مرمت کاشی تاریخی  مسروقه بقعه امامزاده حسن بن موسی (ع) در کاشان

معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از مرمت کاشی تاریخی مسروقه بقعه امامزاده حسن بن موسی (ع) میرنشانه کاشان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  شهرستان کاشان، مهران سرمدیان گفت: برای مرمت آسیب دیدگی   این شی تاریخی بیش از یک ماه توسط کارشناس مرمت دانشکده مرمت دانشگاه اصفهان زمان صرف شده است.

سرمدیان افزود: شهر کاشان مساجد تاریخی و کهن بسیاری دارد که به جزء کارکرد عبادی، به عنوان آرامگاه هم استفاده می‌شدند، یکی از این مکان ها،بقعه و مسجد میرنشانه است که مشاهیری چون شیخ ابوسعید (امام جمعه وقت کاشان) و حاج میرزا ابوالقاسم مجتهد در این بقعه دفن شده‌اند. سقف زیر گنبد با کاشی‌های معرق کاری شده به زیبایی تزئین شده است که نمای داخلی بقعه و مسجد میرنشانه را جذاب می‌کند.

دبیر ادارات میراث فرهنگی شمال استان اصفهان تاکید کرد: روی قبر این آرامگاه، صندوق چوبی منبت کاری قرار دارد که  بر روی کتیبه ‌های اطراف آن تاریخ ۹۷۸ هجری قمری به همراه آیات قرآنی حکاکی شده است.

امین اموال اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  شهرستان کاشان نیز افزود: این کاشی تاریخی بخشی از کاشیکاری  های بنای اصل ورودی بقعه تاریخی امامزاده حسن بن موسی (ع)- میرنشانه است که  در هنگام سرقت،دچار آسیب شده بود که بعد از مرمت اصولی سر جای اصلی خود نصب گردید.

فاطمه سلیمانیان ادامه داد: این کاشی تاریخی لاجوردی رنگ با سوره توحید در کادر دور و انتهای آن تاریخ ۷۱۶ هجری قمری و در کادر وسط "عمل علی ابن محمد" نقش بسته است.

این مجموعه  ارزشمند در تاریخ ۱۳ /۲/۵۳ خورشیدی به شماره ۹۷۱  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =