وقتی خریداران خارجی جای مشتریان داخلی را در بازار می‌گیرند/ شکل‌گیری بی‌اخلاقی در پی افزایش قیمت دلار

به دنبال افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت اجناس مختلف خریداران ایرانی کمتر توان خرید داشتند و این گونه شد که تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر مالی به سمت خریداران خارجی روی آوردند.

عاطفه قلع‌ریز: صعود دلار درحالی شکل گرفت که ارتباط مستقیم آن با افزایش قیمت اجناس مختلف سبب نابسامانی در بازار شد، آشفتگی که دیگر توان کنترل آن از دست مسئولان خارج و بازگشت بازار به شکل سابق یک خیال خام برای مردم شد، هجوم مردم برای خرید دلار در حالی صورت گرفت که مردم از این معادله بازار که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و هر گاه تقاضا افزایش یابد به طور قطع قیمت هم رشد می‌یابد، بی اطلاع بودند.

در پی افزایش قیمت دلار آنچه بیش از پیش تورم را افزایش داد این بود که تولیدکنندگان با هجمه‌ای از مشتریان خارجی مواجه شدند که حاضر بودند از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از ایران تهیه کنند و به ازای آن پول پرداخت کنند چراکه تمام کالاهای ایرانی به پای خارجی‌ها تقریباً رایگان در می‌آمد و از این رو تولیدکنندگان که ناامید از مشتریان داخلی شده بودند و کمتر کسی توان خرید اجناس آنها را داشت و ناچار برای تأمین نقدینگی خود و جلوگیری از ضرر مالی بیش از حد خود راه را برای مشتریان خارجی را باز کردند.

وقتی علت افزایش قیمت‌ها را جویا می شویم دلایل مختلفی مانند میزان اجناس در بازار کم است، در تحریم هستیم، امکان واردات وجود ندارد و واردات کالا با این قیمت دلار برای تولید کنندگان و تجار ارزش اقتصادی ندارد را می‌شنویم اما بیشترین دلیل این تورم فروش اجناس مختلف به فروشندگان خارجی و دلالان و واسطه‌گرانی است که کالا را به دست مشتریان خارج از مرز می‌رسانند و  این موضوع در اصفهان که یک استان اقتصادی و صنعتی است به شکل ویژه مشکلاتی را برای مردم رقم زده است.

صادرات بیش از حد میوه و تره بار عامل افزایش قیمت شد

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف اصفهان در این ارتباط به خبرنگار خبرآنلاین گفت: علت افزایش قیمت میوه و تره بار و صیفی جات در بازار اصفهان و کشور صادرات بیش از حد این محصولات است.

ناصر اطرج اعلام کرد: در پی بالا رفتن قیمت دلار شاهد افزایش صادرات تمام محصولات میوه و تره بار و صیفی جات به کشورهای عربی و عراق و امارت هستیم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت دلار کالاهای ایران برای دیگر کشورها بسیار ارزان محسوب می‌شود و برای کشاورزان صادرات به دیگر کشورها نقدینگی بالایی در پی دارد، ابراز داشت: با صادرات دلاری به دست کشاورز نمی‌رسد بلکه دلار در جیب واسطه‌ها می‌رود.

دولت جلوی صادرات را نگیرد ما کنترلی روی قیمت‌ها نخواهیم داشت

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف اصفهان  با اظهار اینکه با بالا رفتن قیمت دلار وارداتی نمی‌توان انجام داد مگر اینکه دولت دلار ارزان را در اختیار تولید کننده قرار دهد که این نیز کار اشتباهی هست چراکه جزو ذخایر مملکت است، بیان داشت: تنها با جلوگیری از صادرات بی رویه محصولات می‌توانیم از افزایش قیمت بالای میوه و سبزی جات و صیفی جات جلوگیری کرد.

اطرج با اشاره به اینکه اگر مسئولان جلوی صادرات را نگیرند ماهم نمی‌توانیم جلوی افزایش قیمت را بگیریم، ادامه داد: اگر صادرات به همین روند پیش رود به طور قطع شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

فروش آرد به مشتریان عراقی

نایب رئیس انجمن علوم وفنون غلات اصفهان نیز با اعلام اینکه امروز آسیاب داران به جای فروش آرد کیلویی ۹۰۰ تومان به نانوایان ایرانی، کیلویی یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار تومان به عراق صادر می‌کند، افزود: دولت به دنبال این بود که با سامانه‌ای کردن آرد و ثبت نام نانوایان و تحویل کیسه‌های مشخص آرد جلوی قاچاقچیان آرد را بگیرد اما از سوی دیگر دست واسطه گران زیاد شده است.

محمد رضا خواجه با بیان اینکه ۴۰ درصد نانوایان در استان اصفهان آزادپز هستند که بار اصلی تأمین نان مردم توسط این نانوایان است، ادامه داد: با سهمیه بندی آرد، قیمت هر کیسه آردی که ۴۶ هزار تومان بوده است به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.

با افزایش قیمت دلار بازار بی اخلاقی در بین اصناف شکل گرفت

رئیس خانه صنعت، ‌معدن وتجارت اصفهان نیز از اثرات سو دلار و فروش اجناس به مشتریان خارجی گفت و اظهار داشت: بازار بی اخلاقی در پی نوسانات قیمت ارز ایجاد شده است.

محمد رضا برکتین در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار داشت: در پی تلاطم قیمت ارز اصناف مختلف لحظه‌ای با چک کردن قیمت دلار، افزایش می‌دادند حتی بیشتر از آنچه واقعیت داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد: با بالا رفتن قیمت ارز و دلار اصناف مختلف عادت کردند که با حداکثر سوددهی کالا را بفروشند و بازار به گونه‌ای شد که اگر یک تومان گران‌تر خریدند هزینه اضافه‌تر را و حتی بیش از یک تومان را از گلوی مردم بگیرند،بازاری شکل گرفته که اخلاقی نیست.

صعود دلار رسم و رسوم کاسب کاری را از بین برد

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: با افزایش قیمت دلار و ارز و ایجاد فضای گرانی اون رسم و رسوم کاسب کاری که جای چانه زنی وجود داشت از بین رفت و دیگر کسی نمی‌تواند کالایی را پیش خرید کند.

وی با اظهار اینکه اگر شاهد افزایش برخی از کالاها بودیم به خاطر نایاب شدن و افزایش جذابیت صادراتی مثل گوجه فرنگی و رب گوجه و بسیاری از کالاهای دیگر، است، ادامه داد: برخی از اقلام هم که ریشه وارداتی دارد به دلیل تخفیف ارز قیمتها به صورت مقطعی افزایش می‌یابد.

از چند ماه پیش به خاطر مشکلات انتقال ارز نتوانستیم بار نهاده‌ها را خالی کنیم و در همین راستا ۲۴ تا ۲۵ کشتی روی آب مانده است که بار آن تخلیه نشده است، علت افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و قیمت تمام شده برای مرغداران است

گرانی گوشت به خاطر صادرات و افزایش قیمت مرغ به دلیل مشکلات انتقال ارز است

عضو هیئت مدیره اتحادیه گوشت قرمز اصفهان گفت: در حال حاضر با کمبود شدید گوشت گوسفندی مواجهیم زیرا که بیشتر دام‌ها صادر می‌شود و غالب دام‌ها توسط استان‌های تبریز، کردستان و خرم آباد و ملایر خریداری می‌شود.

رسول آقاجان افزود: امسال به نسبت سال گذشته شاهد افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی گوشت گوسفندی هستیم.

دبیر انجمن مرغداران اصفهان با اشاره به اینکه از چند ماه پیش به خاطر مشکلات انتقال ارز نتوانستیم بار نهاده‌ها را خالی کنیم و در همین راستا ۲۴ تا ۲۵ کشتی روی آب مانده است که بار آن تخلیه نشده است، ادامه داد: علت افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و قیمت تمام شده برای مرغداران است.

تفاوت قیمت‌ها از یک مغازه به مغازه دیگر

این گرانی‌های لحظه به لحظه و کمبود شدید اجناس در سطح بازار و رونق صادرات از اصلی ترین کالاهایی که در سبد خانوار مردم قرار دارد و تأمین کننده سلامتی آنها هست تا کالاهایی مثل سنگ که به خاطر رکود ساخت و سازها بازار فروش خود را از دست داده بوده را شامل می‌شود، امروز افزایش قیمت دلار توانسته با صادرات سنگ اصفهان به دیگر کشورها اندکی حرکت در این بازار ایجاد کند و این درحالی است که دیگر بازرسین اصناف و تعزیرات و غیره هم نمی‌توانند قیمت ثابتی را برای یک کالایی به صنف مربوطه اعلام کنند، بدین ترتیب هر فروشنده‌ای امکان دارد در فلان لحظه بار خود را خریداری کرده و به تبع باید با قیمتی بفروشد که متضرر نشود و همین مسئله سبب شده که خریدار برای خرید یک کالا مغازه به مغازه پیش برود تا کالای مورد نظر را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنیم و این تمام حکایت آسیب زایی افزایش قیمت دلار است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =