دستاورد یک هفته دوره‌گردی وزیر آمریکایی

وزیر خارجه آمریکا سفر خود را نیمه کاره رها کرد و به واشنگتن بازگشت این در حالی است که او نتوانست در این سفر هدف اصلی واشنگتن را به اعراب بفهماند.

زهره نوروزپور: پس از آنکه مایک پمپئو آنکارا به مقصد قاهره ترک کرد،(اینجا) حواشی سفر او به منطقه بیشتر شد. (اینجا)  او به جای قاهره سر از بغداد در آورد، سفری غیرمنتظره که نه از سوی طرف عراقی و نه از سوی طرف آمریکایی اعلام شده بود و رسانه های خبری به ناگاه از ورود غیرمنتظره وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به عراق خبر دادند.(اینجا)

وزیر خارجه آمریکا پس از بغداد به قاهره رفت و با حضور در دانشگاه آمریکایی قاهره و سخنرانی در این مرکز علمی در پایتخت مصر بار دیگر گزافه گویی های خود علیه کشورمان مطرح کرد(اینجا)  دیاکو حسینی کارشناس روابط بین الملل درباره سفر دوره ای پومپئو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: محور تلاش‌های پمپئو، تشویق کشورهای عربی به کنار گذاشتن اختلافات و اتحاد در برابر ایران و شاید تسریع در برپایی ناتوی عربی است. امریکا تلویحاً از کشورهای عربی می‌خواهد بهای تهدیدی را بپردازند که ایران در وهله اول برای اسرائیل ایجاد کرده است.(اینجا)

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این گزافه گویی در توئیتر خود نوشت که آمریکا حد خودش را بداند.(اینجا) 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز گفت:  آقای پمپئو یکبار دیگر به صراحت اعلام کرد که رژیم آمریکا دشمن ایران است و این دشمنی جز دشمنی با مردم ایران نیست.(اینجا)

سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه قاهره تنها واکنش ایران را در پی نداشت، اظهارات او درباره فلسطین و معامله قرن صدای صاحبت عریقات را نیز درآورد و او در اینباره گفت: آقای پومپئو روی پیشانی اعراب کلمه احمق نوشته شده؟(اینجا)

پومپئو پس از قاهره به ابوظبی رسید،(اینجا) او در توئیتر خود درباره دیدار با ولیعهد ابوظبی نوشت که بسیار ثمر بخش و مفید بوده است. (اینجا)

ایستگاه ریاض

ظهر روز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا وارد فرودگاه ریاض شد. (اینجا) اما او  به دلیل مرگ یکی از بستگانش سفرش به منطقه را نیمه کار گذاشت و عصر دوشنبه به واشنگتن بازگشت. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور در ریاض بر ضرورت مجازات مسؤولان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی تاکید کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد: واشنگتن و ریاض بر سر حمایت از پیشرفت در روند سیاسی پرونده صلح یمن به اتفاق‌نظر رسیدند. دو طرف همچنین اعلام کردند به شراکت استراتژیک خود ادامه می‌دهند.

سفارت آمریکا در ریاض نیز در توییتی نوشت:‌ پومپئو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز بر لزوم ادامه کاهش تنش در یمن و اجرای بندهای توافقنامه سوئد و پایبندی به آن توافق کرد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: پومپئو ادامه سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه را به خاطر شرکت در مراسم درگذشت یکی از بستگانش نیمه‌ کاره رها کرده و به واشنگتن بازمی‌گردد.

به گفته این سخنگو او با ملک سلمان،‌ پادشاه عربستان دیدار کرد. پادشاه عربستان صبح روز دوشنبه در کاخ الیمامه با پومپئو ملاقات کرد.

وزیر خارجه آمریکا در تازه ترین دور اقدامات ضدایرانی، از سه شنبه هفته گذشته (هجدهم دی ماه) تور دیپلماتیک خود را از اردن آغاز کرد تا در این کشور و هفت پایتخت دیگر منطقه درباره تحریم ایران و مقابله با آنچه کاخ سفید اقدامات بی ثبات کننده تهران می داند به رایزنی و گفت وگو بپردازد.

سفر خاورمیانه ای پمپئو البته شامل اهداف دیگر نیز هست که از دید ناظران و رسانه ها می توان به تشریح سیاست های «دونالد ترامپ» در خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، رایزنی درباره چگونگی بازگشت سوریه به جمع دولت های عربی، تلاش برای حمایت از گروه های مسلح کُردی در سوریه در برابر ترکیه، رفع برخی اختلافات میان دولت های عربی و رایزنی با سعودی ها در زمینه پرونده قتل «جمال خاشقچی» اشاره کرد.

دستاوردهای آقای وزیر

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی که در ادامه سفر منطقه ای خود به هشت کشور عربی، روز گذشته وارد دوحه شد، در دیدار خود با «عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود گفت:در گفت و گو با وزیر خارجه قطر بر وحدت بین اعضای شورای همکاری تاکید کردیم و اتحاد این شورا در آینده مهم است.

پومپئو افزود: استعفای «آنتونی زینی» فرستاده آمریکا برای حل بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تغییری در سیاست آمریکا درباره بحران شورای همکاری نمی کند. وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که به گفت و گو با مسئولان عربستانی درباره بازخواست مسئولین قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد سعودی ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر وزیر خارجه قطر روابط ما با آمریکا روابط محکمی است و امیدواریم این نشست ها باعث ایجاد روابط قویتر شود.

این در حالی است که سفیر آمریکا در کویت از میزبانی واشنگتن برای نشست آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، لورنس سیلورمن، سفیر آمریکا در کویت در کنفرانس مطبوعاتی از آمادگی واشنگتن برای میزبانی نشست آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در دو ماه میلادی پیش رو خبر داد.

طبق گفته سیلورمن، قرار است که در این نشست درباره موضوعات مختلف از جمله تقویت روابط تجاری و اقتصادی، مقابله با تروریسم و مسدود کردن منابع آن بحث و تبادل نظر شود.

این مقام آمریکایی درباره استعفای آنتونی زینی، فرستاده آمریکا برای حل بحران در شورای کشورهای خلیج فارس گفت: این یک تصمیم شخصی است و بر تعهد واشنگتن برای یافتن راه حلی برای بحران قطر تأثیری ندارد. سیاست واشنگتن درباره این بحران تغییر نکرده و این موضوع همچنان مورد توجه دولت آمریکا است.
سیلورمن درباره سفر مایک پومپئو، به منطقه نیز اظهار داشت: سفر پومپئو به خاورمیانه بیانگر میزان توجه آمریکا به منطقه از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. پومپئو در سفرش به کویت ریاست هیئت آمریکا برای حضور در سومین گفت‌وگوی استراتژیک میان دو کشور را برعهده دارد. در این نشست استراتژیک درباره مسائل منطقه‌ای، مسائل دوجانبه میان دو کشور از جمله امنیت، دفاع، مسافرت میان دو کشور و تسهیل آن، اقتصاد، آموزش و مبادلات تجاری بحث و تبادل نظر می‌شود.

سفیر آمریکا در کویت درباره قراردادهای جدیدی که قرار است در جریان گفت وگوی استراتژیک میان دو کشور به امضا برسد نیز گفت: قراردادهایی درباره جنگنده‌های "f۱۸" و تانک‌های "M۱A۲" میان دو کشور وجود دارد که در این نشست استراتژیک درباره چگونگی تحویل نمونه‌های جدید آنها به کویت طی چند سال آینده بحث و تبادل نظر خواهد شد.

سیلورمن تاکید کرد: هدف از روابط نظامی میان واشنگتن و کویت افزایش توان نظامی ارتش کویت، آموزش آن برای استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های نظامی با کمترین قیمت و بهرمندی از تجربیات خبره‌ترین مربیان آمریکایی است.

وی درباره از سرگیری پروازهای مستقیم میان دو کشور نیز افزود: این مساله بستگی به میزان کارایی همکاری در اولین و دومین گفت‌وگوی استراتژیک دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسینی کارشناس مسائل استراتژیک درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه به خبرآنلاین گفت:

اتحاد کشورهای عربی در برابر ایران، خواست همیشگی ایالات متحده بوده است اما این بار یک تفاوت عمده وجود دارد. هدف اصلی این اتحاد که واشنگتن به دنبال آن است، فراهم کردن شرایطی است که علاوه بر کاهش آنچه نفوذ ایران در خاورمیانه نامیده می شود، مقدمات ژئوپولیتیکی کاهش تمرکز نظامی آمریکا بر خاورمیانه را فراهم کند. دولت ترامپ به خوبی میداند که آمریکا دیگر منافع گسترده ای در این منطقه از جهان ندارد و می باید هرچه سریعتر، تمرکز نظامی و اقتصادی آمریکا را به منطقه حیاتی دیگر یعنی آسیا- پاسیفیک منتقل کند اما این کار مستلزم اطمینان پیدا کردن از این مسئله است که کاهش تدریجی حضور آمریکا در خلیج فارس و آسیای غربی موجب خلاء قدرت و پیدایش قدرت های چالشگر و متخاصمی نشود که متحدان آمریکا را به خطر بیاندازد و در نهایت اعتبار واشنگتن را در حمایت از متحدانش از بین ببرد. در یک دید کوتاه مدت، آمریکای ترامپ می کوشد که با تحدید ایران از طریق ایجاد یک ائتلاف عربی گسترده، اسرائیل را ایمن نگه دارد؛ هم از راه کاستن از نفوذ ایران در شامات و هم از مسیر منحرف کردن توجهات کشورهای عربی از آینده سرزمین های اشغالی. جدای از این مسئله، دولت ترامپ سعی دارد با افزودن بر فشارهای سیاسی و اقتصادی، تحریم ها را کارآمدتر کند و شاید ایران را زودتر به مذاکره وادار کند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا می توان این سفرها را برای هماهنگی نشست ضد ایرانی در لهستان و تصمیماتی در مورد اجماع علیه ایران دانست؟ بیان کرد: «طبیعتاً سفر پمپئو به منطقه، ادامه تلاش برای ایجاد هماهنگی بین المللی علیه ایران است.  موفقیت اجماع بین المللی علیه ایران تا حد زیادی منوط به موفقیت در ایجاد اجماع منطقه ای علیه ایران است. آمریکا باید بتواند ثابت کند که ایران واقعا یک خطر منطقه ای است و اجماع بین المللی برای کمک به متحدان آمریکا در برابر خطر ایران ضرورت دارد. این کار آسانی نیست چون ایران واقعا تهدیدی علیه همسایگانش نیست و به نظر می رسد کشورهای همسایه ایران توافقی درباره تهدید ایران ندارند.»

در نهایت سوالی که باقی می ماند این است که با توجه به سفر وزیر خارجه کشورمان به هند و عراق در مقابل تحرکات وزیر خارجه آمریکا و سفر وی به منطقه کدام یک می توانند دیپلماسی برنده‌تری در پیش بیگیرند؟ به یک معنا دوئل ظریف-پمپئو با چه نتیجه‌ای تمام می‌شود؟ پاسخ را اینجا بخوانید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =