وزیر راه می گوید خوشبختانه تلفات سقوط کم است. مجلس می گوید این مسئول نسبت به تذکرات فراوان کارشناسان برای رفع مشکلات هواپیمایی بی اعتنا بوده است

امیدسلیمی بنی: با وجود 105 کشته و زخمی در سقوط هواپیمای ارومیه، وزیر راه می گوید "خوشبختانه تلفات کم  است". این در حالی است که هیچ کس از سقوط بوئینگ در ارومیه جان سالم به در نبرده، بنا به گفته تیم معالج، کسانی که هم هنوز نفس می کشند، به شدت از ناحیه گردن و نخاع، آسیب دیده اند. هنوز اجساد این کشته شدگان در سردخانه است که وزیر راه از "کم بودن" تلفات سخن می گوید و اینکه به عنوان نماینده رئیس جمهور در محل سقوط هواپیما، حضور پیدا کرده است.

حمید بهبهانی که از وی به عنوان استاد محمود احمدی نژاد در زمان تحصیل یاد می شود، همچنین نقش مردم را در این حادثه، اصلی تر از مسئولان هواپیمایی کشور و وزارت راه می داند و در صحنه متلاشی شدن هواپیما به خبرنگاران می گوید: "مردم فشار می‌آورند؛ هم اکنون هم دوباره مسافران می‌خواهند یک فروند ایرباس را با فشار از فرودگاه مهر‌آباد به مقصد ارومیه پرواز دهند. در حالی که می‌گویم من از آنجا می‌آیم و هوا مساعد نیست اما مسافران بازهم درخواست پرواز دارند و کوتاه نمی‌آیند."

از سوی دیگر این مقام مسئول که در زمان وزارتش در دولت نهم، بارها زمزمه استیضاحش در مجلس به گوش می رسید اظهار می کند جعبه سیاه هواپیما یافت نشده، ولی مردمی که زنده مانده اند می توانند درباره این حادثه گزارش دهند.

یکی از این "مردم" از روی تخت بیمارستان در گفتگو با خبرنگاران گفته است خلبان در آخرین تماس با سرنشینان گفته که کمربندهای خود را ببندند تا برای فرود آماده شوند، ولی لحظاتی بعد، هواپیما به زمین خورده است.

آمارها خبر از تعریفها می دهند

در این شرایط حمید بهبهانی که با رای شکننده ای به وزارت راه دهم رسیده، هنوز معتقد است آمار تلفات هوایی در ایران، پایین است و سفرهای هوایی جهان، حوادث بیشتری دارند. به گفته بهبهانی این دومین حادثه با این وسعت طی 2 سال و نیم گذشته در کشور است که آمار بالایی محسوب نمی‌شود.

به نظر می رسد اینچنین که بهبهانی می گوید آمار سقوط مکرر هواپیماهای ایران، کشته و زخمی شدن مسافران خطوط هوایی و داغدار شدن خانواده های فراوان، چندان قابل ملاحظه نباشد. زیرا، به گفته وی، "بروز اینگونه حوادث در خطوط هوایی امری طبیعی است."

از سوی دیگر، مجلس در اولین واکنشهای خود، مسئولیت این امر را مستقیما متوجه بهبهانی دانسته و با درخواست از وی برای حضور در میان نمایندگان و ادای توضیحات در روز یکشنبه، خواستار شنیدن توضیحات وی شده است. مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در این رابطه به خبرگزاریها گفته: "با وجود تاکید فراوان مجلس درباره ضعف موجود در ساختار مدیریتی سازمان هواپیمایی کشوری ، تاکنون بررسی ها و رسیدگی های لازم در این زمینه از سوی وزیر راه و ترابری به عمل نیامده است."

به گفته دبیر کمیسیون عمران، بارها شاهد وقوع سوانح تلخ هوایی در مشهد،  قزوین و ارومیه بوده ایم و بارها در خصوص ضعف مدیریتی در این سازمان تذکراتی به وزیر راه داده شد، اما وی به هیچ یک از این تذکرات رسیدگی نکرد.

اکنون با انکار بهبهانی از "دخالت عوامل مدیریتی و نقص فنی" در سقوط هواپیما و اصرار برخی کارشناسان و بهارستان نشینان به بی توجهی وزیر راه به تذکرات مختلف، چگونه می تواند امیدوار بود منطق آماری بهبهانی در "تلفات هوایی" تغییر کند تا حداقل در "نطق" وی نیز این تغییرات شنیده شود و حداقل اظهار "خوشبختی از تلفات اندک" این چنین به بازماندگان و مردم برنخورد.

42133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خبرآنلاین عادت داره گیر بده به وزیر راه . بجای این حرفها یه گزارش درست حسابی از علت سقوط و مشکلات ناوگان هوایی می نوشتید. مثل اینکه فقط اینو بلدید حرفهای خبرگزاری های دیگر رو سرهم بندی کنید
  • حمید عباس علی پور IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    0 0
    مجلس با قاطعیت از آقای بهبهانی جواب بخواهد وبه مردم پاسخ دهد
  • م. محمدی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    گفته های وزیر راه مرا به یاد شعری از " داوود خانی خلیفه محله " انداخت: کوچ ناتمام را قصه ی کلاغ را فصل درد و داغ را پیرمرد باغ گفت.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    دولت به دلیل سود آوری ،دو دستی سازمان هواپیمایی را چسبیده ،اگه راست میگن و جون مردم براشون مهمه آنرا در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا ورود هواپیما به کشور هم آزاد بشه...از وزیر کلنگی هم بیش از این انتظار نمیره.
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    تحریم ها هیچ اثری نداشته