سرنوشت طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران به فراموشی سپرده شده و کسی درباره اش چیزی نمی داند. اکنون راهکارهای شتابزده و پراکنده، برای آلودگی هوای پایتخت شنیده می شود بدون اینکه اجرا شود.

امید سلیمی بنی: نمایندگان تهران درباره سرنوشت طرح جامع کاهش آلودگی این شهر اظهار بی اطلاعی می کنند. در این طرح که 10 سال پیش نوشته شد، قرار بود اقدامات وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی منجر به کاهش آلودگی شود.

طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران ۷ محور برای این منظور در نظر گرفته شده بود: استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش همگانی برای مسایل مرتبط با ترافیک و محیط زیست. ولی حالا کسانی که طبق قانون، وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را دارند، می گویند نمی توانند برای اجرای این برنامه کاری بکنند. برخی هم از سرنوشت آن بی اطلاعند و می گویند باید بررسی کنیم.

در این میان، نمایندگان سایر شهرهای ایران، برای آلودگی هوای تهران، اظهار نظرهایی کرده اند. برخی هم به همکارانشان توصیه می کنند با ماسک تنفسی وارد مجلس شوند تا از سموم معلق در هوای تهران، در امان بمانند. در جدول زیر، برخی از اظهارات نمایندگان را درباره آلودگی هوای تهران می خوانید.

 

 

نماینده

حوزه انتخابیه

اظهارات

محمد اسماعیل کوثری

تهران

حقیقت امر این است که در جریان ریز ماجرای طرح جامع آلودگی نیستم. ظاهرا کارهایی که شده، اثر چندانی نداشته ولی ما ندیدیم آیا موردی داده شده به دستگاهی که عمل نکرده اند. در رابطه با شهرهای بزرگ مانند تهران و شهرهای صنعتی، مدیریت یکپارچه، مهمترین مسئله است که باید بدون رودربایستی اول سلامت مردم را مورد توجه قرار دهد. برای ما اصلا خوب نیست که هر سال به خاطر آلودگی هوا شهر را تعطیل کنیم. باید مسایل پیگیری شود و اگر تصمیمی گرفته می شود باید قطعا اجرا شود.

سید رضا اکرمی

تهران

بارها به همکاران در مجمع نمایندگان تهران گفتم بنشینیم و مسئله آلودگی هوا را بررسی کنیم، ولی آنها می گویند وقت نداریم و نمی آییم. در طول این مجلس هشتم به وضوح لمس کردیم که دستگاه های اجرایی نسبت به قانون التزام لازم را ندارند و بها نمی دهند. مصوب شده پادگانها به بیرون شهرها برود، ولی اینکار انجام نشد. وقتی به مصوبات عمل نمی شود، وضعیت همین است. وقتی به تنگنا می رسیم این زیانهاد را می بینیم که روزی 1000 میلیارد تومان ضرر برای تعطیلی باید تحمل کنیم. تا قصد طرح جدی موضوع را داریم آقایان جو سازی می کنند و مانع می شوند. من معتقدم وقتی زمینه برای پذیرش حرف حساب وجود ندارد، هیچ  کاری نمی شود کرد.

مهدی کوچکزاده

تهران

این نماینده حاضر به گفتگو نیست.

علی مطهری

تهران

اطلاعاتم درباره طرح جامع آلودگی هوای تهران کافی نیست. باید ببینم قانون را، چون در این باره چیزی یادم نیست. در روزنامه ها چیزی نوشته بودند، ولی چون درباره اش اطلاعی ندارم، نمی توان الان صحبت کنم.

زهرا الهیان

تهران

نمایندگان مجلس در کمیسیون امنیت ، جلسات زیادی را با حضور شهرداری و وزارت کشور در این خصوص برگزار کرده اند و نظر آنها بیشتر ارائه راهکارهایی در خصوص کاهش ترافیک بوده چراکه معضل اصلی در این زمینه ترافیک شهر تهران است. نبود یک مدیریت واحد شهری ریشه این مشکلات است.

فاطمه آلیا

تهران

متاسفانه شهرداری به جای آنکه  به فکر ترافیک تهران باشد بودجه شهررا صرف کارهای می کند که هیچ ضرورتی ندارد . مثلا احداث بی آر تی در بزرگراه  بسیج یکی از کارهای غیر ضروری شهرداری است. با توجه به اینکه  این بزرگراه  محور کمر بندی تهران محسوب میشود  ومحل  تردد کامیونها است  احداث  خطوط بی آرتی مشکلات زیادی برای مردم منطقه به وجود آمده است. شهرداری تهران بهتر است به جای مظلوم نمایی در مورد مترو بدهی خود را به مترو پرداخت کند .

الیاس نادران

تهران

آلودگی هوا از اهم مشکلات این کلانشهر است و تعطیلات، تبعات اقتصادی دارد. مدیران اجرایی باعلم به این موضوع که در آذرماه هر سال این پدپده روی می دهد، باید تدابیر و راه حل هایی را می اندیشیدند که شاهد تعطیلی های اخیر نباشیم و از تبعات اقتصادی این موضوع کاسته می شد. مسئولان اجرایی، باید برای طرح تعمیم زوج و فرد به تمام شهر تهران و گسترش محدوده طرح ترافیک زودتر اقدام کنند.

طیبه صفایی

تهران

تعطیل کردن شهر تهران راه حل معضل آلودگی هوا نیست این کار، نوع دیگری از آلودگی است. پیش بینی می شود آلودگی هوای تهران ادامه خواهد داشت اگر قرار باشد از شیوه تعطیل کردن استفاده کنیم  نهایتا باید از اول هفته تا آخر هفته را تعطیل کنیم. الان بحث آلودگی هوا در تهران بسیار بحرانی است و با خانه نشین کردن مردم هم قابل کنترل نیست. باید این موضوع را به شکل مدیریت شده با آن برخورد کنیم و حتی سه قوه بنشینند وی برای آن چاره اندیشی کنند.

حسن غفوری فرد

تهران

مدیریت شهری تهران در مجموع در بخش حمل و نقل عمومی از جمله مترو عملکرد مثبتی داشته و اگر 5 میلیارد دلار به شهرداری تهران بپردازند، این مجموعه می‌تواند مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را به طور کامل رفع نماید. مجلس بودجه‌ای به مبلغ دو میلیارد دلار در نظر گرفته که یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران و یک میلیارد دلار آن برای متروی سایر کلان شهرها پیش‌بینی شده، اما متاسفانه تا کنون اقدامی در رابطه با تخصیص آن انجام نشده است.

اسدالله بادامچیان

تهران

مشکل وارونگی هوا معضلی است که همه ساله در این دوره از سال شاهد آن هستیم و مهمترین علت آن آلودگی هوای ناشی از ترافیک و شلوغی خیابانهای شهر است. در جلساتی که مکررا با شهرداری تهران و دیگر مسئولان کشور داشتیم، عنوان شد که مشکل اصلی شهر تهران ترافیک و به تبع آن آلودگی هواست. من نیز در این راستا طرحی را ارائه کردم تا بر اساس آن بخشی از ترافیک را کاهش دهیم.

مهرداد لاهوتی

لنگرود

دلیل آلودگی هوا بی‌توجهی مسئولان مربوطه به حمل و نقل عمومی است. ضرر بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی مانند محقق نشدن قانون برداشت ۲ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی ضربه‌های بیشتری نسبت به تعطیلی‌ها و خسارت به اقتصاد کشور، وارد می‌کند. تعطیل کردن مدارس و ادارات را راه حل خطرناکی می‌دانم چرا که این امر موجب وارد شدن خسارات قابل توجهی به پیکره اقتصاد کشور و قطع ارتباط ما با دنیا می‌شود.

حسن نوروزی

رباط کریم

منوعیت تردد وسایل نقلیه شخصی را تنها راهکار رفع آلودگی هوای تهران است. تعطیلی تنها خسارت هنگفت به اقتصاد مملکت وارد می‌کند، اما نیامدن وسیله نقلیه شخصی و ویراژ ندادن‌ آنها در خیابان‌ها هیچ ضرری ایجاد نمی‌کند.  به جای تعطیلی، باید رفت و آمد وسایل نقلیه شخصی به طور کلی ممنوع شود و حتی اگر وضعیت خطرناک‌تر شد باید از تردد وسایل گازوئیل سوز و حتی بنزینی عمومی هم جلوگیری و وسایل برقی نظیر مترو، موتورسیکلت و دوچرخه را جایگزین کنند.

مصطفی کواکبیان

سمنان

باید طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، پایتخت کشور تا پایان سند چشم انداز یعنی سال۱۴۰۴ از تهران به یک مکان مناسبی مانند سمنان منتقل شود. دولت هم باید به جای تعطیل کردن به صورت ریشه‌ای عمل کرده و با یک برنامه ریزی اساسی و مبنایی نسبت به حل مشکل اقدام کند. همچنین به وظیفه قانونی‌اش یعنی واگذاری تسهیلات ارزی به مترو عمل ‌کند. فعلا مجلس گرفتار است. ان شاءالله باران رحمت می‌بارد و مشکل مقداری حل می‌شود.

رضا رحمانی

تبریز

تعطیلی ادارات و وزارتخانه ها راه حلی مناسب برای کاهش آلودگی تهران نیست، این آلودگی محصول متمرکز شدن بی حد و حصر ادارات و وزارتخانه ها در تهران است. این تعطیلی های مکرر شاید یک تسکین دهنده مقطعی باشد اما راه حل مناسبی نیست و لطمه زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند. نباید به هر بهانه ای اقدام به تعطیلی ادارات و کارخانجات کرد بلکه تعطیلی مدارس و برخی مراکز آسیب پذیر آن هم در حد ضرورت کفایت می کرد. دولت باید در انتقال وزارتخانه ها به برخی استانهای مستعد، جدی باشد و برای انتقال وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی به استان آذربایجان شرقی که بسیار مستعد است تعلل نکند.

 

ص/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    0 0
    فقط جلسه!