رییس مجلس شورای اسلامی، داشتن جامعه عدالتمند را نیازمند توجه به رکن آبادانی کشور به اندازه امور دیگر عنوان کرد و گفت:‌ این مساله نیازمند مردمی کردن اقتصاد و جلوگیری از اتلاف منابع است.

 

مهم ترین  اظهارات دکتر علی لاریجانی بعدازظهر امروز در جمع نخبگان بسیجی استان کرمانشاه  را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید.

* در بحث آبادانی باید همه مدیران کشور وقت و همت خود را مصروف این مساله کنند چرا که اگر تمام شرایط لازم برای این مساله فراهم نشود مردم دچارفقر می‌شوند.

* یک مدیریت عزتمندانه باید تمامی ارکان را در کنار هم مورد توجه قرار دهد که خوشبختانه در جامعه ما بر اساس رهنمودهای امام راحل پایه‌های رهبری دوراندیش و توجه به خواص مورد عنایت قرار گرفته است.

* باید برای تحقق رکن سوم یعنی آبادانی کشور، همه بخش‌های مدیریتی درگیر شوند تا مردم زندگی آبرومند داشته باشند . اگر بخواهیم رشد اقتصادی در کشور داشته باشیم و شاهد بیکاری نباشیم باید محور توسعه، تولید و آبادانی وجود داشته باشد که راه آن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کرده‌اند.

* حضور مردم در صحنه پیشرفت و آبادانی و به نوعی اقتصاد مردمی در صورتی که با ذهنیت وارستگی عجین باشد، نوعی مجاهدت  است.

* در این راه باید نواقصی را که داریم شناسایی کرده و رفع نماییم؛ برای داشتن جامعه عادله باید به رکن آبادانی کشور به اندازه امور دیگر توجه نشان دهیم که این مساله نیازمند مردمی کردن اقتصاد و جلوگیری از اتلاف منابع می‌باشد.

* در برنامه پنج ساله نگاه و تلاش بیشتر این بود که سرمایه‌گذاری در کشور سهل و اقتصاد روان‌تر شود. در این راه باید اشکالات برداشته شود و بخش‌هایی که لازم است تقویت گردد. همچنین در برنامه پنج ساله به بحث صادرات نیز توجه شد و ما باید استفاده درست از منابع را نیز مدنظر قرار دهیم.

* اصلاحات انجام شده در برنامه پنجم، توسط مجلس  گامی در جهت نزدیک‌تر کردن راه برای رسیدن به سند چشم‌انداز است

*مسیر در برنامه پنجم مشخص شده که در این زمینه باید به آمایش سرزمینی نیز توجه کنیم و اهتمام حرکت همه به سوی عزتمندی باشد.

ارکان دیگر مدیریت عزتمندانه که توسط امام (ره)

*رهبری دوراندیش از جمله‌ی ارکان این مدیریت است و اگر رهبریت بخواهد این نوع مدیریت تحقق یابد باید افق‌های دور دست را ببیند. زمانی که سند چشم‌انداز طراحی شد عده‌ای این سوال را مطرح کردند که ما اشکالات اولیه داریم چرا باید افق‌های دور دست را ببینیم، ولی باید به این نکته توجه کرد که این خصوصیت مدیریت عزتمندانه است و اگر این مدیریت آینده را نبیند نمی‌تواند جامعه را به آن سمت بکشد.

تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در مورد الگوی پیشرفت

*در الگوی پیشرفت ما باید معنویت برجستگی داشته باشد، ما مانند برخی کشورهای دنیا نیستیم که فقط به دنبال روان شدن اقتصاد باشیم بلکه باید در کشور آراستگی معنوی نیز مدنظر قرار گیرد.

 رکن دوم مدیریت عزتمندانه

 *ویژگی اصلی این جامعه، مجاهدت در راه خداست.بسیجیان نمود این مساله هستند و علت تاکید بر بسیج در طول سالهای پس از انقلاب به خاطر این است که وظیفه این نوع مدیریت، تقویت اینگونه خواص است.

*مدیریت پایه‌گذاری شده توسط امام را متفاوت با دیپلماسی دنیای امروز بود. نظام جمهوری اسلامی مبنای تئوری مدیریت عزتمندانه را دنبال می‌کند و اینکه امروز ایران در برابر آمریکا ایستادگی کرده است بر مبنای توصیه نصوص اسلامی است.

* نمود بارز این مساله  حمایت ایران از مردم لبنان و فلسطین و مخالفت با سیاست‌های آمریکا در مواردی نظیر اشغال عراق و افغانستان  است.

*چرا نظام اسلامی و ارکان آن بخصوص امام (ره) و رهبر معظم انقلاب تا این حد بر روی بسیج تکیه کرده و از هر فرصتی استفاده می‌کنند این نهال بتواند نضج یابد. این مساله شاید کمتر نسبت به صنوف دیگر تکرار شده باشد و این بیان که امام فرمودند بسیج لشکر مخلص خداست نگاه پرافتخاری است.

*حتی در زمان صلح نیز بر روی بسیج تاکیداتی صورت می‌گیرد تا بسیج به عنوان رکن پایداری جا پای مناسبی داشته باشد.

 * در برنامه پنجم توسعه به مقوله بسیج توجه زیادی صورت گرفته و نمایندگان پرداختن به آن را به عنوان وظیفه خود می‌دانند.

* رهبر معظم انقلاب پس از آنکه اوباما برخی بحث‌ها را مطرح کرد هشدار دادند که در پشت صحنه دستی چدنی وجود دارد و بعدها تاکید کردند که اذهانی که دلمشغولی به انقلاب دارند باید با بصیرت به موضوع بنگرند و ایران هیچگاه با این شرایط وارد مذاکره با آمریکا نمی‌شود که این حرف بسیار بابصیرت بود.

*چرا استراتژی ایران نسبت به آمریکا محکم و با پاسخ منفی همراه است. آیا این مباحث از سر احساسات است و یا مبانی اصیلی دارد.

 ای* احادیثی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار، این تقسیم‌بندی را شامل افرادی با قلوب صاف اما معرفت اندک، اهل نفاق، متحجر و گروه برگزیدگان و خواص که لباس جهاد بر تن کرده‌اند 

* علت اینکه گروه آخر برگزیده‌اند این است که در راه خداوند قرار دارند و بر اساس این ویژگی نسبت به مومنان متواضع و نسبت به کافران و منافقان سرسخت هستند.

 *اگر امروز نظام به بسیج توجه خاص دارد به این خاطر نیست که یک صنف است بلکه به خاطر این است که دارای روحیه‌ی مجاهدت هستند و وقتی صحبت از بصیرت و خواص می‌کنیم باید لباس مجاهدت پوشیده باشیم.

 * بصیرت را همراه با مجاهدت است.داشتن روحیه مجاهدت باعث می‌شود که مسائل را به صورت هزینه - فایده نبینیم و هر چه جامعه از این نظر فربه‌تر باشد و نیروهای مخلص وارد این راه شوند این نظام عزتمندانه‌تر زندگی می‌کند.

*زندگی باعزت را هم در جهت فردی و هم در جهت اجتماعی یکی از موارد احکام اسلامی است.

* اگر کسی اهل مماشات باشد امیدی به خیر رساندن وی وجود ندارد و در فرهنگ اسلامی زندگی باعزت با امور دیگر قابل مقایسه نیست و کسانی که فکر می‌کنند قدرتمندان می‌توانند آنها را عزیز کنند از نظر مبانی فکری اسلامی دچار اشکال هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =