کشف سیاره فراخورشیدی که در حال کوچک شدن است

ایسنا نوشت: محققان به تازگی دریافته‌اند که سیاره فراخورشیدی "GJ ۳۴۷۰b" به سرعت در حال از دست دادن جرم خود است.

تلسکوپ فضایی "هابل"(Hubble) به تازگی موفق به کشف یک پدیده در سیاره‌ای به نام "GJ ۳۴۷۰b" شده است. این سیاره در دسته‌ سیاره‌های "نپتون داغ"(hot Neptune ) قرار می‌گیرد. سیاره‌های "نپتون داغ" نوعی از سیاره‌های غول پیکر هستند که جرم آنها مشابه جرم "اورانوس" و یا "نپتون" است.

" GJ ۳۴۷۰b" به دور ستاره "Gliese ۳۴۷۰" می‌چرخد و حدود ۹۶ سال نوری از ما فاصله دارد و در جهت صورت فلکی "خرچنگ" یا "سرطان" در حال گردش است. نزدیک بودن این سیاره فراخورشیدی به ستاره‌اش به این معنا است که زمانی‌ که حرارت گاز اتمسفر داخل "GJ ۳۴۷۰b" به نقطه‌ای رسید که به فضا راه پیدا کرد، یک ابر بزرگ به دور سیاره ایجاد می‌شود و حرارت سیاره بسیار زیاد می‌شود.

از زمانی‌که اتمسفر ضخیم سیاره تا ۲۰ درصد از جرم سیاره را تشکیل دهد، "GJ ۳۴۷۰b" به صورت بی‌سابقه‌ای شروع به کوچک شدن می‌کند.  این اکتشاف با استفاده از تصویربرداری‌های طیف‌نگاری هابل محقق شده است. با این اکتشاف محققان قادر بودند اثرات فرابنفش عنصر هیدروژن در ابرهای دور این سیاره را شناسایی کنند. این برای اولین بار نیست که دیده می‌شود یک سیاره اتمسفر خود را به فضا نشت می‌دهد.

به عنوان مثال، پیش از این سیاره زمین مانند "Proxima b" که ممکن است روزی قابل سکونت نیز باشد، بیشتر اتمسفر خود را از دست داده بود. به نظر می‌رسد این پدیده هم‌اکنون در سیاره "مریخ" نیز در حال وقوع است. " GJ ۴۳۶b " هم‌اکنون با سرعتی بسیار زیاد در حال از دست دادن جرم خود است. تیم تحقیقاتی این پروژه در دانشگاه "جانز هاپکینز"( Johns Hopkins) برآورد کرده‌اند که این سیاره تاکنون بیش از یک سوم از جرم خود را از دست داده است.

نتایج این پژوهش درمجله "Astronomy and Astrophysics" انتشار یافت.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =