ایرنا نوشت: محققان دانشگاه تگزاس با مطالعه نحوه آواز خواندن موش‌ها توانستند مدارهای عصبی شناسایی کنند که مکالمات سریع انسان‌ها را توجیه می‌کنند.

موش‌های آوازخوان آلستون ساکن جنگل‌های ابری کاستاریکا هستند و زمانی که یک جفت موش نر به یکدیگر می‌رسند، شروع به آواز خواندن می‌کنند. البته این آواز خواندن قواعدی دارد؛ موش بیگانه تنها زمانی آواز می‌خواند که موش مدعی قلمرو، آواز خواندن خود را به پایان برده باشد. اگر موش مدعی مجددا شروع به خواندن کند، موش بیگانه آواز خواندن را متوقف می‌کند. این موش‌ها هنگام آواز خواندن حدود 100 نت را به کار می‌برند. 
به اعتقاد محققان، آواز خواندن نوبتی موش‌های آلستون شباهت زیادی به مکالمات سریع انسان‌ها دارد. به همین علت با تجزیه و تحلیل الگوهای عصبی مغز این موش‌ها نشان دادند که مدارهای عصبی مجزایی در غشای حرکتی مغز مسئولیت شروع و توقف آواز خواندن را برعهده دارند. بر اساس این تحقیقات در مغز موش‌ها نیز مانند مغز انسان برقراری ارتباط کلامی، مستلزم به‌کارگیری غشای حرکتی مغز است. 
این تحقیقات محققان را در درک بهتر عملکرد مدارهای عصبی و عضلات مسئول برقراری ارتباط کلامی در انسان یاری می‌کند و زمینه را برای توسعه روش‌های درمانی موثرتر اختلالات کلامی فراهم می‌کند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =