تصویب لایحه‌ای برای نجات از بلایای طبیعی

در آستانه سومین نشست عالی شورای حکام مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) و افتتاح رسمی دفتر آن در تهران در 27 و 28 آذرماه سال جاری لایحه یک فوریتی تاسیس این مرکز که پیش از این به تصویب نمایندگان رسیده بود در دست بررسی کمیسیون اجتماعی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی دهم آذرماه با یک فوریت لایحه موافقتنامه بین ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا-اقیانوسیه در مورد تاسیس مرکز آسیا اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا موافقت کرده بودند.

این لایحه با ۱۴۹رای موافق، ۳۲رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹نماینده حاضر به تصویب رسید. پیش از این نمایندگان با دو فوریت طرح مذکور با 134 رای موافق، 58 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کرده بودند.

در مقدمه توجیهی این لایحه که در قالب یک ماده واحده و 27 ماده قانونی تنظیم شده است با اشاره به اینکه بلایای طبیعی به عنوان یکی از چالش های منطقه آسیا و اقیانوسیه سالانه منجر به تلفات انسانی و خسارات اقتصادی فراوانی می شود هدف از تاسیس مرکز اپدیم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران؛ مدیریت آسیب پذیریها و مخاطرات بلایا از منظر کاهش آثار اجتماعی و اقتصادی آنها و نیز اجرای قطعنامه اعضای کمیسیون اسکاپ در سال 1394 (2015) در مورد تاسیس مرکز اپدیم عنوان شده است.

 موافقتنامه تاسیس مرکز اپدیم به عنوان پنجمین مرکز وابسته به اسکاپ.

 دی ماه سال گذشته بین جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اسکاپ به امضا رسید.

۶۶کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه در قالب این مرکز   اطلاعات، دانش فنی، توانمندی هاو تجارب موفق  خود را در زمینه مهار بلایای طبیعی با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212062

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =