گفته می شود گزارش اولیه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به کمیسیون اجتماعی رفته، ولی تاکنون هیچ خبری از جزئیات این گزارش به رسانه ها داده نشده است.

امید سلیمی بنی: نمایندگان مجلس به شدت از درز و نشت اطلاعات مربوط به تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی، اجتناب می کنند. گویی حساسیت فراوانی در این تحقیق و تفحص وجود دارد .

 بعد از گذشت ماهه ها از کلید خوردن این پروژه نظارتی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به خبر آنلاین می گوید شاید نیمه اول سال 90، زمان مناسبی برای ارائه گزارش کامل تحقیق و تفحص از این نهاد به صحن علنی مجلس باشد. با این وجود، همه اعضای کمیته تحقیق و تفحص از این سه نهاد متفق القول می گویند مجاز نیستند هیچ بخشی از یافته های خود را به رسانه ها بگویند. به جز کلمات کلی مانند "بسیاری از تخلفات" و یا "تعداد زیادی از موارد نقض قانون" چیزی برای گفتن به رسانه ها ندارند.

گفته می شود گزارش اولیه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به کمیسیون اجتماعی رفته، ولی تاکنون هیچ خبری از جزئیات این گزارش به رسانه ها داده نشده است.

از سوی دیگر برخی از تغییرات اخیر صندوق تامین اجتماعی، خصوصا در مورد درمان بیمه شدگان در مراکز ملکی نشان می دهد سیاستهای جدید این صندوق، بیش از پیش، فشار را بر بیمه شدگان افزون خواهد کرد. به بیان دیگر، انگار قرار است سالی که به دلیل هدفمندی یارانه ها، از لحاظ اقتصادی متفاوت باشد، از لحاظ بیمه ای نیز برای بیمه شدگان این صندوق، تفاوت زیادی داشته باشد. از جمله این تفاوتها، دریافت بخشی از هزینه درمان (فرانشیز) از بیمه شدگان در مراکز ملکی تامین اجتماعی است که پیش از این به صورت کاملا رایگان برگزار می شد.

دریافت وجه برای جبران بخشی از هزینه درمان که چندی سالی است صحبت از اجرایی شدن آن در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی به گوش می رسد، بارها پیش از این به دلیل نارضایتی بخش کارگری و کارفرمایی، مسکوت مانده بود، ولی حافظی، مدیرعامل جدید این صندوق، از دریافت فرانشیز خبر داده و دیگر منتظر رضایت شرکا و صاحبان سهام این صندوق باقی نمانده.

این چنین که از قرائن بر می آید نمایندگان مجلس که در کمیته های سه گانه تحقیق و تفحص از بزرگترین نهاد بیمه ای کشور و مجموعه های تحت پوشش آن، عضویت دارند از این سیاست چندان خرسند نیستند، ولی عملا، تنها کاری که انجام داده اند، اعلام نارضایتی و به تعبیر نماینده شهرکرد، "انعکاس نارضایتی" بیمه شدگان به مسئولان تامین اجتماعی است.

با این اوضاع و احوال، شاید پیش بینی معاون پارلمانی و حقوقی وزارت رفاه و تامین اجتماعی درست از آب در آید که به خبر آنلاین در جشنواره مطبوعات گفته بود: "آخر کار  تحقیق و تفحص، چیزی به دست کسی نخواهد آمد."

42133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =