مشارکت پر رنگ کسبه بازار تبریز در مرمت و بازسازی بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، از مشارکت پر رنگ کسبه بازار تبریز با میراث فرهنگی استان در مرمت و بازسازی بزرگ ترین بازار مسقف جهان، خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و از شاهکارهای معماری ایرانی است.

بازاریان تبریز در همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز طی ۱۰ سال گذشته در مرمت و بهسازی بیش از ۹۰ درصد بافت آسیب دیده این اثر فاخر تاریخی، به طور مستقیم ایفای نقش نموده اند.

این بازار منحصر به فرد با وجود گذشت صدها سال، اهمیت تجاری خود را از دست نداده، به طوری که هم‌اکنون ۸۰ درصد شریان اقتصادی منطقه در آن جریان دارد.

بازار تبریز هم‌اکنون به طول یک کیلومتر بزرگ‌ترین مجموعه به هم پیوسته و مسقف دنیاست که در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

طاق‌ها و گنبدهای بلند، سازه‌های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها، وجود انواع مشاغل و تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی قرار گرفته‌اند، این بازار را نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی شرقی ساخته ‌است.

سبک معماری، کثرت‌سراها و تیمچه‌ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت خاصی داده‌اند.

"مرتضی آبدار" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در خصوص مراحل مرمت بزرگترین بازار مسقف جهان طی ۱۰ سال گذشته، اظهار داشت: بازاریان تبریز در طول ۱۰ سال گذشته، قبل و بعد از ثبت جهانی این اثر با همکاری کامل اداره کل میراث فرهنگی استان در زمینه های گوناگون، به مرمت این بازار بزرگ پرداخته اند، شایان ذکر است که میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز طی ۱۰ سال گذشته، مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در راستای مرمت، بازسازی و احیای قسمت های مختلف این بازار هزینه کرده است.

آبدار، ضمن بیان مطلب فوق، یادآور شد: بازاریان تبریز در مرمت تمامی تیمچه ها، راسته ها، دالان ها، سراها و ... بازار تبریز مشارکت داشته اند، به طوریکه ۷۰ درصد عملیات بازسازی را بازاریان با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان به ثمر رسانده اند.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی سال ۸۸ در سرای (ایکی قاپیلی لار) در آستانه ثبت جهانی بازار، ادامه داد: با همت بازاریان و میراث فرهنگی ۱۲۰ مغازه سرای  (ایکی قاپیلی لار) که بر اثر آتش سوزی تخریب شده بودند، طی یک سال مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در نهایت در سال ۸۹ بازار تبریز پس از بررسی های کارشناسان سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

آبدار با تاکید به اینکه طی ۱۰ سال گذشته بازار تاریخی تبریز در کنار پایش و رصد مداوم وضعیت از سوی پایگاه جهانی بازار تبریز، بر اساس ضوابط میراث جهانی مورد حفاظت و مرمت تکمیلی قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به ضرورت رعایت ضوابط میراث فرهنگی در این بازار تاریخی، همواره تلاش کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی استان، پایگاه میراث جهانی بازار و بازاریان تبریز بر این بوده است تا با فراهم سازی ظرفیت های لازم تمام نقاط بازار از طرح های مرمتی و حفاظتی برخوردار باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرمت بخش عمده ای از تیمچه ها و سراها با مشارکت میراث فرهنگی و کسبه بازار به اتمام رسیده است، افزود: طی سالهای اخیر مرمت و بازسازی تیمچه ها، سراها و مساجدی مانند، سرای امیر، تیمچه های  میرزا شفیع، شعربافان کوچک، حاج صفر علی، سقط فروشان، ملک، سراهای حاج حسین، میرابوالحسن، آلمانی ها، کچه چیلر، حاج محمد قلی، کیشمیش چیلر، صاحب دیوان، بازارهای قندفروشان کوچک و بزرگ، دَوه چی، حاج علی اکبر، دالان مدقالچی و مساجدی از جمله صادقیه، ۶۳ ستون، قاضی و مساجد جامع مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند.

آبدار همچنین جداره سازی بازار کیشمیش چیلر، مسگران، دوه چی، میرزا جلیل، میرابوالحسن، سرخاب و میرزا شفیع را از سایر اقدامات مشارکتی این اداره کل عنوان کرد.

وی در ادامه به شورای ساماندهی بازار تبریز در استانداری آذربایجان  شرقی اشاره کرد و گفت: این شورا که به منظور رسیدگی و فعالیت همه جانبه تمامی دستگاه ها در راستای پیشبرد اهداف بازار تشکیل یافته است، با مشارکت جمعی نهادها و دستگاه ها به اقدامات لازم جامه عمل می پوشاند، به طور مثال در تکمیل زیرساخت های حفاظتی و بازسازی بازار تبریز، تاکنون ۷۰ درصد از بخش های مختلف بازار با مشارکت میراث فرهنگی، آب و فاضلاب استان و شهرداری تبریز به شبکه فاضلاب شهری متصل شده و سایر مناطق نیز در حال تکمیل هستند، همچنین در راستای یکسان سازی معابر عبوری شهرداری تبریز طی دو سال اخیر اقدام به کف سازی معابر عبوری مناطق مختلف بازار کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هدف اصلی میراث فرهنگی و پایگاه جهانی بازار در کاهش طرح های ناهمگون با ضوابط میراث جهانی است، اظهار داشت: با نظارت نیروهای یگان حفاظت، درصدد کاهش طرح های ناهمگون با بافت تاریخی بازار تبریز  با ارائه تذکر کتبی و در صورت عدم رعایت مجدد با اقدام از طریق مراجع قضایی هستیم.

آبدار با بیان اینکه مرمت و بازسازی بازار بزرگ تبریز همچنان در حال پیگیری است، گفت: با توجه به وسعت این بازار ، اعمال طرح های مرمتی همچنان ادامه دارد و کارشناسان میراث فرهنگی استان همواره در تلاش اند تا از بروز کوچک ترین آسیب به بافت تاریخی بازار تبریز، جلوگیری کنند، از اینرو طی بازه های زمانی مشخص مناطق حساس و محتمل بر مرمت شناسایی و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان با اشاره به نقش پر رنگ تاریخی، فرهنگی و هویتی بازار در تاریخ تبریز، ابراز امیدواری کرد، کسبه بازار تبریز همانند گذشته در مسیر صیانت از این اندوخته و میراث ارزشمند تاریخی و هویتی همراه اداره کل میراث فرهنگی استان باشند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1233742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =