۰ نفر
۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۸

5شنبه، جمعه و شنبه آزمون ورود به دانشگاه​ها برگزار می​شود.

این‌روزها و در گیر و دار همه درگیری‌ها و نگرانی‌ها، دست‌کم یک میلیون خانواده ایرانی در تب و تاب آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های دولتی هم بوده‌اند؛ آزمونی که می‌تواند برای این بیش از یک میلیون نفری که متقاضی تحصیل در نظام آموزش عالی دولتی هستند، سرنوشت‌سازتر و تعیین‌کننده‌تر از هر انتخابی باشد. این شمار، فارغ از کسانی است که به شکل حرفه‌ای درگیر «اقتصاد» آزمون سراسری هستند؛ از جمله مؤسسات فعال در این حوزه، معلم‌های تخصصی و مشاوران تحصیلی.

شاید همین حساسیت بالای آزمون سراسری است که باعث شده فرمانده انتظامی تهران بزرگ تأکید کند پلیس در روزهای برگزاری کنکور، امنیت را برقرار خواهد کرد.

او امکان استفاده از نیروهای ویژه برای تأمین امنیت آزمون سراسری را تأیید نکرد و ابراز امیدواری کرد که آرامش کامل در این روزها برقرار باشد.

مرتضی تمدن استاندار تهران نیز در این باره با اشاره به حوادث ناآرامی‌های روزهای گذشته تهران گفت: در روزهای گذشته با همکاری مسئولان امنیتی و انتظامی، تصمیمات مناسبی برای ایجاد آرامش خاطر شرکت‌کنندگان کنکور اتخاذ شده و به میزان کافی نیروهای انتظامی در کنار حوزه‌های امتحانی مستقر خواهند شد تا شرکت‌کنندگان با آسودگی خاطر به رقابت علمی بپردازند.

در عین حال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأیید خبر تلاش هکرها برای هک‌کردن سایت سازمان سنجش، گفت: خوشبختانه با تلاش بخش فنی سازمان سنجش این تلاش بی‌نتیجه ماند. عبدالرسول پورعباس گفت: در دو سه روز اخیر تلاش‌هایی برای هک‌کردن سایت سازمان سنجش آموزش کشور صورت گرفت اما ناکام ماند. او درباره منبع این حملات گفت: مشخص‌کردن منبع این حملات در شرایط فعلی لزومی ندارد.

اما محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دیروز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت که این حملات از سوی اروپا و شرق آسیا صورت گرفته و بسیاری از هکرهای معروف تصمیم داشته‌اند سیستم سازمان سنجش را در دو روز گذشته از کار بیندازند. اما با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود هیچ‌کدام از آنها موفق نشدند و به نظر وزیر علوم، نهایتاً سازمان سنجش از این آزمون سربلند بیرون آمد.

امروز، فردا، پس‌فردا
این رقابت تعیین‌کننده بین بیش از یک میلیون داوطلب ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، از صبح امروز با برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی آغاز می‌شود. ماراتن کنکور فردا (جمعه) و پس فردا (شنبه) در ایران و 17 کشور خارجی ادامه پیدا می‌کند.

همچون سال‌های اخیر، آزمون سراسری 1388 در یک مرحله برگزار می‌شود و سئوالات عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی این آزمون به صورت چهارگزینه‌ای طراحی شده است.

همچنین برای اولین‌بار، پلمب سئوالات کنکور امسال در همان حوزه برگزاری آزمون باز می‌شود که به گفته برگزارکنندگان، این کار ضریب اطمینان برگزاری آزمون را بالا می‌برد.

به اعلام سازمان سنجش، یک‌سوم پاسخنامه‌ها و دفترچه‌های کنکور امسال «شخصی‌سازی» شده‌اند و تعدادی که شخصی‌سازی نشده‌اند، چیدمانهای مختلفی دارند.

سازمان سنجش آموزش کشور که مسئولیت طراحی و برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها را دارد، اعلام کرده که سوالات طراحی‌شده آزمون سراسری، از کتاب‌های اعلام‌شده دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی‌واحدی طراحی شده و از بخش‌های حذف‌شده سئوالی طرح نشده است.

هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی باید در یک دفترچه عمومی که دفترچه شماره 1 خوانده می‌شود، به 100 سؤال عمومی در مدت زمان 75 دقیقه پاسخ دهند. سوالات معارف غیر اسلام یا زبانهای خارجی غیرانگلیسی نیز برای داوطلبان اقلیت‌های مذهبی ضمیمه دفترچه سئوالات عمومی است. سازمان سنجش همچون سال‌های گذشته تأکید کرده که سؤالات آزمون سراسری 88 به روش مفهومی طرح شده‌اند و این یعنی داوطلبانی که منابع امتحانی را به‌دقت مطالعه کرده باشند، می‌توانند به سئوالات پاسخ دهند.

طبق سنت آزمون‌های سراسری، سؤالات کنکور سراسری 88 به شکل چهارگزینه‌ای طراحی شده و برای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط یک نمره منفی منظور می‌شود تا پاسخ‌های حدسی و تصادفی خنثی شود.
آزمون گروه آزمایشی ریاضی صبح روز پنجشنبه 4 تیر ماه، آزمون گروه آزمایشی هنر در بعداز ظهر پنجشنبه 4 تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 5 تیرماه، آزمون گروه آزمایشی زبانهای خارجی در بعدازظهر جمعه 5 تیرماه و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی هم شنبه 6 تیرماه برگزار می‌شود.

نتایج اولیه کنکور، هفته اول مرداد و نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

ضروری‌های همراه و همراه‌های ممنوع
داوطلبان باید برای حضور در جلسه آزمون، این موارد را همراه داشته باشند: کارت ورودی، اصل کارت ملی یا شناسنامه و مداد سیاه و پاک‌کن و تراش. سازمان سنجش تأکید کرده داوطلبان نباید کیف‌دستی، ساک، کتاب، تلفن همراه، پیجر یا بی‌سیم همراه داشته باشند؛ وگرنه برابر قانون رسیدگی به تخلفات با داوطلب برخورد می‌شود.

همچنین اعلام شده که چون لزوماً محلی برای نگهداری وسایل همراه داوطلبان پیش‌بینی نمی‌شود، داوطلبان باید از آوردن هرگونه وسایل اضافی خودداری کنند؛ در غیر این صورت مسئولیت نگهداری وسایل به عهده خود آنهاست.
به داوطلبان‌ توصیه شده که یک ساعت زودتر از وقت مقرر برگزاری آزمون و قبل ‌از بسته‌‌شدن ‌درهای‌ ورودی، در محل‌ حوزه‌ امتحانی ‌خود حاضر باشند. درهای‌ ورود به ‌حوزه امتحانی ‌در صبح‌ روزهای ‌امتحان، سر ‌ساعت 7 صبح و در بعدازظهر، سر ساعت 30/14 بسته‌ می‌شود.

پیرترین‌ها و جوان‌ترین‌ها
طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، از داوطلبانی که در آزمون‌های امروز و فردا و پس‌فردا شرکت می‌کنند، 61درصد دختر هستند و 39 درصد پسر.

یک پیرزن 74 ساله و یک پیرمرد 73 ساله پیرترین و 22 نوجوان 13 ساله جوان‌ترین داوطلبان کنکور سراسری 1388 هستند که همراه با دیگر داوطلبان آزمون سراسری امسال، برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی رقابت می‌کنند.

ظرفیت بیش از متقاضیان
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری پیشتر با اشاره به این‌که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر ظرفیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شده و از سوی دیگر در کنکور امسال، یک میلیون و 200 هزار نفر شرکت کرده‌اند، گفته بود ظرفیت آموزش عالی بیش از شمار متقاضیان است. آقای وزیر البته به‌تسامح یا شاید ساده‌انگاری، همه ظرفیت‌های روزانه و شبانه و غیرانتفاعی و پیام نور را با هم‌دیگر جمع کرد و به این عدد رسید؛ در حالی که خیلی از داوطلبان آزمون سراسری، کسانی هستند که میل دارند از دانشگاه پیام نور یا از دانشگاه‌های غیرانتفاعی به دانشگاه‌های روزانه یا شبانه نقل‌مکان کنند.

هیچ‌کس از سؤالات کنکور خبر ندارد
شاید خیلی از داوطلبان و خانواده‌هایشان به فکر امنیت و سلامت آزمون سراسری باشند. رئیس سازمان سنجش در این باره گفته است: با اطمینان می‌گویم که هیچ فردی خارج از قرنطینه وجود ندارد که از سؤالات مطلع باشد.
عبد‌‌الرسول پور‌عباس در حاشیه بازدید از قرنطینه کنکور 88 در جمع خبرنگاران گفت: افرادی که در محیط بسته قرنطینه فعالیت می‌کنند، هیچ ارتباطی با فضای بیرون ندارند.

او درباره نحوه طراحی سؤالات کنکور هم گفت: یک بانک سؤالات کنکور در سازمان سنجش وجود دارد و فعالیت‌های پیچیده‌ای برای پلمب‌شدن سؤالات نهایی انجام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سؤال‌ها فایل‌بندی شده‌اند و بانک سؤال در محل قرنطینه رمزگشایی می‌شود. این بخش 2 متصدی دارد که سؤال‌ها را از فایل‌ها انتخاب می‌کنند.

به گفته عباس‌پور، طراحان سؤال برای جامعه و حتی خود سازمان سنجش ناشناخته‌اند. این افراد در طول سال بانک سؤالات را تغذیه می‌کنند و حتی اگر یکی از این طراحان سؤال شناخته شود، از مجموعه طراحان حذف می‌شود.

او گفت: سؤالاتی که در بانک وجود دارند، صدها برابر نیاز ما هستند و حتی ممکن است سؤالاتی که امسال تولید می‌شوند، تا 8 سال آینده استفاده نشوند. افراد حاضر در قرنطینه تا پایان کنکور، حق خروج از قرنطینه را ندارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =