۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۱

به گزارش مهر:

پدیده بارکدگذاری بر روی انسانها در فیلمهای علمی تخیلی پدیده ای معمولی به شمار می رود اما اینکه دانشمندان اسپانیایی قصد دارند بارکدگذاری بر روی جنینها را آغاز کنند به نظر کمی عجیب می آید!

محققان دانشگاه اوتونوما بارسلونای اسپانیا به تازگی آزمایش بر روی شیوه چاپ کردن بارکدهای میکروسکوپی را بر روی جنین موشها به پایان رسانده اند، آزمایشی که به زودی بر روی انسانها نیز انجام خواهد گرفت. هدف از این نشانه گذاری جلوگیری از بروز خطا در هنگام بارورکردن تخم و یا روند انتقال دادن جنین اعلام شده است.

اما متخصصان حریم خصوصی و فعالان حقوق کودکان بلافاصله نسبت به این نشانه گذاری واکنش نشان داده و خواستار شفاف سازی بیشتری در اجرای این فرایند شدند.

با این همه، محققان اسپانیایی معتقدند شیوه آنها بسیار ایمن است و بارکدهای به کار گرفته شده با رشد جنین و تبدیل شدن آن به نوزاد به تدریج تبخیر می شود. آرتور کاپلان مدیر مرکز اخلاق زیستی در دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است تا زمانی که ارائه شیوه های جدید بر رشد جنین تاثیر نامطلوبی بر جا نگذارد هر نوع پیشرفت و بهبود در روند انتقال جنین بسیار سودمند خواهد بود زیرا بروز خطا در چنین پروژه هایی بسیار آزاردهنده است.

بارکدهای جدید پنهان یا نامرئی نیستند. در واقع با استفاده از میکروسکوپهای استاندارد و معمولی کاملا قابل مشاهده اند و محققان امیدوارند به زودی و پس از موفقیت در بارکدگذاری جنینها بتوانند سیستم کدخوانی خودکار و جدیدی را نیز ابداع کنند. پس از ابداع این دستگاه است که آزمایشها بر روی انسان آغاز خواهد شد. در واقع این سیستم بارکدها را جایگزین برچسبهایی خواهد کرد که در حال حاضر در کلینیکهای باروری بر روی ظروف کشت سلولی چسبانده می شوند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، روند بارکدگذاری در جنینها به این شکل خواهد بود که ابتدا بارکدهایی از جنس سیلیکون در فضای میانی جنین که به "زونا پلوسیدا" شهرت دارد تزریق شده و زمانی که جنین به دیواره رحم وصل می شود از "زونا پلوسیدا" جدا شده و این بخش از جنین به همراه بارکد به تدریج ناپدید می شوند./201/42

کد خبر 116097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =