نام |
سمت / عنوان |
اظهارنظر |
علی اشرفیپور |
مدیرکل محیط زیست استان تهران |
متاسفانه چون تصمیمگیریها برای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سطح ملی اتخاذ میشود باعث میشود که این برنامه جامعیت لازم برای تصمیمگیری در امور شهری مانند تهران را نداشته باشد. 4 سال زمان را در بحث بازنگری برنامه کاهش آلودگی هوا به هدر دادهایم و به نظر هم نمیرسد که تا 7 ماه دیگر هم برنامهای داشته باشیم این درحالی است که با توجه به فصل پاییز و زمستان هوا در حالت سکون است و حتما هوای تهران در شرایط هشدار و اضطرار قرار میگیرد. در روزهای اخیر شاهد آلودگی بالای هوای شهر تهران بودیم که برای سلامت شهروندان مضر بود اما متاسفانه نه اطلاعرسانی نه برنامهریزی و نه مدیریت درستی در این زمینه انجام نشد. |
یوسف رشیدی |
مدیرعامل سازمان کنترل کیفیت هوای تهران |
لغو ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای دیزل در کلانشهرها درحالی صورت گرفت که منبع اصلی تولید ذرات با قطر 5/2 میکرون که مشکلات اصلی تنفسی را برای شهروندان ایجاد میکند همین خودروهای دیزلی هستند. به طور عامیانه بگویم که محیط زیست تحویل گرفته نمیشود؛ من میگویم بهتر است اول ما به خودمان احترام بگذاریم و سپس از مردم بخواهیم که به تصمیمگیریهای ما درکاهش آلودگی هوا عمل کنند. |
محمد رضا محمودی |
معاون عمرانی استاندار تهران |
در برنامه 10 ساله کاهش آلودگی هوای شهر تهران اقداماتی باید سایر دستگاهها بر اساس بودجه و دستورالعمل مربوطه انجام میدادند؛ براساس این برنامه باید به افقی میرسیدیم که نسبت به افق در نظر گرفته شده مقداری عقب افتادگی داریم. ترافیک تهران بسیار زیاد است؛ با توجه به تعداد خودروهایی که هر روز به پایتخت اضافه میشود این خیابانها نمیتواند پاسخگو باشد. ترافیک تهران حتی باعث میشود که امداد رسانی نیز تحت شعاع قرار داده شود؛ به رغم افزایش ایستگاههای آتشنشانی همچنان سرعت امدادرسانی همچون سابق است و مشکلات در این زمینه هر روز بیشتر میشود. |
محمود نجاری |
کارشناس محیط زیست |
آنچه مسلم است آلودگی هوای تهران به عنوان یک معضل ملی و تهدیدی جدی علیه سلامت انسانها و محیط زیست به شمار میآید و تحت تاثیر عواملی همچون آلایندگی بیش از حد مجاز مراکز صنعتی و میلیونها دستگاه خودرو، پراکندگی مدیریت شهری و معضل ترافیک، نبود ساختار اجرایی مناسب نظارت و کنترل و نبود جدیت در دستگاههای ذیربط در اجرای وظایف محوله، مخاطره آمیزتر میشود. |
ناصر کرمی |
اقلیم شناس |
برای کاهش آلودگی، طرح جامع کاهش آلودگی هوا با 7 محور در دست بررسی است؛ ولی این مسئله زمان بر است و به سرعت مراحل اجرایی آن انجام نمیشود و در این طرح به دلیل قدیمی بودن مطالعات آن باید تجدید نظر شود. |
اسماعیل کهرم |
استاد محیط زیست دانشگاه آزاد |
بر اساس تحقیقی که از سوی 3 دانشگاه انجام شده، خودروهای تولید قبل از سال 1380فاقد استاندارد زیست محیطی هستند و 20 برابر خودروهای استاندارد، منوکسید کربن تولید می کنند. به گفته امی، تنها یک میلیون و 800 هزار خودرو استاندارد هستند و بقیه فاقد استاندارد هستند و به اندازه 41 میلیون خودرو آلودگی ایجاد میکنند. به دلایلی برنامههای دولت برای جمع آوری خودروهای فرسوده طبق برنامه پیش نرفته است و طرح گاز سوز کردن خودروها نیز که با هدف کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از آلودگی هوا از چند سال پیش پیگیری می شود به کندی پیش میرود. |
محمد درویش |
کارشناس محیط زیست |
مشکل اصلی آلودگی هوای تهران هرگز مورد عنایت قرار نگرفته و هرگز با دستور، ضرب الاجل و باید و نباید حل نمیشود. ظرفیت اکولوژیک تهران اشباع و خیابان های شهر به پارکینگ تبدیل شده است. تنها راه باقیمانده سرمایه گذاری، حمایت و گسترش سیستم حمل ونقل عمومی کشور است. :" طرح توسعه مترو قرار بود پنج سال پیش اجرا شود، اما امروز مسوولان شهرداری و مترو از کمبود امکانات مالی و... می نالند. دولت کارخانه های سایپا و ایران خودرو را موظف کرده بود تا پایان سال گذشته خودروهایشان را به ترمز ABS و ایربگ مجهز کنند، اما تا امروز هیچ خودرویی مجهز به این تجهیزات نیست. |
نظر شما