بر اساس برآورد یکی از مدیران ساپیا، پراید بسیار ارزان تر از قیمت فعلی آن است.

یکی از مدیران سایپا معتقد است پراید از هشت میلیون تومان فعلی بسیار ارزان‌تر است و اگر نرخ ارز واقعی شود ارزانی آن کاملا ملموس خواهد شد. این منطقی است که البته سخت بتوان به آن ایراد گرفت مخصوصا اینک که تولیدکنندگان تثبیت نرخ ارز را «یارانه‌ای به کالاهای خارجی» می‌دانند و به دنبال تعیین جایگاه واقعی نرخ ارز در کشور هستند. در این بین هدفمند شدن یارانه‌ها برای صنایع خودرو و قطعه سازی که به دلیل تثبیت نرخ ارز علاوه بر از دست دادن بازارهای صادراتی، در فروش داخلی نیز قافیه را به چینی‌ها باخته‌اند فرصت خوبی بوجود آورده تا درخواست‌هایشان را از دولت به شکل حداکثری داشته باشند.  

دولت اما نشان داده توانایی پیش برد سیاست‌های ارزی جدید را ندارد. مشکلات اجرایی آن در زمان قانون هدفمند شدن یارانه‌ها (با توجه به اثرات تورمی، نداشتن توان لازم برای اجرای آن با توجه به تلاطم اولیه بازار و همچنین این تفکر که نرخ ارز علاوه بر کارکرد اقتصادی می‌تواند اهرمی برای فشار سیاسی، ایجاد ناامنی و همچنین مسائل اجتماعی باشد) باعث شده دولت این کنایه که با عدم تعیین جایگاه واقعی نرخ ارز شرط اصلی در اجرای عدالت در راستای قانون هدفمندی یارانه‌ها را رعایت نکرده پذیرفته اما برای آزاد کردن آن حتی در پنج سال آینده نیز برنامه‌ای نداشته باشد.

در این بین اما صنایع خودرو و قطعه سازی نیز گرچه در ظاهر خواستار واقعی شدن نرخ ارز هستند اما خوب می‌دانند این می‌تواند مشکلات دیگری برای آنها و مخصوصا زنجیره تامین بوجود آورد. اینکه بیش از 70 درصد از واردات کل کشور، کالاهای سرمایه واسطه‌ای هستند به این معنی است که نرخ ارز واقعی باعث گرانی مواد اولیه صنایع خواهد شد. به این ترتیب یکی دیگر از مزایای قطعه‌سازان که با هدفمند شدن یارانه‌ها انرژی ارزان را از دست می‌دهند نیز از بین رفته و همین نگرانی جدی برای آنهاست مخصوصا اینکه با افزایش تورم ناشی از نرخ ارز واقعی، برای تامین نقدینگی، وام‌های بانکی با بهره بالاتر نیز در انتظارشان خواهد بود. از سویی گرچه در خودرویی مانند پراید شاید واقعی شدن نرخ ارز به نفع خودروساز باشد اما با توجه به حجم قطعات وارداتی (CKD) و مونتاژ در خط تولید خودروسازان، افزایش قیمت اکثر خودروها غیرقابل اجتناب خواهد بود.              

همه این‌ها باعث شده هیچ تلاشی برای تعیین نرخ واقعی ارز وجود نداشته باشد. نه دولت توان اجرایی آن را دارد و نه صنایع خودروسازی حاضرند خطرات احتمالی آن را بپذیرند. در این بین صنایع کوچک‌تر خودروسازی همچون قطعه‌سازان واهمه بیشتری دارند مخصوصا آنکه به دلیل نداشتن تولید قطعات خودروهای بروز، توان صادراتی اندکی نیز دارند و برای همین هیچ گاه تلاشی مضاعف برای آنچه تعیین نرخ واقعی ارز است ندارند و حتی مخالفت‌هایی نیز وجود دارد. در واقع صنایع خودرو و قطعه سازی برعکس سایر صنایع ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی از اهرم تعیین نرخ واقعی ارز فقط برای گرفتن امتیاز از دولت استفاده کنند و به هیچ وجه آمادگی شرایط واقعی را ندارند. 

گرچه این مطالبه زنده است اما فعلا توافقی ضمنی برای سکوت بوجود آمده. می‌توان از هم اینک پیش بینی کرد بزودی و پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به دلیل شفافیت‌های اقتصادی بوجود آمده، صنایع خودروسازی به صورت جدی‌تر پیگیر این موضوع خواهند شد. در واقع گرچه فعلا چنین مطالبه‌ای در میان خودروسازان وجود ندارد اما با گذشت زمان و افزایش شفافیت اقتصادی، آنها نیز به دنبال این موضوع برای افزایش سود خواهند بود مخصوصا آنکه در بحث تعرفه واردات خودرو و قطعه نیز از سال گذشته با مشکلات جدی در مجلس مواجه شده و می‌دانند دیگر مجلس بهانه‌های تولید ملی آنها را نمی‌پذیرد. در این بین هرچه زمان اجرای قانون هدفمندی کوتاه‌تر باشد، دولت زودتر تحت فشار برای تعیین جایگاه واقعی نرخ ارز قرار خواهد گرفت.

/36

کد خبر 116358

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام SE ۱۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا قیمت ماشینو وافعی نمیکنن؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    همیشه بعد از انقلاب در کشور ما هرینه ها ریالی و خدمات دولت به مردم تابع دلار بوده است یک بام و 2 هوا همین است
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    دولت مگر نباید طرف مردم باشه نه خودروساز نه قطعه ساز بعدم قطعه ساز دنبال سود کلانشه مثلا نمی تونه تحمل کنه سودش یکم کم بشه و بد عادت شدن اگ ارز گرون بشه ماشن داخلم گرون میشه مایحتاج مردم گرون بشه فقط به خاطر 4 تا قطعه ساز که نمیش مردم رو فدا کرد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    چه فایده اش داشته این خودروسازی چه گلی زدن قطعه ساز این الودگی هوا این ضرر های میلیاردی انا جبران می کنند سلامتی مردم وقتی قوانین مصوب مثلا امسال باید تمام خودروها یورو3 باشند خودشون 2 سال عقب انداختن دیگه شما انتظاری نداشته باش تا به امروز ضرر داشته خودروسازی و الا مصرف کننده ایرانی بهای زیادی بابت ان داده است هم کران هم براسا هزینه ای که کرده محصول با کیفیت تحویل نگرفته باید دید تا کی تولید کننده ترجیح داده می شوند به مصرف کننده 70 میلیونی
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    صنعت خودروی ما رو بعد 50 سال میگن نوپا تازه صنعتی که هم قدمت با هیوندایی ؟!!!پیشرفت ها چه پیشرفتی کدوم بازار جهانی پر از رقابت فتح شده ؟دل خوش کردن به لابی بازار انحصار داخلی و بد عادت شدن به سود های کلان !!برندهای مطرح مثلا در بازار چین اینقدر رقابته با ان سطح تکنولوژی با ان اینمنی و کیفیت و محصول بی نقصشون با بدختی 2 تا ماشین بیشتر می فروشند بازار به نقع مصرف کننده است نه تولید کننده یگه شعار تولید ملی ووبیگانه و اینها خنده داره دیگه
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام. متاسفانه مدیران خودروسازی بسیار ضعیف هستند.وهیچوقت نمی توانند با دنیا رقابت کنند .شما باید بدانید قیمت ولقعی خودرو در دنیا با امکانات چند برابر خودرو ایرانی خیلی پاینتر از قیمت عرضه در ایران است . ولی با نفوذ در قوانین گمرکی ادامح مدیریت ضعیف خودشان را تضمین می کنند .
  • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    نکنه فکر می کنید BMW تولید می کنید
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    ارزوی هر خودرسازی داشتن بازار حالا در داخل هر چی هر چقدر با هر کیفیتی می سازن می فروشن بازار انحصاری راحت در اختیارشونه تازه بازم زیاده خواهی می کنند ارزم بره بالا؟؟!!!دیگه دغدغه فروش ندارن با خیال اسوده از واردات و ...قدرتم دارند و نفوذم که ....دیگه چه غمی دارند جز چک کردن حساب بانکی که به سرعت نور پرتر میشه
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر قرار است بنزین به قیمت جهانی بخریم حق داریم خودرو را هم به قیمت و کیفیت جهانی بخریم
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    واقعا شانن مردم ایران پرایده؟نا امن ترین بی کیفیت ترینخودروی کشور؟ چون سود سایپا از این راه اینم شد دلیل؟اینم شد دستاورد صنعت خودرو کشور اینم شد صنعت پیشرو بعدم تازه می خوان بازار در اختیاره خودشون باشه دیگه وارداتی ها تعرفه هاش حذف نشه راحت باشن
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
    0 0
    ما شاید از نظر استاندارد های داخلی جلو می رویم ولی اینقدر از استاندارد های روز اروپا چه زیست محیطی چه دیگر موارد فاصله داریم که این بحرانه یک ماه الودگی هوا شکل می گیرد و طبیعی ترین حق مردم نفس کشیدن رو از انها گرفتند خودروسازاها
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    0 0
    سلام چرا هزینه گمرکات رو پایین نمیارن!در حالیکه یارانه ها رو از امروز دارن اجرا میکنند!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    0 0
    حصرت داشتن یک خودرو بروز در دل همه جوانها واکثر مردم مونده اگه نخواهیم تاوان تنگ نظری وضعف مدیریت وسو استفاده کنندگان از وضع موجود رابعد از این ندهیم باید چکار کنیم خدایا به داد ما برس.
  • مهدی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
    0 0
    از ماست که بر ماست دوستان وقتی هر آشغالی تولید میکنن میریم تو صف و پیش خرید میکنیم همین میشه!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین