شکست آمریکا در سازمان ملل؛ قطعنامه ضدفلسطینی رد شد

قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه جنبش مقاومت فلسطین (حماس) نتوانست دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به دست آورد و از گردونه تصویب خارج شد.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر پنج شنبه خود 86 رای موافق، 58 رای مخالف و 33 رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکوم کردن حماس رای داد.
از آن جا که پیش از این، تصویب شده بود که این قطعنامه باید دو سوم آرای مجمع عمومی یعنی حداقل 99 رای را به دست آورد، تنها شکستی دیگر برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپایی هایی که این بار پشت آمریکا قرار گرفته بودند، تحمیل کرد.

نیکی هیلی در معرفی این قطعنامه کاملا یک طرفه گفته بود امروز می تواند برای سازمان ملل یک روز تاریخی باشد اما این رای نشان داد که امروز بیش از هر کسی دیگر، برای نماینده ای که تنها چند روز دیگر در این سمت باقی نیست، یک روز تاریخی و درسی برای همیشه بوده است.
مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که یکجانبه گرایی و حمایت های همه جانبه آمریکا از صهیونیست ها نمی تواند مانع از دیدن جنایات این رژیم باشد.

ماجرا از چه قرار بود؟

 آمریکا در نشست عصر پنج شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیش نویس قطعنامه ای را ارائه داد که به موجب آن اقدامات حماس در آنچه که شلیک راکت به شهروندان سرزمین های اشغالی نامیده شده است، محکوم می شد.
نیکی هیلی سفیر مستعفی و شکست خورده آمریکا در سازمان ملل متحد در معرفی این پیش نویس گفت: امروز می تواند یک روز تاریخی یا یک روز عادی برای سازمان ملل باشد.
وی افزود: جمعه گذشته، همین مجمع عمومی 6 قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرد و در طول یکسال گذشته نیز 500 بار اسرائیل محکوم شده است. این فضا می گوید که تروریسم مساله ای پذیرفته شده است. 

نماینده مستعفی آمریکا با این ادعا که پیش نویس ارائه شده بر پایه صلح و امنیت و اساس آن نپذیرفتن تروریسم است، ادامه داد: سازمان ملل تا کنون هیچ قطعنامه ای علیه حماس تصویب نکرده است. این قطعنامه، تنها قطعنامه ای خواهد بود که اقدام حماس را محکوم می کند.
هیلی که اظهاراتی را بر زبان می راند که به خوبی نشان می داد جامعه بین المللی با جنایات صهیونیست ها همراه نیست، اضافه کرد: اقداماتی که علیه اسرائیل انجام می شود چون ضد صهیونیستی است هیچ گاه تروریستی نامیده نشده است، در حالی که هر یک از این اقدامات اگر در کشوری دیگر انجام می شد، آن را تروریستی می نامیدند.
وی در اظهاراتی تکراری حماس را مسئول درد و رنج مردم غزه نامید و افزود: این قطعنامه حملات راکتی حماس را محکوم می کند. پیش از هرگونه مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل، بدون هیچ پیش شرطی اقدامات حماس باید محکوم شود.

نماینده آمریکا خواستار رای به این قطعنامه پیشنهادی شد.
پس از این اظهارات، ساچا یورنتی نماینده بولیوی در سازمان ملل قطعنامه اصلاحیه ای ارائه داد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی باید سرزمین های اشغالی را ترک کند، راه حل دو دولت اجرایی، قدس شرقی پایتخت فلسطین و مرزهای تعیین شده از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شود.
وی همچنین اظهار کرد قطعنامه آمریکا باید دو سوم آرا را به دست آورد.
نماینده آمریکا در واکنش به این درخواست که کویت هم به نمایندگی از کشورهای عربی مطرح کرد، گفت: این یک استاندارد دوگانه است. جمعه گذشته علیه اسرائیل 6 قطعنامه تصویب شد که هیچ یک نیازمند دو سوم آرا نبود.
در نهایت مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 75 رای در برابر 72 رای و 26 رای ممتنع، خواستار دو سوم آرا شدند.

235252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =