«رجال دینور» تألیف «محمد دینوری» با تحقیق و تعلیق «محمد الوانسار خویی» به کوشش کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، در کتاب «رجال دینور» ابتدا مختصری از جغرافیای تاریخی و کرونولوژی وقایع تبریز به رشته تحریر درآمده، آن‌‌گاه مختصری از منطقه قراجه داغ دینور و اجاق کندی مسقط الرأس رجال بزرگ خاندان دینوری آذرباییجان پرداخته شده و سپس به شرح احوال و آثار رجال دینور اشاره شده است.

نویسنده بر آن شد که ضمن نگارش شرح حال بیوگرافی مفصل علمای خاندان دینوری از علت گمنامی عده دیگری از دانشمندان و رجال علم این دودمان که حتی به اسم؛ شناختنشان نیز ممکن نبود تحقق کند و از کنکاش ها و مطالعات و بررسی های زیاد معلوم گردید عواملی چند باعث مخفی شدن و یا فرار آنان به مناطق امن شده و ادامه زندگانی آنها تا آن زمان تودیع با جهان خاکی کاملا ًناشناخته بوده است.

در بخشی از مقدمه حجت‌الاسلام رسول جعفریان بر این کتاب چنین آمده است: «شاید کسانی تصور کنند که اعتبار و اعتناء به خاندان‌ها نوعی نگاه اشرافی‌گرایانه باشد، اما در این صورت، در پاسخ به توجه قرآن به خاندان‌های بزرگ انبیاء چه خواهند گفت؟می‌توان تصور کرد که خواهند گفت، آن خاندان‌ها متفاوت بودند و ربطی به نگاه خاندان‌گرایانه ما که بر اساس ویژگی‌های دیگری است ندارد. به علاوه، در آنجا معیار حاکم است و اگر این معیارها بر فردی صادق نباشد، چنان که بر فرزند نوح، در آن صورت، اعتبار خاندانی هم ارزش چندانی ندارد.در پاسخ باید گفت، ترکیبی از خاندان با توجه به خصلت‌های اخلاقی و تربیتی با معیارهای اصولی - اخلاقی که در شریعت انبیاء به ویژه دین مبین اسلام وجود دارد، می‌تواند نوعی نگاه خاندان‌گرایانه معتبر را پدید آورد و سبب شود تا ما برای خاندان‌های شناخته شده‌ای که واجد و صاحب ارزشهای انسانی و الهی هستند، احترامی ویژه قائل شده و نقش آنان را در اجتماع انسانی خود با اهمیت تلقی کنیم.این مقدمه را برای این عرض کردم که بخشی از تاریخ اجتماعی همه کشورها و در همه ادوار تاریخی، تاریخ خاندانهایی است که نقش حساسی در شرایط ویژه ایفا کرده و بویژه در تثبیت اوضاع اخلاقی جامعه تأثیر گذار هستند. اهمیت به تاریخ خاندانی در کشورها ما چندان جدی نبوده و جز خاندان‌هایی از علما یا وزراء شناخته شده نیستند، یا اگر روزگاری مورد توجه بوده‌اند، از یادها رفته ومورخان نیز به آنان نپرداخته‌اند. تصور این که مثلا در تاریخ شیعه، خاندان میثم تمار تا قرن سوم پابرجا بوده و در زمره برجستگان علما ومحدثان ومتکلمان شیعه هستند، و مثالهای دیگر از این قبیل، می‌تواند اهمیت بحث تاریخ خاندانی را بر ما آشکار کند.آنچه پیش رو دارید، نمونه ای از رجال دینور با تأکید بر نوعی تاریخ خاندانی از خطه تبریز است، جایی که برای قرنها و تاکنون قلب تپنده تاریخ ایران بوده و سهمی مهم در تاریخ تمدن ایرانی دارد. »

 191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =