۰ نفر
۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۲

در کشور ما دختران و پسرانی بسیاری گوشه‌ای دنج در خانه را مکانی برای رسیدن به آینده می‌کنند با کوهی از کتاب و جزوه و انبوه تست‌هایی که در ایام گذشته زده‌اند.

در کشور ما دختران و پسرانی که روز‌ها و ماه‌های پرالتهابی را برای رسیدن به امتحان کنکور می‌گذارنند، عموماً تحت فشار‌های عصبی هستند. تا مدت‌ها از داشتن زندگی عادی مثل دیگران محرومند و البته این نعمت را از خانواده‌هایشان نیز محروم می‌کنند.به مهمانی‌ها نمی‌روند، مهمانی نمی‌گیرند، تلویزیون نمی‌بینند، روزنامه نمی‌خوانند، به خیابان کمتر می‌آیند و اصولاً گوشه‌ای دنج در خانه را مکانی برای رسیدن به آینده می‌کنند با کوهی از کتاب و جزوه و انبوه تست‌هایی که در ایام گذشته زده‌اند. حتی بسیاری از این افراد هماهنگ و همگام با دستورات پزشک متخصص تغذیه و مشاورین روانشانس به سوی کنکور حرکت می‌کنند.

سید مسعود سادات هاشمی یکی از کارشناسان در این حوزه است که این روز‌ها بیشتر وقت خود را برای ارائه مشاور به کنکور‌ی‌ها صرف می‌کند و معتقد است اولین و مهمترین توصیه به دختران و پسران کنکوری توکل به خداست.

این روز‌ها کنکوری‌ها به چه منظور به شما مراجعه می‌کنند؟
توصیه‌های بسیاری است که اگر بچه‌ها نگیرند به مشکل بر می‌خورند و در سرنوشتشان تأثیر دارد. شاید باورتان نشود حتی پاک‌کن و مداد هم می‌تواند به پاسخگویی بچه‌ها لطمه بزند یا به آنها کمک کند.

چطور؟
مثلاً ما به بچه‌ها توصیه می‌کنیم پاک‌کن‌ها را سوراخ کنند و به گردن بیاویزند این کار باعث می‌شود تا پکن با خاصیت لاستیکی‌اش نیافتد و چند متر دور‌تر نرود گاهی بچه‌ها دقایقی را برای پیدا کردن پاکن‌ صرف می‌کنند و این خیلی ضرر به وقت و سرنوشت آنها وارد می‌کند. حتماً 3 مداد تراشیده بیاورند و ترجیحاً مداد B6 و B4 که پررنگ‌تر است اما توصیه‌هایی کلیدی‌تر و مهم‌تر هم هست که همگی به یک هدف داده می‌شوند.

به منظور استفاده بهینه از وقت و جلوگیری از تلف شدن آن؟
بله. ثانیه‌ها در سرنوشت کنکوری‌ها تأثیر‌‌گذارند و بچه‌هایی که این موضوع را نمی‌‌دانند متأسفانه اگر در چنین مواقعی ثانیه‌ها را از دست بدهند دچار استرس هم می‌شوند.

درباره مسائل کلیدی هم بگویید.
خوب است دوباره تکرار کنم و به کنکوری‌ها توصیه کنم که دفتر‌چه‌های عمومی که همان دفترچه اول است شامل 100 سؤال خواهد بود که بچه‌ها باید در 75 دقیقه پاسخ دهند نه در 100 دقیقه و برای هر سؤال هم 30 تا 40 ثانیه وقت دارند.در این دفترچه به ترتیب سؤالات ادبیات، عربی، معارف و زبان درج شده است.

اگر دانش‌آموزی در درس ادبیات قوی است یا زبان و یا هر درس دیگر اول از همان درس شروع کند و اول پاسخ‌هایی را بدهد که روی آنها مسلط است اما نکته‌ای را توجه کند و اینکه اگر سؤال را از اواسط شروع به پاسخ دادن کرد شماره سؤال را به خاطر بسپارد و در جواب نیز جلوی همان شماره پاسخ بدهد نه جلوی چهارگزینه سؤال اول. مثلا اگر به شماره 49 پاسخ داد یکی از مربع‌های سؤال 49 را پر کند الف، ب و یا ج در غیر این صورت حتماً دچار اشتباه می‌شود و اگر یک سؤال را اشتباه پاسخ دهد همچنان تا پایان به این وضع ادامه خواهد داد.

برای اطمینان بیشتر چه کاری انجام دهند.
هر 10 سؤال به 10 سال چک کنند ببینند شماره سؤال با شماره پاسخ آنها هم‌خوانی دارد یا خیر؟ اما وسواس به خرج ندهند چون کنکور مسابقه فوتبال نیست که در آن وقت اضافه‌ای هم باشد و اینکه از تکنیک نقصانی استفاده کنند.

درباره تکنیک نقصانی توضیح دهید؟
مثلا اگر درس ادبیات برایشان ساده‌تر است و در این درس 6 دقیقه وقت اضافه می‌آورند آن را بین درس‌های دیگر تقسیم کنند. همه تست‌ها را ببینند و هیچ قسمتی را ندیده رها نکنند اول از سؤالات راحت شروع کنند. سر سؤالات مشکل خودشان را معطل نسازند. به طور مثال ادبیات هر سؤالش ضریب 4 دارد چه ساده چه متوسط چه دشوار پس چه بهتر است که وقت خود را برای سؤال دشوار نگذارند.

تغذیه تا چه اندازه‌ای بر امتحان طولانی کنکور تأثیر دارد؟
کنکوری‌ها باید از یک ماه پیش مراقب تغذیه خود باشند. اما بهتر است شب امتحان غذایی سنگین نخورند، ترشی و فلفل را از غذای خود حذف کنند و هنگام صبح یا ظهر که کنکور دارند صبحانه یا ناهار کامل میل نمایند. همراه خود حتماً مواد قندی چون شکلات، کشمش و یا خرما داشته باشند و یک بطری آب که قبلاً در فریزر یخ زده است چون 4 ساعت مدت طولانی برای حضور در جلسه امتحان است. موضوع پاکن را هم جدی بگیرند و حتماً به گردن بیاویزند. توصیه می‌کنم به توصیه‌ها جداً توجه کنند و از آوردن موبایل، پیجر، جزوه و کتاب خودداری کنند تا از استرس جلوگیری شود. هرگونه عاملی که باعث استرس آنها شود آنها را از هدف دور می‌کند.

قرص‌های آرام‌بخش و یا ضد استرس؟
به هیچ عنوان استفاده نکنند. چای زیاد، قهوه زیاد و قرص را حذف کنند. شیر و عسل میل کنند به سرعت آرامش خواهند یافت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =