تغییرات آب‌وهوایی زمین، چگونگی دسترسی به منابع آب را در بسیاری از کشورهای جهان تغییر خواهد داد و در این بین، صنایع و شرکت‌های تجاری کمبود آب را از مهم‌ترین مشکلات خود در سال‌های آینده دانسته‌اند.

ابوالفضل کریمی: یک تحقیق جهانی نشان می‌دهد کمبود منابع آب در آینده یکی از نگرانی‌های مهم شرکت‌های تجاری خواهد بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، آخرین مطالعات نشان می‌دهد بیش از نیمی از 147 شرکتی که در این تحقیقات حضور داشتند، انتظار دارند طی 1 تا 5 سال آینده دچار مشکلات مرتبط با آب شوند. در همین راستا نزدیک به 60 درصد از این شرکت‌ها اهدافی را برای استفاده کارآمد از آب تعیین کرده‌اند.

در این گزارش که توسط سازمان مدیریت منابع زیست‌محیطی تهیه شده، پیش‌بینی شده است در طول دهه‌های آینده نیاز جهانی به منابع آبی افزایش پیدا کند و به همین دلیل صنایع با مشکلات بیش‌تری در این زمینه روبه رو شوند.

این گزارش از سوی 137 سرمایه‌گذار سازمانی با مجموع دارایی‌هایی نزدیک به 16 هزار میلیارد دلار آمریکا درخواست شده بود تا بدانند سرمایه‌گذاری‌شان‌ تا چه میزان تحت تاثیر مشکلات مرتبط با آب در معرض خطر قرار می‌گیرد. در این گزارش آمده که 39 درصد از شرکت‌ها در حال حاضر از مشکلات مرتبط با آب (مانند ویرانی‌ها بر اثر سیل و خشکسالی، کاهش کیفیت آب و افزایش قیمت آن) رنج می‌برند و صنایغ غذایی، نوشیدنی‌ها، تنباکو، فلزات و معدن بیش از دیگر صنایع از این موضوع آسیب می‌بینند. 

در عین حال حضور برخی شرکت‌ها در کشورهای دچار کمبود منابع آبی این گونه تلقی می‌شود که آن‌ها در حال هدر دادن منابع آبی هستند. به همین دلیل این شرکت‌ها هر روز بیش‌تر متوجه خطراتی می‌شوند که برند آن‌ها را تهدید می‌کند.

افزایش تقاضای شرکت‌ها برای اندازه‌گیری کارایی‌شان نشان‌دهنده این است که آن‌ها به اندازه‌گیری خروجی گازهای گلخانه‌ای خود تمایل دارند. در گزارش سازمان مدیریت منابع زیست محیطی (ERM) آمده است اگر شرکتی استفاده از یک محصول خاص را می‌سنجد، تمایل دارد سیاست‌هایی برای استفاده از آن محصول تبیین کند. اما در مورد آب تفاوت‌هایی از این نظر وجود دارد. درحالی‌که می‌توان برای سوخت‌های فسیلی جایگزین‌هایی پیدا کرد، هیچ جایگزینی برای آب وجود ندارد.

ژاکلین مک‌گلاد، مدیر آژانس محیط‌زیست اروپا از این گزارش استقبال کرد و گفت: «تغییرات آب‌وهوایی در حال تغییر دسترسی جهانی به منابع آبی است که به معنای کمبود بیش‌تر آب در برخی مناطق و سیل‌های بیش‌تر در برخی مناطق دیگر خواهد بود. به همین دلیل ما باید زیرساختارها و مصارف خود را با این موضوع مهم تطبیق بدهیم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =