ایلنا نوشت:

 رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به نشست فوق‌العاده وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی به دعوت آیسیسکو در عربستان سعودی برای بررسی معیارها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در سال 2010 از جدا بودن دانشگاه‌های پزشکی از غیرپزشکی و تاثیر این موضوع در کاهش امتیازات لازم در رتبه بندی دانشگاه‌ها انتقاد کرد.

جعفر مهراد با اعلام این مطلب افزود: تنها دستور کار این نشست، بررسی معیارها و شاخص‌های رتبه بندی است که طبق قطعنامه پنجمین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی که در کوالالامپور، پایتخت مالزی در اکتبر 2010 میلادی برگزار شد، از دستور کار خارج و به نشست فوق‌العاده عربستان سعودی ارجاع شد.

وی تصریح کرد: نتیجه‌ای که اکنون به وضوح مشاهده می‌کنیم، نبود نام دانشگاه‌های جامع و مادر جمهوری اسلامی ایران در نظام‌های بین‌المللی رتبه بندی مانند «THES» ، «QS» ، «SHANGHAI» است.

مهراد با بیان این که دو سال متوالی است نام دانشگاه تهران در دامنه بین 400 و 500 شانگهای قرار دارد، گفت: این نظام تنها 500 دانشگاه برتر و تراز اول جهان را رتبه بندی می‌کند که در آن نام دانشگاه استانبول نیز مشاهده می‌شود، اما نکته مهم این که در سال 2010 میلادی نام دانشگاه‌های فهد و ملک سعود در عربستان سعودی در این نظام قابل تأمل است و همین موضوع است که ساماندهی بیشتر دانشگاه‌ها را ضروری‌تر می‌کند. رتبه دانشگاه فهد در نظام شانگهای در دامنه 300 تا 400 قرار دارد و چنانچه دانشگاه‌هایی از این نوع با همین رشد به حیات علمی و تحقیقاتی خود ادامه دهند، می‌توان انتظار داشت که رتبه‌های بالاتر را نیز بدست آورند.

به گفته رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در حال حاضر رتبه بندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران توسط ISC آغاز شده و تا دو هفته دیگر نتایج رتبه بندی مشخص خواهد شد.

مهراد ادامه داد: معیارهای مورد استفاده برای رتبه بندی دانشگاه‌های کشور، همان معیارهایی است که توسط تیم اصلی رتبه بندی و خبرگان رتبه بندی در دو همایش پی در پی در سال 1386 در تهران تهیه و تدوین شد. نتایج رتبه بندی در اختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار خواهد گرفت و پس از آن هر تصمیم اتخاذ شده برای انتشار، اجرا می‌شود.

مهراد افزود: معتقدم امتیازات پنجاه گانه پژوهشی بسیار مهم است، هرچند که امتیازات مربوط به آموزش( 30 درصد)، چشم‌انداز بین‌المللی(7 درصد)، تسهیلات(3 درصد) و تأثیر اقتصادی اجتماعی دانشگاه(15 درصد) نیز حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: شاید در نشست فوق‌العاده وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در سال 2010 میلادی در عربستان سعودی بر اثر بحث و گفت‌وگو، یک یا دو متغیر و یا وزن بعضی از متغیرها تغییر کند، یا حتی ممکن است رتبه بندی به صورت منطقه‌ای انجام شود، اما در هر حال اصل قضیه همان است که بر اساس این معیارها دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشورهای اسلامی رتبه بندی خواهند شد و لذا آرایش دانشگاه‌های ایران که اکنون با معیارها آشنا شده‌اند، برای نیل به هدف اصلی یعنی کسب امتیازات بالا و قرار گرفتن در بین 20 دانشگاه برتر جهان اسلام اهمیت فراوان دارد.

مهراد ادامه داد: پس از آن که وزرای آموزش عالی و تحقیقات اسلامی کشورهای اسلامی در نشست عربستان سعودی به نتیجه رسیدند، قرار است بانک توسعه اسلامی در 20 دانشگاه منتخب که بر اساس رتبه بندی برگزیده خواهند شد، سرمایه‌گذاری کند. به گونه‌ای که توان آموزش و تحقیقاتی این دانشگاه‌ها افزایش یافته و بدین ترتیب بتوان در آینده نزدیک شاهد این مهم باشیم که نام این دانشگاه‌ها جزو دانشگاه‌های تراز اول جهان در نظام‌های رتبه بندی «THES» یا «QS» و یا «SHANGHAI» باشد.

کد خبر 111698

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =