این سازمان خبرساز چیست؟ سازمانی که گفته می شود با تغییر در کار شورای عالی جوانان و مرکز ملی جوانان در میان سازمانهای دولتی سر درآورد و هر چند وقت، یک بار با ارائه مصوباتی مانند تعیین شرایط برای ازدواج جوانان، موجب حرف و حدیث های درجامعه شد.

امید سلیمی بنی: این روزها با برکناری مهرداد بذرپاش از سازمان ملی جوانان، این سازمان بیش از روزهای دیگری که تا مرز انحلال رفت، بر سرزبانها افتاده است.

مهرداد بذرپاش که قرار بود در مراسم تودیع خود، درباره رفتنش از این سازمان ملی سخن بگوید، ترجیح داد نامه ای به رئیس جمهور بنویسد و در آن از رئیس سابق خود تشکر کند که بار مسئولیت را از شانه اش برداشته. این در حالی است که آمدن فرحناز ترکستانی به عنوان رئیس جدید نیز با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده، زیرا از یک سو ترکستانی خود بارها گفته به دلیل بیماری تمایلی برای حضور در این سازمان ندارد .واز طرف دیگر با صدور حکمش خود را سرباز رییس جمهور خواند که در سمت جدید خدمت خواهد کرد .

ولی این سازمان خبرساز چیست؟ سازمانی که گفته می شود با تغییر در کار شورای عالی جوانان و مرکز ملی جوانان در میان سازمانهای دولتی سر درآورد و هر چند وقت، یک بار با ارائه مصوباتی مانند تعیین شرایط برای ازدواج جوانان و گواهینامه ازدواج ، موجب حرف و حدیث های در جامعه شد.

گفته می شود سازمان ملی جوانان در یک دوره چهارده ساله، مسیر تکاملی را از دبیرخانه شورای عالی جوانان طی کرده است. شورای عالی جوانان بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 تاسیس گردید، ضرورت طراحی کارشناسی و پیگیری مصوبات شورا منجر به تاسیس "مرکز ملی جوانان" و در نهایت به استناد ماده 157 قانون برنامه سوم توسعه دولت مکلف به تدوین و اجرای برنامه ساماندهی امور جوانان گردید و بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 157، مرکز ملی جوانان به سازمان ملی جوانان ارتقا یافت. در ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه، تصویب برنامه های اجرایی ساماندهی امور جوانان به دولت تکلیف گردیده است که مبنای قانونی عملکرد سازمان در طول برنامه چهارم بود. اساسنامه این سازمان در سال 1380 به تصویب رسید و سازمان جدید، قدم به جهان سازمانهای دولتی گذاشت.

نمودار جدید این سازمان نشان می دهد تشکیلات عریض و طویلی شامل چهار معاونت، دو دفتر مستقل و دوازده دفتر و اداره کل تابعه معاونت هاست. علاوه بر آن، این سازمان تلاش کرده که جایگاه نمایندگان خود در استان ها را در سطو ح مختلف تثبیت کند و اندک اندک خود را به یک سازمان بزرگ و فراگیر تبدیل کند.

این سازمان در سالهای گذشته، مصوبات بحث انگیز فراوانی داشته که به نظر می رسد پرداختن به آنها، میزان کارکرد واقعی این سازمان عریض و طویل را که رئیسش، معاون رئیس جمهور شمرده می شود، سنجید.

برخی از وظایف قانونی سازمان ملی جوان:

 

اهداف و وظایف

مطالعه و بررسی وضعیت فرهنگی، اجتماعی فنی و اشتغال و حرفه آموزی جوانان به منظور برنامه ریزی در قالب طرح ها و پروژه های مطالعاتی و ارایه به شورای عالی جهت تصویب.  انجام مطالعات و برنامه ریزی کلان فرهنگی، اجتماعی وفنی و اقتصادی جوانان و ارایه به شورای عالی جوانان جهت تصمیم گیری و تصویب. فراهم نمودن موجبات تحقق منشور تربیتی نسل جوان در همه عرصه ها.  مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع کاستی ها و عنداللزوم تغییر در مقررات مربوطه و ارایه گزارش های لازم به شورای عالی.  نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی جوانان توسط دستگاه های ذیربط.  همکاری و هماهنگی و نظارت و ارزیابی عملکرد وزارتخانه ها، نهادها و موسساتی که در امور جوانان مسؤولیت دارند و ارایه گزارش های لازم از عملکرد آنها به شورای عالی جوانان.  برقراری ارتباط با شخصیت ها و صاحب نظران فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به منظور بهره گیری از نظرات آنان در ارتباط با مسایل جوانان. ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت نسل جوان در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی. فراهم نمودن موجبات گردهمایی ها، اجلاس ها و جشنواره های ملی در موضوعات مختلف مربوط به جوانان. نظارت بر نحوه انعکاس مصوبات و تصمیمات شورای عالی جوانان در رسانه‏های گروهی و صدور مجوزهای لازم جهت ایجاد مراکز اطلاع رسانی و خدمات مشاوره ای در سازمان های غیر دولتی جوانان.  نظارت بر انجام خدمات مشاوره ای، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، بهداشت روانی و ... جوانان. مطالعه و بررسی به منظور بکارگیری ابزار و شیوه های مناسب به منظور ایجاد مصونیت در جوانان و پیشگیری از ابتلاء به انحرافات.  فراهم نمودن موجبات تسهیلات لازم در جهت پشتیبانی و پیشبرد امور جوانان.

فرایند تکامل سازمان ملی جوانان

-  تبدیل « مرکزملی جوانان » به « سازمان ملی جوانان» با تصویب ماده 157 قانون برنامه ی سوم

- تصویب آیین نامه اجرایی ماده ی 157 قانون برنامه ی سوم توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جهت عملیاتی نمودن ساختار، جایگاه ومأموریت های سازمان، هیئت وزیران در جلسه مورخ 1379/9/2 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 10725/س مورخ 1379/8/1 سازمان ملی جوانان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استناد ماده ی 157 قانون برنامه ی سوم توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ( مصوب 1379)

- تصویب بودجه ی مستقل و لزوم اصلاح تشکیلات «سازمان» به استناد اصل 138 قانون اساسی توسط هیئت وزیران در جلسه ی مورخ 1380/9/11

-تصویب توسعه ی حوزه ی فعالیت و تحکیم جایگاه قانونی « سازمان » به استناد اصل 138 قانون اساسی

هیئت وزیران در جلسه ی مورخ 1382/8/11 بنا به پیشنهاد شماره 101/147621 مورخ 1382/8/6 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

 مصوبات بحث برانگیز این سازمان:

 

تشکیل خانواده نیمه مستقل

در این مدل، دختر و پسر پس از ازدواج با یکدیگر، هر کدام در خانه والدین خود زندگی می کنند تا زمانی که توانایی حضور در خانه ای مستقل را پیدا کنند.

اعلام شرایط ازدواج

شرایطی برای ازدواج آقایان در نظر گرفته شده، از جمله چهار شانه گی، تمکن مالی، غیرتمند بودن و ...

برای خانمها: محجبه بودن، داشتن صدای ملایم و ...

وام ازدواج 5 میلیونی

قرار بود این وام با استفاده از تسهیلات صندوق مهر امام رضا پرداخت شود، ولی برخی از منابع می گویند هنوز وامهای 3 میلیونی برای ازدواج به زوجهای جوان پرداخت نشده است.

صدور گواهینامه ازدواج

آقایان و خانمهایی که تمایل به ازدواج دارند ابتدا در کلاسهای سازمان ملی جوانان شرکت کنند و برای طی دوره زندگی مشترک، آموزش ببینند. پس از آن گواهینامه ازدواج دریافت نمایند تا محضرها عقد آنها را جاری کنند.

راه اندازی سایت مهریه 14 سکه ای

این سایت به زوجهایی که دارای مهریه پایین در حد 14 سکه بودند، سفرهای زیارتی و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری تدارک دیده بود.

سهمیه تاهل در دانشگاه

طبق این مصوبه، سازمان سنجش، برای زوجهای جوان، سهمیه کنکور در نظر گرفته بود ولی سازمان سنجش با آن مخالفت کرد.

تشکیل بنیاد ملی ازدواج

بنیاد ملی ازدواج و کمیته سامان ازدواج برای اجرای قانون تسهیل در امر ازدواج جوانان برای ارائه خدمات و تسهیلات در امر ازدواج جوانان، کاهش سن ازدواج، کاهش تجملات و پایدار نمودن ازدواج و تحکیم بنیان خانواده برای ساماندهی و حمایت از شبکه های خیرین و فعالین ازدواج در استانها تشکیل شده

پایگاه همسریابی اینترنتی (ساج)

این پایگاه که با هدف آشنا ساختن جوانان دم بخت با یکدیگر به نشانی sah.irطراحی شده، مدتها سوژه رسانه ها بود. آنها می گفتند پایگاه همسریابی سایبری، قابلیت تبدیل شدن به مراکز دوست یابی اینترنتی را دارد. چیزی که بارها از سوی سازمان ملی جوانان تکذیب شد.

افزایش پاداش کارمندان تازه ازدواج کرده  دولت

افزایش پاداش برای کارمندان مجرد دولت که به تازگی ازدواج گنند از 8 تا 9 برابر پاداش معمول در برنامه های سابق این سازمان بود.

هدیه به سربازان متاهل

اختصاص 2 سکه به سربازانی که تا پایان سال 89 ازدواج می کنند.

 

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشت قربونعلی A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    آقا یکی با پسر عمه من تماس گرفته و گفته برای ریاست سازمان جوانان خودتو آماده کن ایشون هم سر زنان و سینه کوبان شال و کلاه کرده داره میاد تهرون.به من هم زنگ زده گفت زنبیلی سبدی چیزی ببر پشت در ریاست سازمان جوانان بذار یه وقت جای منو کسسی نگیره از شما چه پنهون ایشون جوون نیست ولی اینقدر دلش جوونه که نگو و نپرس