوبی را بسازیم که امیدواریم شاهد پخش آن هم باشیم و قضاوتمان‌ را با بینندگان مقایسه کنیم!»

این سریال داستان زندگی چند پزشک و مناسبات میان ‌آن‌ها را در بیمارستان به تصویر می‌کشد و به مشکلات عدیده‌ای که بر سر پذیرش، درمان و آشنایی جامعه با بیماری‌هایی که می‌تواند با عزم بیمار بهبود یابد، می‌پردازد. 

«سایه تنهایی» در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید شده و بازیگرانی چون بیژن امکانیان، نسرین مقانلو، پرویز پورحسینی، علی دهکردی، کتانه افشارنژاد، لیلی تقوی، هرمز سیرتی، پرستو گلستانی، افشین هاشمی، امیرمحمد زند، اصغر محبی، ارسیا صنعتی و نادیا دلدارگلچین در آن بازی کرده‌اند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =