وضعیت زنان در پست‌های مدیریتی استان کرمان

در استان کرمان تنها ۶مدیر کل خانم در حال فعالیت هستند، طبق قوانین موجود تصور می شود که باید این تعداد بیشتر باشد اما نظر مسوولین مربوط متفاوت است و معتقدند اختصاص ۳۰ درصد پست های مدیریتی فقط شامل مدیر کلی نمی شود از این جهت کرمان نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری دارد.

در برنامه ششم توسعه طبق دستورات رییس جمهور مقرر شد که تا پایان این دوره ۳۰ درصد پست های مدیریتی هر استان متعلق به زنان باشد. در تبصره ۶ که به ماده  ۲ تصویب نامه شورای عالی اداری در تیرماه سال ۹۵ هیات دولت الحاق شد، نوشته شده : به منظور بهره گیری از زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست های مدیریتی،میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هر یک از سطوح پست های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیز برای  تصدی هریک از سطوح مدیریت حرفه ای(از تجربه خدمات دولتی) در مورد زنان و کارمندان کمتر از ۱۵ سال سابقه در مواردی که سایر شرایط احراز شده باشد،به دو سوم زمان پیش بینی شده توسط شورای راهبری توسعه مدیریت تقلیل می یابد. در تبصره ۲ الحاقی الحاقی به ماده ۵ نیز آمده است: تا پایان برنامه ششم توسعه نسب مدیران زن در پست های مدیریتی به ۲۰ درصد افزایش یابد.  

۶ مدیر کل خانم در کرمان 

از این رو پس از گذشت دوسال از این تصویب نامه به سراغ کرمان و پست های مدیریتی زنان در استان کرمان رفتیم.

طبق آمار دفتر امور زنان و خانواده استانداری، مدیران ارشد که به سمت های مدیر کل،مدیر مراکز،رییس دانشگاه تقسیم می شوند، ۶ نفر هستند.  فاطمه السادات حسینی مدیرکل امور زنان  و خانواده ، زهرا موسی پور مدیر کل امور اجتماعی استانداری، مرجان شاکری رییس سازمان محیط زیست، معصومه رفیعی پور اداره کل اسناد و کتابخانه ملی، شهناز جهانگیری رییس مرکز توسعه و اینده نگری در آموزش و پرورش، فاطمه معین الدینی رییس دانشگاه پیام نور، مدیران ارشد استان کرمان هستند.

در این استان ۵۹ نفر مدیران میانی( معاونین ادارات،رییس دانشگاه ها و مراکز، رییس ادارات شهرستان ها) ۳۴۲ نفر مدیران پایه(معاونین شهرستان ها، مدیر بخش ها،مدیر و رییس گروه ها) مشغول به کار هستند. اعضای زن، عضو شوراهای شهر ۲۴ نفر،اعضای زن عضو شورای روستاها ۳۳نفر و تعداد دهیاران ۲۷۵نفر است. . لازم به ذکر است حدود ۱۷۰ دستگاه دولتی در استان وجود دارد و تعداد ۸۹ هزارو ۹۷ (۸۹۰۹۷) نفر در دستگاه های دولتی مشغول به کار هستند.

وضعیت خوب کرمان در پست های مدیریتی بانوان

با توجه به تعداد کم مدیران ارشد زن استان به سراغ مدیر کل امور زنان و خانواده در استانداری رفتیم، او معتقد است وضعیت پست های مدیریتی استان کرمان نسبت به دیگر استان ها بهتر است.

فاطمه السادات حسینی می گوید: پست های مدیریتی فقط شامل مدیران ارشد نمی شود بلکه مدیران پایه و میانی هم از این دست هستند که تعداد آن ها در استان قابل توجه است و نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری داریم. در واقع می توان گفت از لحاظ آماری استان درصد خوبی را در پست های مدیریتی زنان  را شامل می شود. با توجه به این که استاندار و مدیریت استان تغییر کرده، یک فرصت زمانی برای ایجاد روال قبلی نیاز است،اما با این حال خانم دکتر شاکری رییس سازمان محیط زیست، در زمان استاندری دکتر فدایی به این سمت منصوب شدند، دکتر شاکری اولین مدیر کلی است که در زمان استانداری دکتر فدایی انتخاب شده است. تعداد پست های مدیریتی و معاونت در شهرستان ها زیاد است، که همین تعداد جز همان ۳۰ درصد حساب می شوند.

سیاست آموزشی برای انتخاب مدیران خانم 

این مقام مسوول تاکید می کند: باید فرصتی برای انتخاب مدیران لحاظ شود، در حال حاضر برای دهیاران و مدیران پایه کلاس های آموزشی برگذار می شود تا این افراد مهارت لازم جهت انجام پست های بالاتر را کسب کنند. از آنجایی که هیچ وقت فرصت به خانم ها داده نشده باید آرام آرام  افراد دارای پست ها میانی استحقاق لازم برای مدیریت های بالاتر را پیدا کنند.اگر قرار باشد خانمی مدیر کل شود اما توانمندی، مهارت و بینش لازم را برای این سمت را نداشته باشد، نه تنها موفق نمی شود بلکه آسیبی که می بینند به دیگران هم وارد می شود. از طرفی این ناتوانی برای همه خانم ها هم لحاظ می شود و می گویند بانوان نمی توانند مدیریت صحیحی داشته باشند.

سیاست های ما برای پست های مدیریت بانوان آموزش ها لازم برای این افراد است تا آرام آرام ارتقا پیدا کنند، دومین مورد نرم نرم وارد شدن در پست های مدیریتی است یعنی همین که در حال حاضر از پست های پایه و میانی ورود کرده ایم. این مقدمات جهت فراهم کردن موقعیت برای ورود زنان به مراحل مدیریتی بالا تر است.

فضای سالم کاری برای زنان

مدیر کل اداره اسناد و کتابخانه ملی در خصوص موقعیت مدیر کل خانم در فضای کاری که بیشتر مردان حضور دارند می گوید: تفکر آن خانم مدیر خیلی در این مسایل نقش دارد.در فضای کاری من زن و مرد با هم کار می کنند، و مشکلی با هم ندارند و همراه هم هستند. من هم بخشدار بوده ام و هم در استانداری کار کرده ام که میتوانم بگویم فضای کاری خوبی با همکاران زن و مرد خود داشته ام.

دقت نظر خانم ها در انجام امور

معصومه رفیعی پور معتقد است که باید ۳۰ درصد در چست های مدیریتی منظور شودزیرا که دقت نظر خانم ها بیشتر است ونه تنها کلیات بلکه جزئیات را به خوبی متوجه می شوند. به لحظ مسایل مالی و موارد دیده شده مثل اختلاس هم می توان گفت که خانم ها سالم تر هستند. افزایش پست های مدیریتی به خانم ها کمک موثری به دولت می کند زیرا این افراد دلسوز تر هستند، همین طور که در خانواده زن دلسوزتر از مرد است، در فضای کاری هم این اتفاق می افتد. از آنجایی که یک پست معاونت به استانداری ها اضافه شده و پست حساسی هم نیست بلکه در دیگر شهرستان ها به خانم ها اختصاص داده شده، انتظار می رود استاندار کرمان آن را برای خانم ها در نظر بگیرد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =