اسفندیار رحیم مشایی کسب هر مدال طلا توسط ورزشکاران ایران را به مثابه صدور پیام انقلاب اسلامی دانست.

رئیس دفتر رئیس جمهور که کمی دیرتر از دیگر مقامات عالیرتبه حاضر در مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی وارد سالن آمفی تئاتر ورزشگاه آزادی شد و درست کنار رئیس جمهور قرار گرفت و نزدیک به محمد علی آبادی تا رئیس کمیته ملی المپیک در این مراسم خیلی احساس غربت نکند ، در پایان مراسم برای دقایقی با خبرنگار خبرآنلاین به گفت و گو نشست و به چند سئوال ورزشی ما پاسخ داد. سئوالات ما درست از لحظه ای آغاز شد که او داشت پای تابلوی یادبود بازی های آسیایی گوانگژو این عبارت را به یادگار می نوشت:« دست یابی به رتبه دومی بازی های آسیایی اگرچه سخت است اما دستیابی به آن برای جوانان ایران شدنی ست.» او این جمله را نوشت و بعد گفت:« امروز 14 آذر است و انشالله به نیت 14 معصوم این وعده ریاست محترم جمهور 4 سال بعد عملی می شود.»

آقای مشایی واقعا معتقدید در این مدت تقریبا کوتاه می توانیم به چنین پیشرفتی در ورزش دست پیدا کنیم؟

چرا که نه؟ ما گام هایی بسیار بلند تر از این را به واسطه توانمندی های جوانان غیور ایرانی توانسته ایم که محقق کنیم. این بار هم مطمئن باشید که اگر برای رسیدن به این جایگاه اگر از همین حالا کارمان آغاز شود حتما موفق می شویم. باید با قدرت هر چه بیشتر برای رسیدن به این جایگاه تلاش کنیم. رسیدن به چنین موفقی نیاز به برنامه ریزی و کار و تلاش سخت دارد. باید نیازهای ورزشکاران را برطرف کرد و سعی کرد توانمندی های شان را بالا برد تا آنها در رقابت با حریفان شان بتوانند بهترین نمایش را داشته باشند.

ولی مثلا رسیدن به مدال هایی نزدیک به 100 مدال طلا مستلزم کار روی رشته های پایه و. کسب مدال های طلای فراوان از رشته های مختلف ورزش بانوان دارد؟

قطعا همین طور است. ما برای جهش در جایگاه مان نیاز به این داریم که بتوانیم از ورزش بانوان ، مدال های زیادی را کسب کنیم . برای همین هم ست که باید در رشته هایی که خانم های ورزشکارمان توان شرکت را دارند ، برای شان امکانات مناسب را فراهم کنیم که بتوانند استعدادهای شان را شکوفا کنند و همان طور که ریاست محترم جمهور گفتند بتوانیم از این رشته ها مدال های زیادی بدست بیاوریم.

فکر می کنید ، ورزش مان توانایی رسیدن به چنین رشدی را دارد؟

ببینید نتایج نشان می دهد که ورزش ما رو به رشد است. در دولت نهم تلاش بسیاری برای رشد و ارتقای زیرساخت های ورزشی کشور انجام گرفت و این باعث شکوفایی بسیاری از استعدادهای جدید در ورزش مان شد. در دولت دهم هم تلاش شده تا توانایی های نرم افزاری مان را بالاتر ببریم تا در کنار توسعه سخت افزاری بتوانیم در عرصه قهرمانی هم حاصل زحمات دولت در بخش ورزش قهرمانی ببینیم. فکر می کنم باید با اردوهای بیشتر ، تدارکاتی بهتر و شناسایی دقیق تر استعدادهای مان ، مسیر پیشرفت ورزش مان را سریعتر از قبل کنیم.

اما فقط در 4 سال، این رشد در 4 سال خیلی سخت است!

سخت هست اما غیر ممکن نیست. ما در دو سال آینده المپیک را در پیش داریم که می تواند آوردگاهی مناسب برای نمایش توانمندی های ورزش مان باشد و پس از آن باید مسیر را برای بازی های آسیایی بعدی پیش برویم و ظرفیت های ورزش مان را بیش از قبل توسعه ببخشیم.

شما در ماه های گذشته نشان دادید که ورزش هم یکی از بخش های مورد علاقه تان هست. چند بار در مراسم ورزشی حضور یافتید و یکبار هم قبل از بازی ها برای دیدار با علی سعیدلو به سازمان تربیت بدنی رفتید!

این علاقه به ورزش در همه بدنه دولت وجود دارد . رئیس جمهور را هم که می دانید چقدر علاقمند بهع ورزش هستند و خودشان هم ورزش می کنند ، من هم غیر از علاقه به ورزش از جوانی ورزش می کردم و مهمتر از همه این ها نقش استراتژیک ورزش در جهان امروز است که نباید آن را فراموش کنیم.

دولت دهم در راس برنامه هایش ، برنامه های فرهنگی و ورزشی قرار دارند. این یکی از شعارهای دولت دهم بود ، درست است؟

ببینید ما ورزش را تنها به عنوان یک مسابقه نگاه نمی کنیم. ورزش در بخش همگانی اش نقشی موثر دئر جامعه و برای همه افراد کشور دارد. ورزش عامل موثری در سلامت جامعه است و نشاط و تندرستی را به تک تک اعضای جامعه اعطا می کند. پس با این تعریف ورزش همگانی برای دولت اهمیتی ویژه دارد اما در بحث ورزش قهرمانی هم  حتما می دانید که ورزش عاملی موثر است در ایجاد همبستگی ملی و ایجاد حس دوستی و غرور ملی. جامعه به این حس نیاز دارد و باید هم بر همین اساس ورزش یکی از برنامه های اصلی دولت باشد.

پس با این دیدگاه باید شاهد رشد جایگاه ورزش در برنامه های بلند مدت دولت باشیم؟

خیلی منطقی است که ورزش حتی در برنامه های دیپلماتیک دولت ها هم جایگاه ویژه ای داشته باشد. امروز ورزش در همه دنیا یک نماد و پرچم است برای کشور ها. وقتی پرچم یک کشور به اهتزاز در می آید آرمان ها را با خود منتقل می کند. با هر مدال طلا که ورزشکاران ما می گیرند و پرچم عزیز کشورمان به اهتزاز در می آید ، پیام های انقلاب اسلامی مان را منتقل می کنیم. برای کشورما که یکی از بزرگترین رسالت هایش انتشار پیام های انقلاب اسلامی است ، ورزش فرصتی استثنایی خواهد بود. وقتی پرچم کشورمان به اهتزاز در می آید خیلی ها به دنبال دانستن درباره ما می آیند و اینجاست که ما پیام انقلاب مان را صادر کرده ایم. انقلاب اسلامی یک رسالت و ماموریت جهانی دارد و ورزش یکی از راه های مطمئن برای انجام این ماموریت است. به همین دلیل هم هست که دولت اعتقاد دارد سرمایه گذاری روی ورزش یکی از راه های موثر برای رسیدن به اهداف متعالی کشورمان است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =