نقل قولهای کوتاه از افراد و مسئولان درباره ارتباط تعطیلات یک روزه و آلودگی هوای تهران

امید سلیمی بنی: با وجودی که گفته می شود آمار آلاینده های هوای تهران، جزء آمارهای حساسی است که تنها از طریق مبادی رسمی باید منتشر شود، خلاء اطلاع رسانی در این باره چنان عظیم شده که حتی مدیر شرکت سنجش آلودگی هوای تهران می گوید باید پس از جلسه اضطراری کمیته بحران آلودگی هوای تهران، آمار آلودگی هوا را منتشر کند.

با این حال برخی از اخبار جسته و گریخته و نقل قولهای کوتاه از مسئولان مختلف، وضعیت هوای تهران را در مرز "هشدار" و "بحران" معرفی می کند. وضعیتی که گفته می شود به دلیل سوختن بنزین غیر استاندارد در موتور 3 میلیون و 500 هزار وسیله نقلیه سالم و ناسالم، وارونگی هوا، صنایع آلاینده و فعالیتهای معمول خانگی مانند گرمایش منازل و پخت و پز به وجود آمده است.

با این وجود، چگونه می توان سهم تعطیل کردن یک یا چند روزه فعالیتهای معمول پایتخت را برای کاهش آلودگی هوا موثر دانست؟ در جداول زیر، به برخی از اظهارات اشخاص و مسئولان، نگاهی گذرا داریم:

جدول اظهارات اشخاص درباره تعطیلی تهران و ارتباط آن با آلودگی هوا

نام فرد

سمت/عنوان

اظهار نظر

مرتضی تمدن

استاندار تهران

با توجه به تعطیلی (روزهای انتهایی هفته پیش) و نیز برخی از تدابیر صورت گرفته، پیش‌بینی ‌شده تا روز شنبه، وضعیت هوای تهران به شرایط عادی بازگردد. وضعیت آلودگی هوا به طور دائم در حال اندازه‌گیری است و در صورت لزوم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بلافاصله تشکیل جلسه خواهد داد.

سردار محسن انصاری

رییس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور

معابر تهران حداکثر برای 2 میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارند، در صورتی‌ که در حال حاضر 5/3 میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد می‌کنند.

راهکار کاهش ترافیک به کارگیری 5 ساز و کار عملی شامل اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان، توسعه حمل و نقل عمومی ارزان و سریع، ایجاد مدیریت یکپارچه ترافیک، راه حل کنترل ترافیک و جلوگیری از موازی‌کاری، توسعه دولت الکترونیک و کاهش عمر خودروهای در حال حرکت است. (تعطیل کردن روزانه پایتخت در راهکارهای این کارشناس جایی ندارد)

سید امیر وحدتی

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران

طی هفته گذشته تنها روز شنبه (بعداز تعطیلی) در ساعات صبح وضعیت خوبی داشته است و تمام روزهای هفته گذشته در شرایط "ناسالم " قرار داشته است. هم اکنون (نیمروز شنبه) اعداد و ارقام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دهد در برخی از قسمت‌های شهر هوا در یک قدمی اضطرار قرار گرفته است.

محمد رضا محمودی

جانشین رییس کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران

پنجشنبه (روز بعد از چهارشنبه تعطیلی) آلودگی هوای تهران کاهش یافته و از مرحله اضطرار به مرحله هشدار رسیده است. کاهش تردد خودروها در شهر تهران یکی از عوامل موثر کاهش آلودگی هوای تهران بود. همچنان از شهروندان به ویژه سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی درخواست می کنیم از تردد غیر ضروری در سطح شهر تهران خودداری کنند.

یوسف رشیدی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا

از شنبه، وضعیت هوا یک مقدار بهتر می‌شود، وزش باد را خواهیم داشت و ناپایداری کمتر می‌شود. تعطیلی روز چهارشنبه باعث شد تا حدود زیادی از تردد خودروها و سفرهای کاری شهروندان کاسته شود ،اما بررسیها و گزارشهای سازمان هواشناسی و مرکز بررسی آلودگی هوای شهر تهران نشان می دهد که وضعیت آلاینده ها فرق چندانی نکرده است. شرایط هوای تهران روز به روز به مرحله بحرانی نزدیک‌تر می‌شود.

وحید نوروزی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران

بر اساس برآوردهای صورت گرفته 80 درصد آلودگی هوای پایتخت به منابع متحرک مربوط می شود، اما شهروندان به این موضوع توجه نکرده و هنوز این موضوع آلودگی هوا را دامن می زند. به همین خاطر با کاهش فعالیتهای معمول در تعطیلات، منابع متحرک آلاینده هوا، آلودگی هوا به نحو محسوسی کم می شود.

اسماعیل کهرم

متخصص محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد

تردد وسایط نقلیه در روز و تولید روزانه آلودگی و مناسب بودن شرایط جغرافیایی و همراهی شرایط پایدار جو توانسته به انباشت آلاینده ها در اکوسیستم تهران کمک کند. با وجود تعطیلات کوتاه مدت، تداوم آلودگی هوای تهران و ایجاد حالت وارونگی و تاثیر مخرب آن بر حیات تمامی زیست مندان همچنان ادامه دارد.

 ضررهای ایران از آلودگی هوا

بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی بانک جهانی ایران

ضرر مالی ایران از افزایش آلودگی هوا به استناد آمار بانک جهانی

در سال 2004

سال 2006

افزایش ضرر سالانه

پیش بینی در سال 2016

متوسط افزایش ضرر سالانه

8/7 میلیارد دلار

8 میلیارد دلار

200 میلیون دلار

16 میلیارد دلار

1 میلیارد و 200 میلیون دلار

 

هزینه های سالانه تلفات نیروی انسانی (مرگ و میر و بیماری) به خاطر آلودگی هوای ایران

هزینه های مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

شیوع امراض ناشی از آلودگی هوا

هزینه های بیماری در کل کشور

بیماریهای ناشی از آلودگی هوای شهری به خصوص تهران

نسبت هزینه بیماری شهری به کل تولید ناخالص ملی

5 هزار و 100 میلیارد ریال

4 هزار و 100 میلیارد ریال

2 هزار و 100 میلیارد ریال

260 میلیون دلار

023/0 درصد

 

 

 

کد خبر 111473

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • با غیرت IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    0 0
    تمام اینها درست ولی باید منتظر مرگ تدریجی مان باشیم یا دست بکار شویم وقتی دولت به وظیفه خود عمل نمیکند ما مردم باید دست بکار شویم. باید بافرهنگ سازی درباره استفاده از دوچرخه وارد عمل شویم زیرا آلودگی خطرناک و بسیار جدی است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین