در حالی که روز 24 آذر خبرگزاری مهر خبر مرگ چهار معدنچی را در کرمان داد اما تاکنون بر اساس آخرین اخبار تنها جسد یک معدنچی از زیر آوار بیرون آورده شده است.

به گزارش مهر در کرمان، بر اثر ریزش دیواره‌های معادن زغالسنگ هجدک در شهرستان راور که سه شنبه شب هفته پیش روی داد چهار کارگر معدن در اعماق این معادن مدفون شدند. پس از ریزش معدن نشت گاز نیز در این قسمت از معادن موجب شد معدنچیان در خطر قرار گیرند.
سرپرست فرمانداری راور در شرح این حادثه به مهر گفت: این حادثه شامگاه سه شنبه گذشته بر اثر گازگرفتگی در یکی از تونلهای معدن بزرگ زغالسنگ "هجدک" روی داده است که بر اثر این حادثه چهار کارگر جان خود را از دست داده‌اند.

عباس رنجبر افزود: این افراد در حال استخراج زغالسنگ از این معدن بوده‌اند که دچار گازگرفتگی می‌شوند و بر اثر شدت گاز گرفتگی فوت می‌کنند.

رنجبر عنوان کرد: پس از وقوع این حادثه یگانهای امدادرسانی معدن و امداد و نیرویهای ویژه وارد عمل شدند و اجساد این افراد را از معدن خارج کردند و در نهایت با حضور مقام قضایی اجساد شناسایی و به پزشکی قانونی راور برای تحقیقات بیشتر منتقل شد.
معادن زغال سنگ استان کرمان طی دو سال اخیر و پس از واگذاری به بخش خصوصی بارها شاهد بروز سوانح دلخراش بوده‌اند و با گازگرفتگی چهار کارگر معدن هجدک شهرستان راور و فوت این کاگران در هنگام استخراج زغالسنگ، میزان تلفات معادن زغالسنگ استان کرمان از ابتدای سال جاری تاکنون به 18 نفر رسید. آمار دیگری حاکی از مرگ 24 معدنچی در طول سال جاری است. از سوی دیگر مهر در خبر دیگری نوشت: سال جاری معادن زغالسنگ کرمان چهارمین حادثه مرگبار خود را پشت سر می‌گذارد به طوریکه در ابتدای سال جاری 12 کارگر در معدن بابنیزوئیه کرمان به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند در حادثه بعدی در معدن "هشونی" یک کارگر به دلیل ریزش معدن کشته شد و در حادثه معدن "گله توت" نیز دو کارگر در اثر ریزش سقف معدن زیر آوار ماندند که درنهایت منجر به مرگ یکی از کارگران شد.
به گفته کارشناسان مهمترین دلیل بروز سوانح در این معادن عدم استفاده از امکانات روز دنیا برای استخراج و رعایت نکردن نکات ایمنی است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت: پس از ریزش معدن هجدک راور شبانگاه چهارشنبه در محل حادثه حضور یافتم و به اتفاق مسئولان شورای تأمین شهرستان راور از نزدیک در جریان اقدامات گروههای پیگیر این حادثه قرار گرفتیم.
'غلامرضا کرمی' گفت: متأسفانه هر سال شاهد اینگونه حوادث در معادن هستیم که می‌توان به حادثه مشابه 16 آذرماه پارسال در همین معدن اشاره کرد که در آن چهار معدنچی جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: در گذشته نیز حوادث مشابه دیگری در معدن پابدانا و سایر معادن این منطقه اتفاق افتاده است.
کرمی با تاکید بر اینکه باید به بحث ایمنی با دقت بالایی توجه شود، اظهار داشت: معتقدم این مسئله باید از طریق وزارت صنایع و معادن به عنوان یکی از اصولی‌ترین مسائل مورد توجه قرار گیرد.
کرمی درباره اینکه آیا این حادثه قابل پیش‌بینی بوده یا خیر؟ گفت: معدنکاران قدیمی بازنشسته و سایر معدنکاران جوان، این حادثه را در نوع خود از نظر وسعت و شکل ریزش از موارد نادر می‌دانستند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معدنچیان از اقشار آسیب‌پذیر و مستضعف جامعه هستند و در اوج سختی کار در عمق دهها و صدها متر زیر زمین به استخراج می‌پردازند.
وی اظهار داشت: بازرسان سازمان و مسئولانی که نقش بازرسی و نظارت را در کشور بر عهده دارند باید این حوادث را از نزدیک بررسی و بر اساس بحث‌های تخصصی اعلام کنند که چه افرادی در اینگونه مسائل مقصر هستند.
کرمی اظهار داشت: کلیات برنامه‌های سازمان و صنایع در رابطه با ایمنی معادن مطرح شده که در قالب این برنامه‌ها بیشترین توان را برای ایمنی معادن گذاشته‌اند اما باید بررسی کرد که آیا این توان کافی است یا خیر؟
با توجه به آمار متفاوتی که از سوی منابع مختلف اعلام شده نمی‌توان به‌درستی فهمید واقعاً چه اتفاقاتی درباره حوادث معدن در کشورمان رخ می‌دهد و واقعاً چه کسی باید در این رابطه پاسخگو باشد؟
این در حالی است که کسی خبر گرفتار شدن 33 معدنچی شیلیایی را از ذهن نبرده است و همگان به یاد دارند عملیات نجات انها بعد از 69 روز تلاش چه بازتاب جهانی پیدا کرده بود. بنابر این شایسته است که رسانه‌های خبری نیز صحیح و به درستی این گونه اخبار را منعکس نمایند تا مشکلات حرفه‌ای این بخش از جامعه نیز حل مطرح شده و حل گردد.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =