دانشمندان آمریکایی پس از 6 سال تلاش توانستند بر اساس فسیل‌های کشف‌شده از دایناسوری 125 میلیون‌ساله، بدن او را بازسازی کنند و نشان دهند که این دایناسور، اسب-اژدهایی 4.5 متری و علف‌خوار بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال‌جئوگرافی، این اسب - اژدهای عظیم‌الجثه با نام علمی Hippodraco scutodens دایناسور علف‌خواری است که در آغاز دوره کرتاسه در حدود 125 میلیون سال قبل زندگی می‌کرد.

این دایناسور جمجمه‌ای دراز و رو به پایین داشته و بنابراین سرش همانند سر اسب بوده؛ اما برخلاف اسب، دندان‌های این حیوان بسیار تیز و به شکل یک غلاف بلند بوده است.

بخش‌هایی از جمجمه و اسکلت "اسب- اژدها" در سال 2004 / 1383 در شرق ایالت یوتا کشف شد، و پس از 6 سال، اولین مطالعات کامل بر روی این جانور و نتایج بازسازی‌های رایانه‌ای بدن آن به تازگی منتشر شده است. دیرینه‌شناسان دانشگاه پنسیلوانیا در این بررسی‌ها موفق شدند درخت ژنتیکی دایناسورهای آمریکایی را دوباره طراحی کنند.

در این مطالعات، این دایناسور همراه دایناسور دیگری مربوط به همان دوره که در سال 2005 / 1384 و در فاصله کمی از محل کشف "اسب- اژدها" پیدا شده بود، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دایناسور دوم که Iguanacolossus fortis نام دارد، حدود 9 متر طول دارد درحالی که طول "اسب- اژدها" 4.5 متر است.

هر دو گونه مربوط به گروهی از دایناسورهای علف‌خوار هستند که در ابتدای دوره کرتاسه در سراسر دنیا زندگی می‌کردند و بیشترین جمعیت آن‌ها در آمریکای شمالی متمرکز شده بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =