منطقه حائل تحت کنترل کدام دولت است؟ روسیه یا ترکیه؟

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای تفصیلی با شبکه تلویزیونی چینی به اظهارات اردوغان درباره منطقه حائل در سوریه واکنش نشان داد و سوالی را در اذهان عمومی مطرح کرد که بالاخره در این منطقه حائل اعضای سوچی شرکت دارند یا خیر؟ یا به زعم اردوغان برای ترکیه است؟ وزیر خارجه روسیه در اینباره مفصلا توضیح داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری روسیاالیوم، وزیر خارجه روسیه در سخنانی مشارکت پلیس نظامی این کشور برای ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرز سوریه و ترکیه را بعید ندانست. وی همچنین تاکید کرد، هیچ طرحی برای عملیات نظامی مشترک بین روسیه، ترکیه و ایران در خاک سوریه وجود ندارد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان قبلا از احتمال چنین عملیاتی در سوریه خبر داده بود.(اینجا)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش از سفر به چین و ویتنام در گفت‌وگو با "تلویزیون مرکزی چین" و "تلویزیون ویتنام" درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرزهای سوریه و ترکیه بر اساس توافق آدانا امضا شده میان دو کشور در سال ۱۹۹۸ اظهار کرد: هیچ‌گونه صحبتی درباره انجام یک عملیات نظامی مشترک وجود ندارد.

لاوروف در ادامه افزود: ما تجربه‌هایی در زمینه توافقنامه‌های زمینی درباره آتش‌بس، در نظر گرفتن اقدامات امنیتی و ایجاد مناطق کاهش تنش داریم که با مشارکت پلیس نظامی روسیه انجام می‌شوند و احتمال این موضوع درباره ایجاد منطقه مذکور (میان ترکیه و روسیه) وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود افزود: اما مجددا تأکید می‌کنم که نظامیان روسیه در نهایت با در نظر گرفتن موضع سوریه و ترکیه هماهنگی درباره جزئیات را انجام می‌دهند.

لاوروف ادامه داد: هیچ‌گونه گفت‌وگویی میان روسیه و ترکیه درباره گروه‌های کرد سوری که تروریست خوانده می شوند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما اجماعی با ترکیه نسبت به اینکه کردها تروریست هستند، نداریم، ترکیه موضع منحصر به فرد خود را دارد و ما نیز نگرانی آنها را می‌فهمیم اما باید گناهکار از بی‌گناه تمیز داده شود و باید مشخص شود که کدام گروه کرد واقعا تندرو بوده و خطری برای امنیت ترکیه است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت‌وگوی خود تصریح کرد: ما هیچ طرح و برنامه‌ای برای انجام عملیات نظامی مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه در خاک سوریه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر مناطق سوریه شاهد آتش‌بس است و تنها منطقه‌ای که مشکلش باقی است ادلب است جایی که باید بین مخالفان مسلح و تروریست‌ها تفاوت قائل شویم.

این مقام روس با اشاره به موضوع حل و فصل بحران سوریه نیز تاکید کرد که آمریکا همچنان به تعهد خود نسبت به اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ سازمان ملل درباره حل و فصل بحران سوریه ادامه می‌دهد.

لاوروف در عین حال ادامه داد: شاید هدف واشنگتن مشکل تراشی بیشتر باشد تا فرماندهی عملیات را هر طور که دوست داشته باشند، به دست بگیرند.

این در حالی است که اردوغان نیز در اینباره یادآور شد که منطقه امن کاملا باید تحت کنترل ترکیه باشد، رئیس جمهور ترکیه گفت: توافقنامه آدانا (با دمشق) به ترکیه فرصت اجرای عملیاتی در سوریه علیه تروریسم را می‌دهد، گفت: نمی‌توان به بشار اسد مشروعیتی که استحقاق آن را ندارد، داد و اگر در محتوای توافقنامه تامل شود، ما حق اخراج تروریست‌ها تا آخر را داریم.(اینجا)

نقشه راه روسیه-چین در تحولات کره شمالی به کار گرفته شود
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفتگوی خود  خواهان به کارگیری نقشه راه روسیه-چین در تحولات مربوط به کره شمالی شد و در عین حال وجود هر گونه توافقی میان مسکو و توکیو بر سر امضای یک معاهده صلح در ازای سرمایه گذاری‌ بیشتر ژاپن در اقتصاد روسیه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: برخی این پیام را به ما می دهند که در صورت امضای یک معاهده صلح با ژاپن بر مبنای شرایط این کشور، ما امتیاز سرمایه گذاری‌های ژاپنی‌ها را دریافت خواهیم کرد. این چیزی نیست که ما روی آن توافق کرده باشیم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت، کشورش برای ادامه مذاکرات با ژاپن آماده است.

لاوروف افزود: ما پروژه‌های اقتصادی مشترک خوبی داریم. شرکتها و تجار ژاپنی حتی بیشتر از همه علاقمند به حضور در اقتصاد روسیه هستند. اما تا آن جایی که من فهمیده‌ام رسما جلوی آنها را از این کار می‌گیرند.

این صحبتهای لاوروف در حالی مطرح شد که روابط روسیه و ژاپن مدتها تحت الشعاع این مسئله که دو کشور هرگز معاهده صلحی بعد از پایان جنگ جهانی دوم امضا نکرده‌اند بوده است.

این معاهده به سبب مناقشه و اختلاف بر سر گروهی از جزایر مورد ادعا میان دو کشور که روسیه به آنها جزایر کوریل جنوبی و ژاپن به آنها سرزمین‌های شمالی می‌گوید امضا نشده است.

در عین حال وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد: مسکو امیدوار است وضعیت پیرامون کره شمالی هم راستا با نقشه راه روسیه-چین به جلو برود.

سال گذشته میلادی چین طرحی موسوم به طرح توقف دو جانبه را برای تعامل با کره شمالی پیشنهاد داد که بر مبنای آن کره شمالی دست از فعالیتهای هسته‌ایش در ازای توقف رزمایشهای مشترک آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی شبه جزیره کره بر می‌دارد.

لاوروف در ادامه مصاحبه‌اش با این شبکه‌های تلویزیونی با اشاره به توافق رهبران آمریکا و کره شمالی در اولین نشستشان در ژوئن گذشته در سنگاپور گفت: همه آن چیزی که در سنگاپور اتفاق افتاد و تمام تلاش‌های طرف‌ها هم راستا با نقش راه روسیه-چین بوده است. ما خواهان آن هستیم که وضعیت پیرامون کره شمالی طبق نقشه راه روسیه و چین به پیش برود.

لاوروف در آستانه نشست بعدی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که قرار است ۲۷-۲۸ فوریه در ویتنام انجام شود گفت: لازم است توافق‌های به دست آمده بین پیونگ یانگ و واشنگتن اجرایی شوند.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: ما همچون همه کشورهای جهان از عادی سازی روابط میان آمریکا و کره شمالی و همچنین نشست سال گذشته در سنگاپور و توافقات آنها در خصوص لزوم تنش زدایی، خلع سلاح هسته‌ای و کلیت عادی سازی وضعیت در شبه جزیره کره که از سوی ترامپ و کیم جونگ اون اعلام شد، استقبال کردیم.

وی افزود: مهمترین چیز از نظر ما اجرای این توافقات است.

وی همچنین تصریح کرد که مذاکره کنندگان آمریکا و کره شمالی مشغول بحث در مورد راه‌های بهبود عملی این توافقات با یک چارچوب زمانی و الزامات خاص دیگر در نشست هانوی هستند.

او ابراز امیداوری کرد که نشست بعدی در هانوی نتایج مثبت به بار بیاورد.

لاوروف خاطر نشان کرد: ما امیداور به موفقیت مذاکرات بوده و می‌خواهیم به دستیابی به این موفقیت کمک کنیم. نمایندگان آمریکا که مسئول تدارک برای این نشست هستند با ما نیز رایزنی دارند. ما همچنین در ارتباط دائمی با دوستانمان در کره شمالی هستیم.

وی عنوان کرد: توافق نهایی درباره وضعیت کره شمالی باید در فرمتی چند جانبه امضا شود.

روسیه از بی میلی آمریکا برای مذاکرات دو جانبه متاسف است

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این گفتگوی تفصیلی  اعلام کرد کشورش از اینکه آمریکا تمام تلاش خود را برای ادامه گفت و گوهای سازنده با مسکو انجام نمی‌دهد، متاسف است.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، گفت: آمریکا معتقد است که روسیه روابط دو جانبه را خراب کرده ست و باید رفتارش را تغییر دهد. هنگامی که چنین بیانیه‌هایی در کنگره آمریکا اظهار می‌شوند من می‌توانم آنها را درک کنم زیرا آنها در حال استفاده کردن از تمام ابزارهایشان برای رسیدن به اهداف سیاسی داخلی هستند. اما هنگامی که چنین اظهاراتی در جلسات مذاکره خصوصی‌تر بیان می‌شوند نمی‌شود نتیجه دیگری گرفت جز اینکه طرف آمریکایی قصد ندارد به صورت سازنده کار کند.

لاوروف بار دیگر تمایل روسیه به مذاکره با آمریکا را یادآور شد و اعلام کرد که این گفت‌وگوها باید بر پایه تعادل منافع باشند نه در اولتیماتوم‌ها.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: من بار دیگر تکرار می‌کنم که ما تمایل به مذاکرات سازنده با آمریکا را داریم، اگر این کشور آماده مذاکرات مساوی و برابر است. حل مشکلات باید بر اساس تعادل منافع صورت گیرد نه اولتیماتوم‌ها.

او همچنین تأسف خود را نسبت به اینکه اختلافات داخلی آمریکا باعث تأثیر منفی بر روی مذاکرات این کشور با روسیه بر سر ثبات استراتژیک شده است، ابراز کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: این باعث تأسف است که اختلافات داخلی آمریکا دامن گیر گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک ما شده است و این ثبات بزرگترین لایه برای امنیت بین‌المللی است.

بنا به گفته‌های لاوروف آمریکا در مورد معاهده پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد (آی ان اف) موضع غیر سازنده و حتی مخربی به خود گرفته است.

او در این مورد گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند هیچ چیزی را نبینند، آنها میگویند روسیه باید تحت کنترل آمریکا موشک " ۹ ام ۷۲۹" خود را نابود کند. این رفتار زیاد مؤدبانه نیست به خصوص هنگامی که آمریکا با کشورهای کوچک‌تر از روسیه چنین رفتاری می‌کند.

لاوروف هم‌چنین افزود که نیروهای آمریکایی که در روابط آمریکا و روسیه سیاست گذاری می‌کنند، قصد دارند تا مانع محقق شدن یکی از اهداف کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عادی سازی روابط با روسیه شوند.

وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: آنها تنها به دنبال زوال و بدتر شدن روابط آمریکا و روسیه هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ماه اکتبر ترامپ قصد کشور خود برای خروج از پیمان آی ان اف را به دلیل اتهامات نقض تعهدات این پیمان از سوی روسیه اعلام کرد. پیش از این در ماه فوریه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا طرف شش ماه از این پیمان خارج می‌شود مگر اینکه روسیه به تعهدات خود پایبند باشد. همان روز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا خروج کشور خود را از آی ان اف اعلام کرد.(اینجا)

این در حالی است که برخی کارشناسان و صاحبنظران هسته ای این مساله را یک دعوای زرگری بر سر چین تلقی کرده اند.(اینجا)

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =