ناگفته‌های سردار فضلی از عملیات کربلای ۴/تاکتیک رزمندگان برای عبور از دفاع ۶ لایه ‌عراق

تسنیم نوشت: سردار فضلی از فرماندهان دفاع مقدس با تشریح عملیات کربلای ۴ گفت: با همه آمادگی‌ها در کربلای ۴ با عدم الفتح مواجه شدیم، اما بعد از عملیات در سه شبانه‌روز، نقاط ضعف عملیات کربلای ۴ بازخوانی شد.

سردار علی فضلی در مراسم بزرگداشت عملیات کربلای 5 که عصر امروز در هیئت انصارالامام کرج برگزار شد با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: در این روزها قدری شبهه‌افکنی در مورد عملیات کربلای 4 در رسانه‌ها مطرح شده است.

وی افزود: برای عملیات کربلای 4 بیش از 6 ماه کار شد و آماده‌سازی، آموزش و شناسایی در بالاترین سطح برای اجرای کربلای 4 انجام شد.

فرمانده ‌دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) با بیان اینکه در عملیات کربلای 4 تمرینات زیادی انجام شد تا عملیات با آمادگی کامل انجام شود، عنوان کرد: با همه آمادگی‌ها در کربلای 4 با عدم الفتح مواجه شدیم و شکست خوردیم، نکته‌ای امام(ره) دارند که آویزه گوش خود کردیم و آن این بود که برای ادای تکلیف به جنگ آمده بودیم و در هر صورت باید به تکلیف عمل می‌کردیم و پیروز بودیم حتی اگر شکست خورده بودیم.

سردار فضلی با بیان اینکه همه عملیات‌ها مقدس بودند چون رزمندگان در همه عملیات‌ها ادای تکلیف کردند، تصریح کرد: وقتی از کربلای 4 برگشتیم جلسه‌ای در قرارگاه حضرت خاتم تشکیل شد و در حضور جانشین فرمانده کل قوا و فرمانده سپاه و جمعی از فرماندهان سه شبانه روز در این باره بحث و تبادل نظر شد تا نقاط ضعف عملیات کربلای 4 بازخوانی شود.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری این شد که باید عملیات جدیدی انجام شود، تصریح کرد: برای مقابله و جلوگیری از حمله رزمندگان اسلام به مواضع دشمن از همه توانایی‌های غربی‌ها و شرقی‌ها  و صهیونیست‌ها توسط دشمن استفاده شد و این کشورها تمام فکر و دانش خود را  به کار گرفتند تا دژ شلمچه را احداث کردند و 250 متر در جلوی دژ سیم خاردار حلقوی قرار گرفته بود تا رسیدن به دژ را سخت و ناشدنی کنند.

یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه ارزیابی فرماندهان این بود که 6 لایه دفاعی در مقابل رزمندگان اسلام قرار داشت تا آنها به دژ شلمچه برسند،گفت: سه ضلع محل عملیات کربلای 5 در اختیار عراقی‌ها بود و ایران تنها از یک ظلع می‌توانست ورود کند، راهکار عملی تاکتیکی برای عملیات کربلایی پنج وجود نداشت اما وقتی فرمان امام خمینی در جمع فرماندهان واصل شد فضای جلسه عوض شد و یک یک فرماندهان برای این عملیات اعلام آمادگی کردند.

فرمانده لشکر ده سیدالشهداء استان البرز در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه  لشکر ده سیدالشهدا کرج باید به دل دشمن به فاصله 5.5 کیلومتر می زد،گفت: تفاوت این بود که در آن عملیات دشمن در بلندی و ما در کف و باتلاق بودیم و باید در این شرایط عملیات می‌کردیم.

وی با بیان اینکه رزمندگان در مقابل سیم خاردارهای حلقوی بعد از رد کردن کمین‌های دشمن معبر ایجاد کرده بودند،گفت: رزمندگان بعد از دو شب شناسایی به دژ شلمچه رسیده بودند و این موضوع فقط از الطاف الهی بود.

سردار فضلی با بیان اینکه شهدا از خود چیزی نمی‌گفتند و از هم‌رزمان و دیگر رزمندگان در رشادت‌ها و ایثارگری‌ها تعریف می کردند و نمونه‌ای بارزی از اخلاق اسلامی داشتند، تصریح کرد: بعد از این دستاوردها تصمیم به اجرای عملیات کربلای پنج نهایی شد.

وی با بیان اینکه جبهه ما جبهه عشق و داوطلبانه بود،گفت: کسی را با اجبار و اکراه در جبهه نگه نمی‌داشتیم و همه آمدن‌ها و ماندن‌ها و رفتن‌ها داوطلبانه بود.

سردار فضلی با بیان اینکه احساس من این بود که برخی رزمندگان برای ماندن و شرکت در عملیات کربلای پنج در شرایط سخت هستند و دوست دارند که نباشند،گفت: اعلام کردیم که هرکس دوست دارد برود می‌تواند برود و علی رغم این درخواست هیچ یک از ده هزار نفر نیروی لشکر ده سیدالشهدا محل را ترک نکردند و آماده ماندن و نبرد با دشمن بودند.

وی با بیان اینکه باید همه یگان‌ها همزمان درگیر می‌شدند،گفت: وقتی به دژ شلمچه حمله کردند عراقی‌ها سخت دفاع کردند و از بس تیر و نارنجک ریختند در مرحله اول موفق نشدیم و در بار دوم هم همینطور و در بار سوم علی‌رغم دادن شهید و مجروح  رزمندگان مقاومت کردند.

سردار فضلی با بیان اینکه این عملیات سخنان ناگفته  فراوانی دارد ادامه  داد: عراقی‌ها عقبه داشتند و 7 تا 9 صبح برتری با عراقی‌ها بود و 9 به بعد صبح گردان‌ها تقویت شد و تا 11 صبح بچه‌ها به دامنه هلالی اول پشت دژ شلمچه رسیدند.

وی با بیان اینکه در این زمان درخواست ملاقات با امام خمینی را مطرح کردیم که مورد موافقت امام خمینی (ره) قرار گرفت، تصریح کرد: در عملیات کربلای پنج ده مرحله وارد عمل شدند و عملیات کربلای 5،  26 شبانه روز به درازا کشیده شد.

سردار فضلی با بیان اینکه امام خمینی لشکر ده سیدالشهدای کرج را به محضر پذیرفتند،گفت: عملیات کربلای پنج به همه اهداف خود رسید و این نبرد نبردی غیرقابل توصیف بود که از عراقی‌ها تلفات و خسارات گرفته و به پیروزی رسیدیم، قریب 85 تا 90 درصد از رزمندگان عزیز کربلای 4 و 5 بسیجی‌ها بودند همان‌هایی که در معامله با خدا از هم سبقت می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه بسیجی‌ها باید قدر خود را بدانند،گفت: آنهایی که آرزو داشتند این انقلاب در همان 6 ماه اول ساقط شود همه به حیرت افتادند و از عشق رزمندگان به اسلام و قرآن و ولایت شگفت زده شدند. لشکر 11 پیاده عراق در عملیات کربلای 5 صددرصد منهدم شد و در خرمشهر هم این لشکر مورد محاصره قرار گرفت و بعد از 19 ماه خرمشهر آزاد شد.

وی با بیان اینکه آنها حتی در سال گذشته هم شروع به فتنه انگیزی به بهانه خواسته‌های به حق مردم داشتند،گفت: آرزو داشتند انقلاب 22 بهمن را نبیند و تابستان داغ را طراحی کردند و به کوری چشم آنها این انقلاب به بلوغ 40 سالگی رسیده است.

سردار فضلی با اشاره به فرمایشات رهبری معظم انقلاب در مورد هشدار در مورد فتنه‌های جدید در سال آینده و تلاش دشمن برای فتنه انگیزی در کشور عنوان کرد: فرمایشات معظم له باید مورد توجه همه قرار گیرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =