۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

مدارگرد اکتشافی ماه، ال.آر.او پس از شش ماه تصویربرداری مداوم از قطب جنوب ماه، چهره‌ای متفاوت از منطقه همیشه تاریک تنها قمر زمین به نمایش گذاشته که بشر برای اولین بار است آنها را می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از نیوساینتیست، این نقشه درخشان با استفاده از 1700 تصویر از منطقه‌ای یکسان از قطب جنوب ماه و توسط دوربین مدارگرد اکتشافی ماه طی دوره‌ای 6 ماهه به ثبت رسیده است.

از آن‌جاییکه محور دوران وضعی ماه 1.54 درجه نسبت به صفحه دوران انتقالی آن انحراف دارد، برخی از نواحی نزدیک به قطب ماه در تاریکی دائمی قرار دارند، در حالی‌که مناطق دیگر آن در بیشتر اوقات سال در معرض درخشش نور خورشید قرار دارند.

هر یک از تصاویری که مدارگرد اکتشافی ماه در این دوره 6 ماهه به ثبت رسانده بر روی نقشه‌ای از این منطقه قرار گرفته و به تصویری با کد باینری (دو-دویی) تبدیل شده است: اگر زمینه درخشان باشد، آن پیکسل از نقشه بر روی یک و در صورت تاریک بودن بر روی صفر تنظیم شده است. محققان سپس تمامی این تصاویر را روی هم جمع کرده و به محاسبه درصد زمانی پرداختند که هر یک از این پیکسل‌ها در این دوره 6 ماهه در حال درخشیدن بوده‌اند.

در نقشه نهایی حاصل از این محاسبات دقیق، بخش‌هایی که هرگز نوری دریافت نکرده و یا بازتاب نخواهند داد به رنگ سیاه دیده می‌شوند و در مقابل بخش‌هایی که همیشه درخشانند، با رنگ سفید مشخص شده‌اند. هم‌چنین بخش‌هایی از ماه که گاه در نور و گاه در سایه قرار دارند نیز در طیف‌های مختلفی از رنگ خاکستری به چشم می‌خورند.

حفره «شکلتون» با وسعتی برابر 19 کیلومتر و عمقی برابر 4 کیلومتر در مرکز این نقشه به خوبی دیده می‌شود. مدارگرد اکتشافی ماه به صورت روزانه و سالانه نقشه‌های مشابهی از دو قطب ماه به ثبت می‌رساند تا اطلاعات انسان را برای ماموریت‌های آتی به کره ماه تکمیل کند.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
    0 0
    چقدر سوراخ سوراخه شبیه پنیر خوشمزه هلندیه.انگار یکطرفش هم گاز گرفتند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    0 0
    شبیه سنگ پاکه باذره بین نگاهش کنی