۲ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
از همه عذر می‌خواهم، حتی از خودم!

سریع به ذهنتان می‌رسد از چه چیزی می‌خواهم معذرت‌خواهی کنم، از کار زشتم یا حرف ناصوابی که بر زبانم رانده شده؟ البته در فرصت مناسبی هم در نزد خدا از همه این‌ها طلب بخشایش خواهم کرد، اما موضوع این‌جا از قرار دیگر است.

از توهینی که هر روزه به همه ما ایرانیان مسلمان و تمدن عتیق و ارزشمند ایرانی، اسلامی می‌شود، عذر می‌خواهم. بله، سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، صفحات جدی و نیمه‌جدی، اهل، را ببینید، از نوع اطلاع‌رسانی‌ها و تحلیل کردن‌ها، تا نقدها و البته پاسخ‌ها، به نوعی در مواجهه با هم هستند که گویی خصومتی مبنایی بر سر جان و مال و ناموس با یکدیگر دارند. ادبیات حاکم بر این محیط به‌شدت غیراخلاقی و حتی ضداخلاق است. عناصر فعال و اثرگذار هم منفعل و بی‌هنر.

سیاست‌زدگی در تمامی شئون مشهود است.مثلا چهره‌های مشهور عرصه هنر در ایران، به هر دلیلی، حتی سیاسی، موضوعی را می‌خواهند نقادی کنند، بگذریم که حالا اهلیت نقد آن موضوع را داشته باشند یا نه، تحرکی طعنه‌آمیز را شروع می‌کنند، طعنه، نه نقد، و به سرعت مخالفین این نقد یا خود این اشخاص در مقام پاسخ و دفاع از ارزشی که مورد طعن قرار گرفته است، با آتش توپخانه‌ای پرقدرت وارد می‌شوند و با تمام توان پاسخ می‌دهند، آیا به بسیاری از این پاسخ‌ها دقت کرده‌اید؟

به جای تبیین و دفاع عالمانه و محترمانه درست در زمین کژ، بددهانی مرسوم در فضای مجازی قرار می‌گیرند، البته این حرفم مطلق نیست، خیلی‌ها هم جواب مستدل و متین می‌دهند، ولی فضای اصلی همان است که گفتم.خب من مخاطب با چه مواجهم، با محیطی مملو از بی‌ادبی  و بددهانی و بددلی.

نسل جوان را فعلا کنار می‌گذارم، چه آن‌که قربانی اصلی این خصم بازار، ایشان هستند. خود ما تحت تاثیر این پلشت رفتاریم. همه عصبانی و تندخو و مهاجم، همه غیرت متعصبانه و بی‌دلیل، همگی پرخاشگر و بی‌محابا و...

مثال دیگر بزنم از محیط‌هایی که مذهبی و ارزش‌گرا هستند، متاسفانه معدود افرادی که کشکول علم و ادبشان بدجور تهی است در این عرصه‌ها می‌تازند و مورد تشویق دوستان جاهل هم قرار می‌گیرند، یکی از این سوپر ستاره‌های تحلیل همه امور، با ادعاهایی فضایی که پای ثابت  این عرصه است، مثلا می‌خواهد به مسئولین امر خطایشان را گوشزد کند. با رگی برآمده از غیرت جاهلانه، فریاد می‌زند ای مسئول فلان فلان شده فردای مسئولیتت همین مردم تف به صورت تو می‌اندازند و چه و چه می‌کنند. بعد بلافاصله کلیپ این بدفرهنگی را پخش می‌کنند و می‌نویسند ببینید چه گونه این عالم بزرگوار در دهان فلان مسئول کوبید، او را ننگین و رسوا کرد.

آیا این امر به معروف است، توصیه عالمانه است، مجادله و مباحثه است، چیست جز ترویج بی اخلاقی با پوسته احساس وظیفه؟

چند سال پیش فعال عرصه فرهنگی که معجزه هزاره را کشف کرده  بود بسیار بی‌محابا مخافان سیاسی‌اش را هتک می‌کرد، به  او گفته بودند، این چه سبک ادبیات است؟ گفته بود ادبیات امیر مهربان(ع) در نهج البلاغه هم با مخالفین تند و قاطع و خشک و خشن است. کسی نبود بگوید من و تو کجا، و امیر مهربان مؤمنان(ع) کجا، جناح رقیب تو کجا و معاویه‌ها کجا؟ مگر در مقام تشخیص معاویه‌ها هستی و آیا ابزار علم و یقین تشخیص را دارایی؟

نمی دانم چه باید کرد. هر که هم می‌پرسد درمان این همه نابهنجاری چیست؟ جوابم سکوت است.

تا به محضر بزرگواری هم این نامبارک رفتارها را برای چاره‌جویی عرضه می‌کنند، فریاد برمی‌آید ببندید و بگیرید و هر که هم نزد و نبست و نگرفت، خائن است. 

آخر ای بزرگواران، درمان مریضی و ناهنجاری، فقط حبس و زجر نیست، عرصه فرهنگ، عرصه درمان‌گری و فعال بودن است نه انفعال و فریاد.

درمان جان‌های پرخاشگر شده چیست؟ 
علمای اخلاق، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، روشنفکران، متدینین، دردمندان، دلسوزان، و هر آن‌که دغدغه دین و اخلاق را دارید، بیایید از این همه کژی و پلشتی رفتارهای اخلاقی، دردمان بگیرد و دنبال نسخه‌های شفابخش باشیم.

خلاصه از این همه بی‌پروایی از همگی‌تان، حتی از خودم عذرخواهم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    0 0
    آقای معزی این دمل چرکین و متعفنی است که سر باز کرده و علت اصلی آ ن هم رفتارهای مدیران نا صالح ، نا کارآمد، سفارشی، بی سواد تخصصی در سمتی که تصاحب کرده اند و ..... است. بیکاری جوانان، اختلاسهای عجیب و غریب، فریب دادن مردم به اسم دین (البته که دیگر فقط اسمی از دین مانده و اصلت آن سالهاست دفن شده) نتیجه اش جز این نمی تواند باشد
  • شهروند IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    0 0
    جناب معزی اطمینان داشته باشید تا مادامی که بر راس امور دنیوی مردم که باید با کارهای کارشناسی تخصصی دنیایی سامان بگیرد، عده ای معمم قرار گرفته اند ( که کارشان باید بهسازی اخلاقیات و امور اخروی مردم باشد) هم دنیایمان و هم عقبی یمان به جهنمی که الان تجربه میکنیم تبدیل میشود.
  • NL ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    0 0
    درسته در فضای مجازی رفتار مردم ایران بسیار تند و نسنجیده شده اما حاج اقا چرا راجب علل پیدایش چنین خشمی صحبت نمی کنید ؟اگر در منزل من فرزندانم رفته رفته رفتار عصبی کنند روانشناسان چه می گویند ؟ایا علت را مداوا می کنند یا انها را ؟وقتی مدیران رتبه بالای کشور صحبت هایی می کنند و یا خواست مردم را علنا ندید می گیرن و یا اصلا تریبون صحبت به انها نمی دهند و برخورد می کنند ایا نتیجه ای به جز پرخاش گری دارد ؟
  • NL ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    0 0
    شما به علل این هجمه توجه دارید ؟