۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶

مایکروسافت با اعلام قیمت‌های جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود، ویندوز7، طرح جدید بسته‌بندی دیسک‌های آن توضیح داد.

مریم عظیم‌زاده: مایکروسافت ادعا می‌کند که بسته‌های ویندوز 7 نسبت به نمونه‌های قبلی 37 درصد کاهش وزن داشته و از لحاظ اقتصادی 50درصد به صرفه‌تر است. به علاوه به جای آن‌که مشتریان مجبور باشند دستورالعملی برای باز کردن جعبه بخوانند، می‌‌توانند بسته‌بندی جدید را به راحتی یک دی.وی.دی معمولی باز کنند.

به‌گزارش سی‌نت، مایکروسافت در وبلاگ خود گفته است: «ما موفق شدیم تعداد عناصر موجود در بسته جدید را به 3 عنصر جعبه پلاستیکی، کاور کاغذی مخصوص و یک راهنمای ساده شروع به کار کاهش دهیم. جعبه پلاستیکی به راحتی یک جعبه دی.وی.دی باز می‌شود و فقط دارای یک مهر و موم در بالای جعبه است که آن هم به راحتی باز می‌شود».

آژانس حفاظت محیط زیست، جعبه‌های پلاستیکی را سومین منبع زباله‌های انسانی اعلام کرده است. طبق گزارش سی.ان.ای.تی در مورد لزوم تولید فناوری‌‌های سبز، پلاستیک‌ها سالانه 12درصد کل زباله‌های آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند و چون به سختی بازیافت می‌‌شوند، برخی محققان می‌‌ترسند که تولید بی‌رویه آن‌ها، اقیانوسی از زباله‌‌های پلاستیکی را به وجود بیاورد.

به نظر می‌‌رسد یک نرم‌افزار نباید احتیاجی به هیچ نوع بسته‌بندی داشته باشد و به جای آن باید به دانلود‌های اینترنتی تکیه شود. هم‌چنین باید از بسته‌بندی‌‌های پلاستیکی هم جلوگیری کرد و شاید علت کاهش استفاده از مواد غیربازیافتی در بسته‌بندی‌‌های جدید مایکروسافت همین باشد.

رقبای سبز مایکروسافت
فیل شیلر، مشاور ارشد بازاریابی و تولید شرکت اپل در سخنرانی اصلی کنفرانس سالیانه پیشگامان گسترش جهانی، اطمینان داد که بسته‌بندی‌‌های جدید محصولات اپل در مقایسه با دیگر محصولات مشابه از سازگاری بیش‌تری با محیط زیست برخوردار است. شرکت اپل در سایت خود ادعا کرده که بسته‌بندی‌‌های جدید مک‌بوک تا 42درصد از مک‌بوک‌‌های قبلی کوچک‌‌تر است. این شرکت می‌گوید با کوچک‌تر شدن بسته‌بندی‌‌ها، تعداد واحد‌های مربوط به هر بسته کاهش پیدا می‌‌کند و از آزاد شدن کربن بیش‌تر جلوگیری می‌‌شود.

آمازون دات‌کام نیز در سال گذشته اعلام کرد طرحی را با کمک بازاریاب‌‌ها آغاز کرده تا تعداد بسته‌های پلاستیکی فروخته‌شده به مشتریان را کاهش دهد. این طرح، بخشی از پروژه کاهش رایگان بسته‌بندی است.

در سال 1386 / 2007 نیز شرکت اچ.پی (هیولت-پاکارد) در گزارشی اعلام کرد که بسته‌بندی کار‌تریج‌های چاپگر‌های این شرکت از فناوری سبز بهره می‌برند. طبق گزارش اچ.پی، انتظار می‌رود که کاهش مواد مصرفی در این بسته‌بندی‌‌ها منجر به کاهش حدود 3.5 هزار تن پی.وی.سی و پلاستیک در هر سال باشد که این امر از انتشار 18.5 هزار تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌‌کند.

آلاینده پیشرفته محیط زیست
متأسفانه تعداد شرکت‌هایی که بسته‌بندی‌‌های خود را با محیط زیست سازگار می‌کنند، اندک است و روند کاهش مواد غیربازیافتی چندان فراگیر نیست. کاهش مواد غیرقابل بازیافت در بسته‌بندی، یک مسأله است و کاهش تولیدات پلاستیکی این بسته‌بندی‌‌ها، مسأله‌ای دیگر برای سبز کردن فناوری‌‌های این چنینی است. پلاستیک‌ها به راحتی تجزیه نمی‌شوند و در قالب موادی زائد در طبیعت باقی می‌مانند؛ ضمن آن‌که تولید آن‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کند که باعث افزایش اثرات گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن می‌‌شود.

شرکت‌های اپل، دی- لینک، و چند شرکت دیگر از مقوا در بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کنند. مقوا نسبت به پلاستیک بازیافتی‌تر است و به انرژی کم‌تری برای تولید نیاز دارد. نکته دیگر آن است که چرا سازندگان، نرم‌افزاری‌‌هایی چون بازی‌های رایانه‌ای و دیسک‌های جانبی محصولات خود را یکجا نمی‌فروشند.

بسیاری از شرکت‌ها به کاربران خود اجازه می‌دهند که برخی نیاز‌های خود را از طریق وب و اینترنت برطرف کنند. اگر کاربران نیاز‌های جانبی دارند، باید بتوانند سیستم‌عامل‌‌های خود را شخصاً روی دیسک‌های خود رایت کنند. هر چند اکنون باید شرکت‌هایی را که برای تحقق بخشیدن به کاهش اثرات گلخانه‌ای کمک می‌کنند، تحسین کرد؛ ولی هنوز جای کار زیادی وجود دارد. مایکروسافت در این زمینه به سختی همکاری کرده و حتی در آخرین محصول نرم‌افزاری خود نیز گزینه دانلود را در نظر گرفته است.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که بدانیم بی‌مسئولیتی در عدم توجه به محیط زیست در فناوری‌‌های بسته‌بندی، چندان قابل توجیه نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =