۱۴ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

تاراج چوب به چه بهانه‌ای؟

سینا پسران‌افشاریان
تاراج چوب به چه بهانه‌ای؟

درحالی این روزها، کمتر روزی نیست که ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از کشف محموله قاچاق چوب در استان خبر نمی‌دهند، تیتر اخباری چون "کشف محموله ده تنی چوب قاچاق" یک تیتر عادی در رسانه‌های استان است.

در حالی این محموله‌های چند ده تنی چوب قاچاق که از جنوب و شمال استان آذربایجان‌غربی بار زده و به سمت نقاط دیگر کشور بخصوص استان‌های شمالی حرکت می‌کنند که می توان ادامه سریال نابودی محیط‌زیست توسط بشر بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه در این منطقه تلقی شود و استان آذربایجان‌غربی بعد از همسایه شرقی خود به دومین استان درگیر با این معضل تبدیل شده است.

دولت یازدهم و دوازدهم که با گنجاندن بودجه مخصوص احیای محیط‌زیست توانست برای جلوگیری از ادامه روند از بین بردن اکوسیستم طبیعی کشور توسط برخی گروه‌ها جلوگیری به عمل آورد و در مهم‌ترین عملکردش در استان آذربایجان‌غربی، با جلوگیری از ادامه روند بحرانی دریاچه ارومیه به عنوان نگین آذربایجان، بعد از تثبیت آن، برنامه احیای دریاچه و رساندن به تراز اکولوژیکش را تداوم بخشد، حرکتی که در ممانعت از تخریب وضعیت ناگوار اکوسیستم منطقه و بحران احتمالی جلوگیری شود.

اکنون ولی محیط‌زیست خواران روش دیگری برای از بین بردن اکوسیستم در پیش گرفته‌اند و آن نابودی به روش تاراج درختان منطقه است روشی که تنها بخاطر اندک سود در ازای نابودی محل زندگی انجام می‌شود.

آخرین اعلام یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی از قاچاق ۴۵۰ تُن چوب از ابتدای امسال تاکنون حکایت دارد رقمی که نسبت به ۱۰ سال گذشته ۳۰برابر شده است.

بدیهی است دستگاه‌های مرتبط با این اتفاقات از جهاد کشاورزی و منابع طبیعی تا دادستانی و پلیس و ... باید برای جلوگیری از این رویه جدی‌تر و البته بدون سعه صدر برخورد کنند تا در آینده دولت مجبور به هزینه‌کرد سنگین نشود اتفاقی که در مورد دریاچه ارومیه بوضوح نمایان شد و دولت برای تثبیت و احیای دریاچه رقم سنگینی در بودجه در نظر گرفت.

امیدواریم در راستای حمایت از اکوسیستم کشورمان و بخصوص مناطق مختلف استان آذربایجان‌غربی، رویه‌ای جدی‌تری برای برخورد با محیط‌زیست خواران در دستورکار قرار بگیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =