تصاویر گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران | لهستانی‌ها در ایران چه می‌کردند؟

 گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران گورستانی در محله دروازه دولاب در جنوب شهر تهران است که آرامگاه ۱۸۹۲ شهروند لهستانی در آن قرار دارد که همگی در سال ۱۹۴۲ میلادی درگذشته‌اند. از این تعداد ۴۰۸ قبر متعلق به نظامیان لهستانی در جنگ جهانی دوم است.

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

بیشتر شهروندان لهستانی که در این گورستان دفن شده‌اند، کسانی بودند که پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز می‌گشتند. هیچ یک از نظامیان مدفون در این گورستان در عملیات نظامی کشته نشده‌اند.

در آغاز جنگ جهانی دوم، نیروهای شوروی پس از توافق با دولت هیتلر بخش شرقی لهستان را اشغال کرده، ده‌ها هزار شهروند لهستانی را به اردوگاه‌های کار اجباری در سیبری و قزاقستان تبعید کردند.

پس از حمله آلمان به شوروی، نیروهای مقاومت لهستان که به عنوان بخشی از نیروهای متفقین در مقابل اشغال و پیشروی آلمان مقاومت می‌کردند، از فرصت استفاده کرده و از شوروی درخواست آزادی اسرای لهستانی را کردند.

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

استالین حاضر شد ترتیب آزادی اسرای لهستانی را بدهد تا پس از ملحق شدن آنها به نیروهای مقاومت در اروپا، فشار بر آلمان را در جبهه اروپا افزایش دهند. بدین ترتیب در سال ۱۹۴۲ حدود ۱۱۵٬۰۰۰ شهروند لهستانی شامل سربازان، مردان، زنان و کودکان غیرنظامی با کشتی از دریای خزر وارد بندر انزلی شدند.

نیروهای نظامی و داوطلب برای ملحق شدن به مقاومت اروپا ایران را ترک کردند، اما هزاران شهروند غیرنظامی و زن و کودک تا ۳ سال در شهرهای مختلف ایران باقی ماندند.

به علت سوء تغذیه در دوران اسارت و ابتلا به بیماری‌های واگیردار، بسیاری از نظامیان و غیرنظامیان در طول اقامت در ایران جان باختند و همانجا به خاک سپرده شدند.

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

آرامگاه حدود ۱۹۰۰ تن از این افراد در گورستان کاتولیک لهستانی‌ها در جنوب تهران قرار دارد. از آن گروه، بسیاری از کودکان و زنان لهستانی در ایران باقی ماندند، ازدواج کرده و در جامعه میزبان پذیرفته شدند. سفارت لهستان در تهران لیست تمامی شهروندان لهستانی را از آن دوران به‌هنگام نگه داشته و آمار دقیقی از مهاجرین لهستانی در ایران در دست دارد.

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران

چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    1 0
    دست ایرانی نمک ندارد دست هرکس رامیگیریم خصم مامیشود
    • DE ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      0 1
      عزیز همین ها یهودیان لهستان بودن، اگر لهستان رفته باشین میبینین یهودی ها اونجا پر هستن و حتی یه محجبه اونجا نمیبینین! مغازه ی حلال فروشی به شخصه ندیدم و از همه جای شهر کراکو ماشین مجانی داد میزدن موزه یهودی ها! و موزه مجانی بود (تمام موزه هایی که تا حالا رفتم همه پولی بودن الا موزه های یهودی ها!) ما وقتی مسئولینمون می‌رن پشت میکروفن یه چیزی میگن ملت دنیا اونو میشنون، وقتی هم که مثل بقیه جاها راحت نمیتونن بیان با چشم خودشون ایران رو ببینن، تمام دانسته هاشون از ایران میشه همون تصویر پشت میکروفن و البته پروپاگاندای اسراییلی ها! اونها ایرانی ندیدن ولی کشورشون به شدت پر از یهودی هست که حسابی هم مظلوم نمایی میکنن و پولدار هستن و زیرپوستی هدفهاشونو پیش میبرن! این دلیل بر نمک نشناسی نیست دلیل بر ۷ من شیردهی هست! که تهش میزنیم با یه بی فکری همه زحماتمون رو به باد میدیم!