وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، بودجه‌ای 8 میلیارد دلاری را برای کمک به شرکت‌های خودرو‌سازی این کشور با هدف افزایش بهره‌وری خودرو‌های تولید‌شده، تصویب کرد.

محبوبه عمیدی: هنوز چند ماه از انتخاب استیون چو، فیزیک‌دان برنده جایزه نوبل و یکی از طرفداران انرژی‌های پاک به وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا نگذشته که این وزارت، بودجه هنگفتی را برای استفاده از انرژی‌های پاک در صنایع خودروسازی اختصاص داده است. هدف از این کمک هشت میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی، آن‌هم در این بحران اقتصادی فراگیر، ساخت نسل جدیدی از خودروها و بالا‌بردن بهره‌وری این خودرو‌های جدید است.

به گزارش نیوساینتیست، اگرچه بخشی از این بودجه به بهبود کارایی موتورهای فعلی اختصاص خواهد یافت، اما قسمت عمده آن صرف تولید وسایل نقلیه برقی خواهد شد، چراکه بسیاری از خودرو‌سازان معتقدند این بهترین راه برای ایجاد حمل و نقلی پاک و به مراتب سبز‌تر است.

 خودرویی برای مسافت‌های طولانی


شرکت تسلاموتور، مجموعا وامی به ارزش 465 میلیون دلار دریافت کرده است که از این رقم، 365 میلیون دلار صرف احداث یک کارخانه تازه (احتمالا در کالیفرنیا) برای تولید خودروهای جدید خواهد شد. مدل S تسلاموتور برای ورود به بازار در سال 2011 / 1390 حدود 60 هزار دلار/ 60 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. تسلا موتور می‌گوید این مدل قادر است بسته به نوع باتری خودرو، تا 480 کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند.
این شرکت 100 میلیون دلار باقی‌مانده را نیز برای ساخت کارخانه تولید سیستم دنده الکترونیک هزینه خواهد کرد. این سیستم برای فروش به سایر خودرو‌سازان تولید خواهد شد.

 خودروهای برقی در خدمت ترانزیت


بزرگ‌ترین وام به ارزش 5.9 میلیارد دلار به شرکت فورد اعطا شده است تا با استفاده از آن، 11 کارخانه متعلق به این شرکت در ایالات متحده دوباره تجهیز شوند و بتوانند در کنار تولید خودرو‌های برقی، به ساخت موتورهایی جدید و با راندمان بالاتر نیز دست پیدا کنند.
این تصویر، مدلی از وانت‌های سرپوشیده Transit Connect است که با باتری کار می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2010 / 1389 در مقیاس تجاری وارد بازار شود.
استفاده از نیروی برق در وسایل نقلیه‌ای که به منظور حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار مقرون به صرفه است؛ چرا که این وسایل نقلیه در حالت عادی ناچار به توقف و حرکت مداوم در طول روز هستند.  

 خودروی خانوادهFamily Focus


علاوه بر این تولیدات جدید، در برنامه فورد طراحی و تولید یک ماشین خانوادگی کوچک برقی تا سال 2011 / 1390 نیز پیش‌بینی شده است. تولید سیستم دنده الکترونیکی این وسیله نقلیه برقی توسط شرکت کانادایی مگنا اینترنشنال انجام خواهد شد که در حال‌حاضر روی مدل‌هایی از فوکوس به صورت آزمایشی نصب شده است.

 Cool cube


شرکت نیسان هم وامی به ارزش 1.6 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد که صرف تولید وسایل نقلیه برقی و باتری‌های مورد نیاز این دستگاه‌ها در کارخانه‌ای واقع در ایالت تنسی خواهد شد.
نیسان انتظار دارد با استفاده از این بودجه، قیمت باتری‌های تولیدی این کارخانه را تا 50 درصد کاهش دهد و کارخانه‌ای با ظرفیت تولیدی 150 هزار وسیله نقلیه برقی در سال نیز احداث کند.  
به احتمال بسیار زیاد، این خودرو برقی EV-02s خواهد بود که نسخه برقی ماشینی است که در تصویر مشاهده می‌کنید، یعنی یک نیسان کیوب 5 در.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    0 0
    ایران کجای راه است؟؟؟؟؟؟؟