سایه همای سعادت اسکار بر چه کسانی می‌افتد؟

چند روز دیگر برندگان مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان معرفی می‌شوند و به همین دلیل بازار گمانه‌زنی درباره برندگان داغ داغ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان و آرزوی تمام بزرگان سینما است. شاهد و تاییدی بر این مدعا زمانی است که عوامل خلاق و بازیگران فیلم صرف تبلیغ برای بردن اسکار می‌کنند. به گفته ریچارد برودی منتقد فیلم نیویورکر اگر تهیه‌کنندگان باور نداشتند که اسکار برای فیلمشان مفید است و اگر بازیگران و تکنیسین‌ها از تاثیر اسکار بر پیشرفت کارشان مطمئن نبودند هیچکدام شش ماه از زندگیشان را صرف کمپین برای جایزه و شرکت در فرش‌ قرمزها و نشست‌های خبری نمی‌کردند.

اسکار تاثیرگذار است همانطور که فعالیت حرفه‌ای مارتین اسکورسیزی را پس از فیلم «از دست رفته» احیا کرد و بازیگرانی مثل ماهرشالا علی، وایولا دیویس و بری لارسن را در ردیف نخست ستاره‌های هالیوود قرار داد. نمونه‌های از این دست بسیار است و امسال هم نودویکمین دوره اسکار برگزار می‌شود. قدیمی‌ترین جایزه سینمایی جهان.

اسکار تحت تاثیر تغییر در ترکیب اعضای آکادمی

در چند سال اخیر آکادمی علوم و هنرهای سینما به دلیل ترکیب اعضایش که اغلب از مردان پا به سن گذاشته سفیدپوست تشکیل می‌شد تحت فشار بود و سعی کرد با پذیرفتن هنرمندان رنگین پوست و افزایش تعداد زنان از فشارها بکاهد. همین تغییر در بدنه آکادمی نه خیلی زیاد اما باعث می‌شود که برندگان اسکار هم شکل و شمایل تازه‌ای پیدا کنند.

نتفلیکس پلتفرمی تازه و جذاب برای سینماگران

سال گذشته در جشنواره کن بحثی جنجالی درباره فیلم‌های ساخته شده برای پلتفرم نتفلیکس به پا شد که از نظر بسیاری سینمایی نیستند و چون روی پرده اکران نمی‌شوند نباید در جشنواره‌های سینمایی حاضر باشند. اما در طرف مقابل این غول تازه دنیای سرگرمی باور دارد که دنیا تغییر کرده و شیوه تماشای آثار سینمایی هم پیرو آن دیگر مثل سابق نیست. هر چند استدلال‌های نتفلیکس برای جشنواره کن قابل قبول نبود و با دلخوری از پرزرق‌ و برق‌ترین جشنواره سینمایی جهان کنار گذاشته شد اما زمان گذشت و شانس اصلی اسکار و پرسرصداترین فیلم‌ سال از نتفلیکس بیرون آمد.

«رما» مکزیکی محبوب

«رما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برای نتفلیکس ساخته شد و نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت. این فیلم از ابتدا تحسین منتقدان را برانگیخت و با شیر طلایی ونیز پا به رقابت سخت فصل جوایز سینمایی گذاشت. این فیلم پس از آن البته برای واجد شرایط رقابت اسکار شدن اکران محدودی داشت و البته به غیر از اسکار در جوایز بسیاری از جمله گلدن گلوب و بفتا  خوش درخشید. 

«رما» که نماینده مکزیک در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان است در ۱۰ مورد از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن نامزد دریافت جایزه اسکار و البته شانس اصلی جایزه است.

اگر بهترین فیلم را جایزه اصلی اسکار و معیار در نظر بگیریم، رقبای اصلی «رما»‌ در این بخش فیلم‌های «کتاب سبز» و «سوگلی» هستند.

بد نیست بدانیم که کوارون کارگردان، نویسنده فیلمنامه، تدوینگر و فیلمبردار «رما» است و به احتمال بسیار در رویدادی کم‌سابقه با چند اسکار به خانه می‌رود.

تاثیر سیاست بر اسکار

زیاد شنیده‌ایم که اسکار سیاسی است و جوایز را به فیلم‌هایی می‌دهد که بر جریان‌های سیاسی روز سوار می‌شوند. البته بیراه هم نیست و اعضای آکادمی هم مثل باقی جامعه تحت تاثیر سیاست‌های و بحث‌های داغ روز قرار می‌گیرند. اگر به اصل توجه کنیم باید شانسی هم برای دو فیلم سیاسی اسکار امسال یعنی «معاون» و «بلک‌ک‌کلنزمن» در نظر بگیریم.

«معاون» به کارگردانی آدام مک‌کی که تکلیفش مشخص است و زندگی دیک چنی معروف را به تصویر می‌کشد در سوی دیگر اما «بلک‌ک‌کلنزمن» قرار دارد که به کارگردانی اسپایک لی به موضوع داغ نژادپرستی می‌پردازد. موضوعی داغ که برخی حتی حاضرند برای جلب توجه از آن سوءاستفاده کنند!

شانس‌های اصلی برای جوایز اصلی

بهترین فیلم

شانس اصلی به باور اکثر منتقدان و کارشناسان سینما «رما»‌ ساخته آلفونسو کوارون مکزیکی است.

بهترین بازیگر مرد

رقابت نفس‌گیری است  و رامی مالک برنده جایزه گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا که نقش فردی مرکوری را در «راپسودی بوهمی» به زیبایی به تصویر کشید، پیشتاز آن است.

کریستین بیل بازیگر نقش دیک چنی در فیلم «معاون» شانس دیگری است و البته در این میان برخی برای بردلی کوپر برای بازی در «ستاره‌ای متولد می‌شود» شانس بالایی می‌بینند.

بهترین بازیگر زن

گلن کلوز بازیگر برنده جایزه گلدن گلوب فیلم «همسر» شانس اصلی دریافت اسکار است. البته او در این مسیر رقیب قدرتمندی مثل اولیویا کلمن دارد که جایزه بهترین بازیگر زن یک کمدی یا موزیکال گلدن گلوب را گرفت و بفتای انگلیسی‌ را هم از آن خود کرد.

بهترین کارگردانی

حرفی در آن نیست. آلفونسو کوارون در این بخش یکه‌تاز و به احتمال بسیار برنده اسکار است. او تا اینجای کار تمام جوایز کارگردانی را درو کرده است. از گلدن گلوب بگیر تا انجمن کارگردانان آمریکا.

بهترین فیلمنامه (غیراقتباسی)

در این بخش اغلب کارشناسان سینما «سوگلی» را پیشتاز و برنده جایزه می‌دانند هر چند که جایزه گلدن گلوب را «کتاب سبز» از آن خود کرد.

بهترین فیلمنامه (اقتباسی)

اینجا شانس اصلی از آن «بلک‌ک‌کلنزمن» است که موضوعی به روز دارد.

بهترین فیلمبرداری

آلفونسو کوارون در فیلم «رما» یک تنه اغلب کارهای اصلی را انجام داده است و شانس اصلی دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری هم هست.

البته این‌ها همه گمانه‌زنی است و باید منتظر ماند و در بامداد دوشنبه ششم اسفند به تماشای مراسم اسکار نشست و دید که همای سعادت سینما بر شانه چه کسی خواهد نشست.

فهرست نامزدهای جوایز نودویکمین دوره اسکار

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1234433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =