۰ نفر
۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
شب گاتاها

به مناسبت انتشار کتاب "گاتاها" که به‌کوشش موبد کورش نیکنام از سوی انتشارات بهجت مراسمی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در ساعت پنج بعد از ظهرسه شنبه یازدهم دی ۱۳۹۷ برگزار می شود.

در این مراسم استادان: دکتر ژاله اموزگار ، محمدرضا درویشی، مهندس سید محمد بهشتی ، فرامرز نیکنام ، علیقلی محموی بختیاری، دکتر داریوش فرهود، موبدکوروش نیکنام و عبدالرضا مجدی سخنرانی خواهند کرد. همچنین پیام دکتر کتایون مزدا پور قرائت می شود.

کتاب «گاتاها، نغمه‌های ایران باستان»، با نگرشی تازه در برگردان به فارسی و با پیوست چهار لوح فشرده‌ی صوتی، در این مراسم رونمایی می شود.

استاد محمدرضا درویشی، پژوهشگر آوای نواحی ایران، در بخش پژوهش آواشناسی سرود گاتاها همچنین در ضبط استودیویی و نواختن ارگ و ناقوس همکاری کرده است. ساز تنبور این اثر را استاد آرش شهریاری نواخته است. خوشنویسی فارسی «گاتاها، نغمه‌های ایران باستان» به نگارش استاد محمود رهبران است. 

همراه بودن چهار لوح فشرده‌ی صوتی از ویژگی‌های کتاب «گاتاها، نغمه‌های ایران باستان» است. موبد کورش نیکنام در گفت‌وگو با امرداد در این باره گفت: استاد محمدرضا درویشی، پژوهشگر پیشکسوت در موسیقی  نواحی،  نزدیک به ۳۰ سال پیش به دنبال این که آوای گاتاهاخوانی و سرودهای کهن زرتشتیان ایران به کدام یک از سازهای نواحی ایران نزدیک است، به یزد سفر کرده بود. وی صدای گاتاهاخوانی، اوستاخوانی موبدان و صدای زنگ آتشکده‌ها در روستاهای گوناگون یزد را ضبط کرد. استاد محمدرضا درویشی در پی این پژوهش به نتیجه رسید که آوای گاتاهاخوانی زرتشتیان به موسیقی نواحی اورامات کردستان و با آوای ساز تنبور و دوتار که در آیین یارسان اهل حق می‌نوازند، هماهنگ است. استاد درویشی چند سال پیش، استاد آرش شهریاری را برای ضبط موسیقی و همراهی وی در نواختن تنبور، معرفی کرد. استاد درویشی نیز در تنظیم موسیقی و به‌کارگیری آوای زنگ‌ها و ناقوس هنگام ضبط همکاری کرد.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب، دست‌نویس بودن آن است که موبد نیکنام در ادامه‌ی گفت‌وگو از این ویژگی گفت: خوش‌نویسی همه‌ی دین‌دبیره‌ی گاتاها را با نیزه و مرکب دست‌نویس انجام داده‌ام. همچنین محمود رهبران، از خوشنویسان به نام ایران، در خوشنویسی فارسی همکاری کرده است. 
خانه اندیشمندان علوم انسانی . خیابان نجات الهی . چهارراه ورشو . تالار فردوسی.

/۶۲۶۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =