۸ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۹۸

 نرخ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۸ با کمی تغییر نسبت به سال ۹۷ به مجلس ارائه شده تا در صورت تصویب نهایی و تایید شورای نگهبان در سال آینده اعمال شود.

نکته قابل توجه این است که در بودجه سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای بار دوم، سوم و بیشتر از تمامی مرزها شامل افزایش پلکانی می‌شد اما مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است در لایحه بودجه سال ۹۸ این افرایش پلکانی فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور شود و سفر هوایی به عتبات را نیز شامل شود.

همچنین مانند سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای زائران حج تمتع و عمره و عتبات عالیات ۱۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است اما مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است که عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۵۰ هزار تومان و عوارض خروج از کشور زمینی - دریایی عتبات عالیات ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شود.

زائران اربعین از تاریخ ۲۴ شهریور ۹۸ تا ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸ که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض معاف خواهند بود.

پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: با توجه به فقدان ادله منطقی برای معافیت زائران عتبات عالیات در سفرهای دوم به بالا که از مسیرهای هوایی تردد می‌کنند (از افزایش عوارض خروج از کشور) پیشنهاد می‌شود، این مسافران خارجی نیز مشمول افزایش ۵۰ و ۱۰۰ درصدی در سفرهای دوم و سوم و بالاتر مطابق جدول شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود عوارض سفر به عتبات در ایام غیر اربعین به عوارض خروج هوایی ۵۰۰ هزار ریال تغییر یابد.

همچنین با توجه به ابهام در سفرهای خروجی صورت گرفته برای بار دوم و سوم و بیشتر و اینکه مبلغ دریافتی جهت توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی از سفرهای عتبات نیز اخذ شود، پیشنهاد می‌شود که معادل ۴۰ درصد به جای ۴۰۰ هزار ریال و برای همه سفرهای خروجی منظور گردد و اعتبار حصول یافته برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی در اعتبارات استانی جدول ۱۰ -۱ منظور شود.

علی اصغر مونسان بارها از سهم ناچیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از عوارض خروج از کشور گلایه کرده بود. او در بازدیدی که از چمدان داشت گفت: ما از دولت می‌خواهیم حالا که نرخ عوارض خروج از کشور را افزایش دادند سهم سازمان میراث فرهنگی را از این عوارض زیاد کنند تا برای گردشگری داخلی هزینه شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده محلس نیز چندی پیش با انتقاد از اینکه تنها ۱۷ هزار تومان از ۲۲۰ تومان از عوارض خروج از کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد، گفته بود: در بودجه سال ۹۸ این مبلغ اصلاح می‌شود؛ عوارض خروج از کشور باید صرف رونق گردشگری شود ما به دنبال درآمدزایی برای دولت نیستیم.

چمدان

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    167 4
    عوارض نیست. این جنایته! یه خانواده چند نفره ایرانی ساکن اروپا بخوان برن کشورشونو ببینن برگردن باید اندازه بلیت هواپیما پول بدن. با پاسپورت کشور دوم هم که گیر میدید! ایرانیان خارج از کشور هم ترجیح میدن به جای سفر به ایران سفر به اسپانیا یا ترکیه و جاهای دیگه داشته باشن که هم براشون ارزون تر تموم می شه هم عزت و شأن شون حفظ می شه
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      16 88
      اگر با این عوارض خدمتی به قشرهای ضعیف تر میشه من موافقم گرفته بشه... شکاف طبقاتی به حدی شده که یه عده برای نوروز کمتر از غرب اروپا را قبول نمی کنن با بهترین پرواز و هتل، یه عده حتی برای رفتن سفر زمینی به مشهد شرمنده زن و بچه هستند... باید از آنهایی که هر سال ده ها میلیون خرج سفرهای خارجی و خوشگذرونی میکنن عوارض سنگین گرفت و به قشرهای ضعیف تر کمک کرد
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      92 0
      ینی فکر میکنی این پول رو میگیرن از پولدارای مسافر اروپا که بدن به اونی که پول نداره تا زن و بچشو ببره مشهد؟؟؟؟؟؟ این رویا خیلی خوبه ولی واسه ما نیست داداش
  • GB ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    148 1
    منظور همان باج خروج از کشور است
  • GB ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    120 1
    بر اساس آنچه در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۹۸ آمده است معادل ۴۰ درصد از کل عوارض خروج برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی (اعتبارات تملک سرمایه‌ای) در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.!!!!!!!! ما رو پیشونی مون چیزی نوشته؟!
  • US ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    130 3
    کدام کشوری برای سفر مردم خودش به خارج از اون کشور عوارض می گیره؟ به این کار میگن پول زور. از خدا نمی ترسید؟ با این کارها می خواهید جلوی خروج ارز رو بگیرید؟ والله در زمان جنگ هم که در اوج تحریمها بودیم همون بنده خدایی که متأسفانه الآن در حصره هم از این کارها نمی کرد. با مزه اش اینه که از افرادی که میرن اربعین عوارض خروج نمی گیرن. یعنی هر چند نفر هر چقدر که میخوان میتونن اون موقع از کشور خارج بشن و ارز ببرن. به این میگن اوج تدبیر.
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      11 75
      همه کشور ها میگیرند... حالا اینکه یه کشور بیشتر و ناعادلانه میگیره یه بحث دیگه است.... این پول بابت خدماتی است که در مرز و گمرک و فرودگاه و .. انجام میشه. مثل عوارضی که برای ورود به یه اتوبان میگیرند
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      64 1
      هیچ کشوری نمیگیره حتی یک دلار چرا دروغ میگی ناشناس ۸:۱۳ هیچ کشوری عوارض نمیگیره
    • ممد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      39 2
      پس اون عوارض و مالياتي كه روي بليت گرفته ميشه چيه؟ يكبار اون هزينه هايي كه به قيمت اصلي بليت اضافه ميشه رو روي بليتتون نگاه كنين.
    • بیژن IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      50 0
      اون پولی که مدنظر شماست و برای خدمات فرودگاهی صرف میشه, روی بلیط قبلا گرفته می شه و با این عوارض( باج) متفاوته
  • US ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    89 2
    دولت تدبیر و امید کفگیرش به ته دیگ خورده. اوضاع خیلی قاراشمیش است
    • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      0 1
      کدام دولت کسر بودجه نداشته؟ همیشه پول میخوان همشون
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    24 13
    عوارض باید از کسایی گرفته بشه که سالی چند بار میرن اروپا و کانادا و ... نه اینکه یکی برای تحصیل میره خارج و ممکنه یکی دو سال هم اصلا نیاد ایران.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      17 22
      برای تحصیل به اندازه کافی دانشگاه در داخل کشور هست... اکثر اینها که برای تحصیل میروند خارج دنبال بهانه ای برای برنگشتن هستند... انتظار بیخود هم دارند که ارز دولتی و ارزان بگیرند. اکثرا هم دانشگاه های به درد نخور قبول میشوند. یه اقلیت نخبه خود به خود در دانشگاه های درجه یک پذیرش و بورسیه میشوند.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      2 8
      بحث تحصیل نیست فقط. بحث اینه که عوارض برای ثروتمندها و کسایی که بیشتر سفر میکنن باید باشه. ضمنا اکثر کسایی که برای تحصیل میرن برنمیگردن. علاوه بر این چرا کسی باید اینجا درس بخونه و با مدرکش نتونه کاری بکنه حتی از بهترین دانشگاه های دولتی. طرف اون طرف درس بخونه و کارشناسی یا ارشد بگیره کارش تضمینه. اینجا تنها رشته ای که کارش تضمینه پزشکیه که اون هم چند سالیه وضعشون خوب شده.
    • يك فارغ التحصيل از خارج CA ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      11 2
      فقط خواستم به اون دوستي كه گفت هركي خارج درس بخونه كارش تضمينه بگم كه بنده با مدرك ارشد مهندسي از خوده خارج بعد از ٥ ماه در همون خارج هنوز بيكارم. واقعاً خارج با اون تصويري كه اكثراً ازش داده ميشه فرق داره. فقط لطفاً دوستان اينجا نيان راهنمايي كنند كه برگردم به ايران چون خودم ميدونم و احتمالاً در نهايت همين هم خواهد شد.
  • DE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    70 5
    ما چندتا خانواده هستیم که هر سال به ایران سفر میکردیم و حداقل هر کدوم ۱۰-۱۵ هزار یورو ارز وارد مملکت میکردیم از امسال که قانون خرید سربازی هم ... اضافه شد هیچکدوم دیگه پامونو ایران نمیذاریم! چه تدبیری کردین! اگه یک هزارم درصد میدیدیم که این عوارض و مالیات ها صرف ساخت کشور و مردم میشه ده برابرشم هزینه میکردیم، با جان و دل، ولی چون هیچ شفافیت تو هزینه کرد مالیات و عوارض و پول خرید سربازی نیست و هیشکی از سرنوشت پولها خبری نداره شما بگین ۱۰ سنت! از نظرم حرام هست و پرداخت نمیکنم!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      11 41
      ارز وارد مملکت میکردین؟؟ شما فقط ارز خارج میکنین . سرمایه اینجا را بردید آنجا منت هم میزارین سر مردم؟
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      8 32
      امثال شما هم از توبره میخورید هم از آخور... هم از امکانات و رفاه کشورهای غربی بهره می برید و هم اینجا دستتان در جیب مردم بدبخت هست.. باید به امثال شما آنقدر عوارض ببندند که به خاک سیاه بنشینید
    • DE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      32 0
      حالتون خوبه؟ چه دست تو جیب مردمی؟! کسی که از بچگیش خارج از ایران بوده اینجا کار و زندگی داره و واسه دو سه هفته هرسال میاد سفر ایران و اونجا پول خرج میکنه چه پول و ارزی از ایران خارج کنه؟! بیاد اونجا یورو و دلارشو پول ایرانی کنه از ایران بره بیرون اونور دوبله بفروشه بلکه ارزشش بالاس؟!! یه چیزی بگین بگنجه
    • CA ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      25 0
      اين چه جواب هايي هست كه به پيام اين بنده ي خدا داده ايد؟ اين خانواده ها در خارج از ايران كار ميكنند و درآمد دارند. همه كه آقازاده يا دزد نيستند كه پول مردم ايران را با خود به كانادا ببرند! من هم خارج از ايران كار و زندگي ميكنم، و اتفاقاً سالي يكبار براي ديدن دوستان و اقوام به ايران سفر ميكنم. ٤ سال پيش با ٣هزار دلار ايران را ترك كردم و هيچ پول ديگري از كشور خارج نكردم.
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      2 23
      برای ما مهم نیست که شما نمیتوتید بیایید داخل، همونجا بمونید ...
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      2 17
      یارانه هم میگیرین؟
  • DE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    54 3
    با همین فرمون برین جلو! کلی خانواده میشناسم که هرسال میومدن ایران حداقل ۱۵-۲۰ هزار یورو یا دلار ارز آوری داشتن! اونم تو این وانفسای بی ارزی و عدم تبادل ارز! با همین قانون ها و خرید سربازی! هیچکدوم دیگه امسال نمیان! چون برج سفر ایران خیلی بیشتر از هزار و یه مسافرت عالی هست که تهش به آرامش ختم میشه نه اعصاب خوردی بی قانونی و ..
    • محمد IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
      1 1
      هنوز چه آدمهایی پیدا میشوند. عمو از این جلد بیا بیرون
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    51 0
    چرا از كاخ ها و قصرهاي كاخ نشينان منجمله لواسانات و ابسرد و ديگر جاها عوارض و ماليات نميگيريد
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      13 2
      چرا از خودروهاي ميلياردي متناسب با قيمت انها مشابه ساير كشورها عوارض نمي گيريد
  • DE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    25 1
    متاسفانه حتی نگاه به سفر هن به دید مخارج هست و نه کار. بر خروج به قصد زیارت ردیف جدا در نظر گرفته شده ولی برای کار هیچی. حتی خود دولت هم هیچ برنامه برای درامدزایی از طریق خروج نیروی کار نداره و این از عوارضش مشخصه. من سالی چندبار برای راه اندازی پروژه به کشورهای همسایه می رم و نتیجش ارزاوری برای کشوره. با این سیستم عوارضم تا اخر سال چندین برابر میشه. ولی یک نفر که داره برای زیارت و خروج سرمایه کشور تشریف می بره باید هزینه کمتری بده. ممنونم از شما. امیدوارم کارم درس شه برم شما بمونید و اینها
  • DK ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    18 3
    بابا این کشور الان ارز نیاز داره... راهی باز کنن اونا که خارجن و غیبت سربازی دارن بتونن رفت و امد کنن به داخل کشور. مثلا قانونشون اینه که سه سال بگزره بعد میتونه بیاد... خوب الان اجازه بدین بیان... مثلا یکی از دوستام پسداک (فوق دکترا ) میخونه در یکی از بهترین دانشگاههای دنیا... به ایشون اجازه خروج نمیدادن. میگفتن باید بره سربازی و برای فوق دکترا اجازه خروج نمیدن...!!!!!! ایشون با یه بهونه دو هفته ای خارج شد که بتونه بره پسداکشو بخونه... الان میگن بیاد ایران دیگه نمیتونه برگرده ادامه پسداکشو بخونه... خوب بزارید بیاد تو کشور، ارزم میاره داخل... اصلا مسولین عجیبی داریم به خدا....
    • DE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      11 0
      عزیز اون قانون سه سال تموم شده خیلی وقته الان کسی که متولد خارج از کشور هم هست و بالای سی و پنج سالشه هم مجبوره سربازی بخره تا بیاد ایران!
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    52 2
    عوارض خروج از کشور اصلا معنایی نداره و پول زور که میگیرند. هیچ جای دنیا این پول رو نمیگیرند.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    اصولا برای ورود به کشور باید عوارض گرفته شود نه خروج. چونکه اونکه میره بیرون داره یه هزینه ای هم از سر این مملکت کم میکنه.
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    0 0
    با این تصمیم گیریها و سیاست های شتاب زده ، ایران به جزیره تبدیل می شود . جزیره ای که قوانین خاص و انحصاری خود را دارد و البته اطراف آن را آب فراگرفته است . جزیره ای جدا از جهان
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    3 0
    رسماً ما رو گروگان گرفتید دیگه
  • Mm IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
    0 0
    بابا من بیچاره رفتم دوسال رفتم تو ترکیه کارگری کردم تا دوقران پول درآوردم ولی دم مرز یه عالمه پول ازم گرفتن این چه دینیه