همین حالا بیشتر از 15 نهاد، مدعی مدیریت ترافیک هستند اما تنها مدیریت شهری می‌تواند برای ترافیک شهر تهران برنامه‌ریزی انجام دهد.

مریم صدر/ امید کریمی: گفتگو با علیرضا دبیر این روزها، بهانه ای نمی خواهد، او عضو شورای شهر تهران است و تهران و معضلاتش، همیشه سوژه های مختلفی برای بحث دارند. دبیر، در اولین روز برفی سال 89، میهمان کافه خبر بود. درباره خیلی از مشکلات با او گفتگو کردیم که بسیاری از آنها ننوشتنی بودند. او در تمام زمام گفتگو بارها از مدیریت یکپارچه شهری حرف زد، مدیریتی که به عقیده دبیر می تواند گره گشای گره کور مدیریت تهران و مشکلات ریز ودرشتش باشد.

- یکی از معضلات همیشگی تهران در زمستان، آبگرفتگی و ترافیک پس از هر بارندگی است. شهرداری تلاش هایی برای کاهش آبگرفتگی ها و سنگین نشدن ترافیک داشته است، اما همچنان کوچکترین باران باعث راه بندان بلند مدت می شود. برای کاهش ترافیک چه کار باید کرد؟

از چهار پنج سال پیش بحث هدایت و جمع آوری آب های سطحی اجرایی شده است. تا پیش از آن یک باران می آمد، تمام شهر با آب گرفتگی مواجه بود. اما اکنون بیش از 350 کیلومتر کانال های زیر زمینی در خیابان های تهران بوجود آمده. این خیلی کمک کرده، اما هنوز هم نقاط آب گیر وجود دارد. اما باید یادمان باشد چون تهران شهر بارانی نیست، فرهنگی تردد در باران برای ما وجود ندارد. این البته به کل ترافیک هم بر می گردد؛ مشکل ترافیک ما بیش از هر چیز، فرهنگی است. همه عجله داریم، بعد مشکلات فیزیکی دیگر هست.که احتیاج به بحث کاملتری دارد.

پاییز امسال، آلوگی هوا به اوج خودش رسید، به همین دلیل طرح تردد زوج و فرد خودروها در تمام تهران اجرا شد که طبعا کاهش حجم ترافیک را بهمراه داشت. شنیده شده دولت قصد دارد این طرح را برای تمام سال اجرایی کند، شما با اجرای سراسری و همیشگی آن موافقید؟

این راهکار مناسبی نیست. تهران یک برنامه جامع دارد. همین حالا بیشتر از 15 نهاد، مدعی مدیریت ترافیک هستند. اما تنها مدیریت شهری می تواند برای ترافیک شهر تهران برنامه ریزی انجام دهد.در این صورت در یک برنامه 5 ساله می توان اوضاع ترافیک را اصلاح کرد. می توان نظم داد، مرتب کرد، وزارت خانه هامربوطه هم بیایند وسط. می توان برنامه ریزی کرد هر سال چه تعداد ماشین به تهران اضافه شود، چه تعداد از رده خارج شود و ... . خیلی مسائل دیگر دخیل است.در طرح جامع حمل و نقل تا سال 1404 همه اینها دیده شده است. اگر در یک برنامه 4 تا 5 ساله، اگر یک متولی داشته باشد، می توان ترافیک را مدیریت کرد.

از همان زمانی که آقای قالیباف شهردار تهران شد، این بحث مدیریت ترافیک و بهبود آن در مدت 4 تا 5 سال مطرح است. اما اکنون شش سال است که از شهرداری آقای قالیباف می گذرد و هنوز ترافیک 15 متولی دارد. کی قرار است این اتفاق بیفتد؟

ما خلا قانونی داریم. ما حتی در قانون شهرداری خلا داریم. خیلی وقتها به قانون شهرداری ها، مصوب 1334 برمی گردیم. این خودش خلا است. مشکلات مردم 1389، مشکلات 1334 است؟ سال 46 جمعیت تهران 3 میلیون نفر هم نبود، الان فقط 9 میلیون نفر شب خواب دارد. خلا قانونی ما اصلاح شود، بسیاری از مشکلات برطرف می شود. قوانین شهری ما اکنون از قوانین شهری سال 1286 هم عقبتر است. 

شهرداری می گوید تا مدیریت شهری واحد نشود این موازی کاری ها ادامه خواهد داشت.

بحث مدیریت واحد شهری،در کشور های مالزی وبرزیل  منسوخ شده است . راه دور نرویم؛ در امارات حتی، بحث مدیریت یکپارچه شهری رادنبال می کنند. مدیریت واحد شهری می گوید همه زیر نظر شهردار باشند، اما مدیریت یکپارچه شهری می گوید هرارگانی  کار خودش راانجام دهد ، اما با یک نهاد مردمی مثل شورای شهر هماهنگ باشند. چون نماینده مردم هستند. دستگاه های دولتی موظف باشند به شورای شهر پاسخ بدهد. مدیریت یکپارچه شهری می گوید قبل از اینکه بودجه و برنامه های هر سازمان برود مجلس، در شورای شهر تمام سازمان های شهری برنامه هایشان یکپارچه دیده شود و کار یک بعدی پیش نرود و تمامی برنامه ها هماهنگ شده باشد. اکنون فقط شهرداری مجبور به پاسخگویی به پارلمان شهر است. به نظر من شورا ها الان شورای شهرداری هستند ما در ایران تا 30 سال دیگر هم به مدیریت واحد شهری نمی رسیم، امامدیریت یکپارچه شهری را که بیشتر به وضعیت تهران رسیدگی می کند با کمک مجلس و دولت می توان راحتر اجرایی کرد.

 نمی توان بحث انتخاب شهردار توسط مردم را در راستای همین یکپارچه شدن مدیریت شهری دید؟در حال حاضر بحث انتخاب شهردار توسط دولت ،شورای شهر و مردم مطرح است شما با کدام یک موافقید؟

انتخاب شهردار توسط دولت یا مردم، با توجه به شرایط یک کشور اتفاق می افتد. زمانی که فرهنگ مردم به جایی برسد، کشور به نقطه ای در مسیر توسعه برسد، مردم باید مستقیما  شهردار انتخاب کنند. اما اکنون ما بین انتخاب شهردار توسط مردم و دولت مانده ایم.من یک زمان موافق بودم شهردار توسط مردم انتخاب شود، امابه نظرم هنوز موقعیت آین انتخاب وجود ندارد  نمی توانیم به عقب هم برگردیم تا دولت شهردار انتخاب کند. بهترین انتخاب در حال حاضر این است که شورا انتخاب کنند.

اما قبول دارید کهدر حال حاضر  در مدیریت شهری به دلیل تعدد آرا کارها آنطور که باید پیش نمی رود ؟

دلیل این امر این است که شهرداری اکنون قدرتی ندارد. هیچ چیز زیر نظر مدیریت شهر نیست. شهردار، امروز درباره همه اتفاقات شهر  نمی تواند پاسخگوباشد . اگر اختیارات مختلفی به مدیریت شهری بدهیم، می توانیم از شهردار نیز پاسخ بخواهیم . تمام دنیا دنبال این هستند که سازمان هایشان را نهاد کنند، اما ما نهادهایمان راتبدیل به سازمان می کنیم. به همین دلیل است که عقیده دارم مدیریت یکپارچه شهری باید اجرا شود. این باید در ایران قانون شود تا سازمان ها مجبور شوند پاسخ بدهند. شما تصور کنید که در حال حاضر شورای شهر نمی تواند از سازمان آب در مورد آلودگی آب تهران پاسخ بخواهد

شما عقیده دارید که شهردار قدرت اجرایی زیادی ندارد. با این حال نمی توان کتمان کرد که شهرداری تهران یک پست سیاسی محسوب می شود .

کجا سیاسی نیست؟ همیشه دوتا بحث است. البته شهرداری تهران، یکی از سازمان های است که جلوی چشم است. اما زمانی هست که مدیری قدرت و شهرتش  را از پستش می گیرد،اما به نظر من در حال حاضر آقای قالیباف خودش چیزهایی را به پست شهردار اضافه کرده است. اما در دنیا هم که نگاه کنید، در شهرهای بزرگ دنیا، شهردارها معروفتر از خیلی از مدیران دولتی هستند.

برگردیم به مسائل شهری یکی از اختلافاتی که به نظر سیاسی می رسد و شهرداری و دولت دارند، جدا شدن شهر ری از تهران است. شما به عنوان یک شهرری ، با این تفکیک موافقید؟

من سیاسی به این بحث نگاه نمی کنم. من اگر بخواهم احساسی نگاه کنم، باید خوشحال باشم شهرری مستقل شود، شاید اگر نمی دانستم چه خبر است، باید موافق می بودم، اما مستقل شدن ری، به نفع مردم نیست. چند مثال برای این مخالفت وجود دارد؛ در سال 88، ما از شهرداری منطقه 20، 30 میلیارد تومان ازدرآمد برای تحقق بودجه در برنامه دیده بودیم ، حدود 20 میلیارد و خرده ای محقق شده، اما شهرداری 260 میلیارد تومان در سال 88 برای ری هزینه کرده است. در سال 89، 35 میلیارد درآمد در برنامه دیده ایم ، 30 میلیارد هم محقق نمی شود . اما بالای 300 میلیارد تومان برای ری هزینه می کنیم. بعضی می گویند از ارزش افزوده کارخانه ها پاسخ می گیریم، یکی پالایشگاه است، پالایشگاه که متعلق به باقرشهر است، حالا به شهرری بدهند، مالیات پالایشگاه، در بهترین حالت 12 میلیارد تومان می شود. کارخانه های اطراف هم 10 میلیارد تومان نمی شود. همین الان خیلی از شهرهای اطراف تهران دوست دارند به تهران بپیوندند. همه مسائل تهران و ری، تنیده در هم است.

من حتی معتقدم که باید فرمانداری ری و شمیرانات با تهران یکی شود.

یعنی باز هم بحث مدیریت یکپارچه شهری؟

 من معتقدم باید کارها را به مردم سپرد  ،اختیارات بدهند به مدیریت شهری  و بعد پاسخ بخواهند. دولت و مجلس کارهای بزرگتر و مهمتری نسبت به مدیریت شهری دارند. امام (ره) توصیه می کردند کاری که مردم می توانند بکنند را به مردم بسپارید.

اعتبار مترو همچنان یکی از چالش های شهرداری و دولت است. راهکاری برای کاهش این چالش و توسعه سریعتر مترو وجود ندارد؟

آنقدر درباره مترو بحث شده، که همه خسته شدیم. قانون می گوید در بودجه عمرانی هرچقدر شهرداری بودجه گذاشت، دولت هم حداقل باید همانقدر بگذارد. در بودجه جاری هم باید سه قسمت شود؛ مردم، دولت، شهرداری.

اما الان این کمک ها انجام نمی شود، با توجه به هدفمند شدن یارانه ها و نیاز بیشتر به مترو اعضای شورای شهر گفته اند اگر این  کمک ها انجام نشود احتمالا مردم مجبور خواهند شد سهم بیشتری بدهند . این اتفاق می افتد؟

تا الان نگذاشتیم این اتفاق بیفتد. اما امیدواریم در بحث یارانه ها، سفر مترو دیده شود. اگر یارانه ها به مترو پرداخت نشود، مردم باید حداقل 450 تومان سهم خودشان را بدهند، یعنی سه برابر پولی که الان می دهند. این خیلی جدی است..

با هدفمند شدن یارانه ها،بحث کرایه تاکسی هم تبدیل به یکی از معضلات شده است از طرفی رانندگان تاکسی با کاهش درآمد مواجه شده اندو حتی 15 درصد هم درآمد آنها را جبران نمی کند.و از طرفی مردم تحت فشار قرار گرفته اند.  

باید توجه داشت که تاکسی وسیله حمل و نقل عمومی نیست ،وقتی 15 درصد به کرایه ها اضافه کردیم، می دانستیم پاسخگو نیست . این 15 درصد برای همین 3 ماه است، برای سال 90 هنوز تصمصم گیری نکردیم. در شهرهای بزرگ دنیا، تاکسی 2 درصد در حمل و نقل شهری  نقش دارد، اما در تهران 24 درصد. که باید زیر 15 درصد برسد.

در حال حاضر چقدر از درآمد تاکسی ها کم شده است؟

طبق گزارشی که به شورا داده اندبا اضافه کردن 15 درصد به نرخ کرایه تاکسی بازهم روزانه 5 هزارتومان از درآمد تاکسی ها کم شده است .

در انتخابات آینده مجلس یا شورای شهر شرکت می کنید؟

واقعا الان نمی شود پیش بینی کرد. هرچی که صلاح باشد، هنوز مشخص نیست.

 در آخر هم یک سئوال ورزشی بحث وزارت ورزش مطرح شده است، شما موافق این تغییر ساختار هستید؟

من به عنوان یک آدم ورزشی، موافق نیستم و فکر می کنم برای ورزش خوب نبود.در هر صورت همه ارگان های دولتی موظف به پاسخگوی به مجلس و نمایندگان هستند چرا که نمایندگان مردم هستند و آن ها نیز طبیعتا به مردم پاسخگو هستند به نظر بنده اگر سازمان تربیت بدنی تعامل خوب و مناسبی با مجلس می داشت فکر نمی کنم با توجه به مشکلاتی که در ورزش وجود دارد نمایندگان تشکیل وزارت خانه جدید را تصویب می کردند اما من کاملا نمایندگان را درک می کنم .

 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =