مشکل اقتصادی مهمترین دلیلی است که باعث شده برخی از کتابفروشان تصمیم بگیرند عطای کار در این حوزه را به لقایش ببخشند.

 زینب کاظم خواه: داستان ما و تعطیلی کتابفروشی​ها داستان تازه​ای نیست. سال​های سال است که در گوشه و کنار ایران و تهران این اتفاق رخ می​دهد و کتابفروشی​های کوچک و بزرگ تعطیل می​شوند و جای خود را به فروشگاه​های دیگری می​دهند.

با این حال اما موج تعطیلی کتابفروشی​های خیابان کریمخان زند حکایت دیگری دارد. این خیابان که از اوایل دهه 60 به پاتوق برخی از ناشران و کتابفروشی​هایشان تبدیل شد،این روز ها به نظر می​رسد جای خوبی برای ناشران و کتابفروش​ها نیست.

کتاب پارت که زمانی در این محل فعالیت می​کرد جای خود را به یک کبابی داده و نشر نی هم کرکره​های کتابفروشی​اش را پایین کشیده و تصمیم گرفته کتابفروشی اش را  جای دیگر راه بیندازد.

البته این همه ماجرا نیست، چراکه برخی از کتابفروشی​های دیگر این خیابان هم مشغول مذاکره هستند تا مغازه​هایشان را بفروشند و کتابفروشی​هایشان را تعطیل کنند.نمونه اش کتابفروشی​های  ثالث،آبی و ویستار.

از بازار تا کریمخان
کتابفروشی​ها هم مثل صنف​های دیگر در تهران ،از قدیم برای خودشان راسته​های خاصی داشته​اند، اما بر خلاف برخی از اصناف راسته کتابفروش​ها طی دهه​های اخیر مدام تغییر کرده و از جایی به جای دیگری رفته​است.

اوایل دور و بر بازار تهران جای مناسبی برای کتابفروش ها بود و بعد گذرشان به خیابان جمهوری و  اطراف مخبر الدوله افتاد.

در دهه 50  اما کتابفروش​ها ترجیح دادند به خیابان انقلاب بیایند تا راحت تر در دسترس مخاطبانشان -که بخش عمده​ای از آن​ها دانشجو - بودند قرار بگیرند.به تدریج کتابفروشی​های خیابان انقلاب به فروش کتاب​های درسی و کمک درسی دانشگاهی روی آوردند و برخی از ناشران هم تصمیم گرفتند در جای دیگری کتابفروشی​شان را دایر کنند.

سال 1361 اولین کتابفروشی در خیابان کریمخان زند راه افتاد.این کتابفروشی،«کتاب گویا » بود که بیشتر در زمینه انتشار کتاب​های هنری فعالیت می​کرد.بعد ها هم کتابفروشی​های دیگری در این مکان کارشان را شروع کردند،مثل کتابفروشی نشر چشمه .

انتخاب این خیابان برای راه اندازی کتابفروشی دلایل مختلفی داشت. از نزدیک بودن به دانشگاه​های مختلف گرفته تا ساکنان محلی که همه از قشر متوسط بودند و خریدار اصلی کتاب​های ادبی و علوم انسانی.رفته رفته هرچقدر گرایش کتابفروشی​های انقلاب به فروش کتاب​های کمک درسی و دانشگاهی زیاد شد،کتاب فروشی​هایی در خیابان کریمخان زند راه افتادند که تمرکز کارشان فروش کتاب​های ادبی،علوم انسانی،هنری و فلسفی بود.نشر ثالث هم یکی از ناشرانی بود که در دهه 80 تصمیم گرفت به این خیابان بیاید و کتابفروشی اش را راه بیندازد.

سرقفلی​های بالا و تمایل کم به ماندن
خیابانی که روزی برای ناشران  مشتری  می​آورد،حالا به نظر می​رسد که دیگر روی خوشی به ناشران نشان نمی​دهد.برخی از این خیابان رفته​اند و برخی هم در حال رایزنی هستند تا ملک​شان را بفروشند و خیال خودشان را راحت کنند.

این جا هم مساله اصلی به کم شدن مشتری و صرف نکردن کار در زمینه کتابفروشی باز می​گردد. مشتری که نباشد و سرقفلی​ها هم بالا رفته باشند،خود به خود انگیزه برای ماندن کم می شود.

نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،به خبر آنلاین می گوید که تعطیلی این کتابفروشی​ها تازه آغاز ماجراست.«از مدت​ها پیش خبرگان نشر نسبت به این مساله هشدار داده بودند،اما جدی گرفته نشد.»

کتابفروشان و ناشرانی هم که تصمیم گرفته اند از کریمخان بروند،بیشتر برای این تصمیم شان دلایل اقتصادی دارند.از یک سو دخل و خرج ها نمی​خواند و از سوی دیگر سخت گیری​هایی که در زمینه صدور مجوز وجود دارد عملا خیلی​ها را به این نتیجه رسانده که باید عطای این کار را به لقایش ببخشند.

مشکل همیشگی
موج تعطیلی کتابفروشی ها در شرایطی ادامه دارد که کارشناسان حوزه نشر طی دهه​های اخیر یکی از مشکلات صنعت نشر در ایران را کمبود کتابفروشی ها می دانند.

وقتی تعداد ناشران ما به مراتب بیشتر از تعداد کتابفروشی هاست عملا کتاب در دسترس نیست.حالا همین کتابفروشی​ها هم که تعطیل شوند مشکل بیشتر هم می شود.باید منتظر ماند و دید که آخر و عاقبت این صنف در این شرایط به کجا می​انجامد.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوالفضل IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا غیر از تاسف خوردن چی میشه گفت؟