۷ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

هتل داد یزد، قصری در میان شهر بادگیرها

قصری در میان اولین شهر خشتی جهان در ایران! +تصاویر
هتل داد یزد، قصری در میان شهر بادگیرها

یزد شهری در میان کویر مرکزی ایران است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 یزد را با القاب مختلفی از جمله شهر بادگیرها و دارالعباده و در این میان دیار قنات‌ها می‌شناسند. در میان شهر یزد، خانه‌ها و بناهای قدیمی بسیاری وجود دارد و هر بنای قدیمی داستانی برای روایت دارد. برخی از این بناهای قدیمی اقبال بلندی داشته و توسط شخص یا سازمانی مرمت و نگهداری می‌شوند. یکی از آنها، خانه‌ یا هتل داد است. امروزه این خانه بعد از مرمت به هتل داد مشهور شده و میزبان گردشگران شهر یزد است.

پیشینه‌ی بنای هتل داد به سال‌های آغازین قرن حاضر باز می‌گردد. این بنا در سال ۱۳۰۷ شمسی تحت عنوان بنگاه باربری داد به کوشش و همت مردی خود ساخته، حاج عبد الخالق داد، با کاربری مهمانپذیر و حمل و نقل کالا تاسیس گردید و  تا سال ۱۳۷۲ شمسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. عملیات مرمت و بازسازی این مجموعه با هدف حفظ هویت تاریخی بنا به همت و بینش والای حاج محمد حسن داد و توسط فرزندان و نوادگان موسس در سال ۱۳۸۰ شمسی آغاز و در سال ۱۳۸۶ شمسی به عنوان هتل ۴ ستاره به بهره‌برداری رسید.

هتل داد یادگاری هشتاد ساله است که در مرکز تاریخی شهر یزد در بافت قدیم و در مجاورت آثار شناخته شده میراث فرهنگی مانند آتشکده زرتشتیان و مجموعه امیرچخماق قرار گرفته است. پیوند کاهگل و آجر که از قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده کویرنشینان بوده است به همراه قوس‌ها، طاق‌نماها و نورگیرهای بسیار زیبا در گوشه گوشه بنا از جلوه‌های معماری این هتل است.

یکی از مزایای اقامت در هتل داد بهره‌مندی از فضای تاریخی بنا و جاذبه‌های باستانی آن است. هتل دارای ۸۸ باب اتاق یک تخته، دو تخته، سه تخته، اتاق‌های متصل به هم، اتاق مخصوص عروس و داماد و اتاق‌های VIP با طراحی سنتی و امکانات رفاهی مدرن می‌باشد. از دیگر امکانات می‌توان به تالارهای چندمنظوره‌ی مدرن، رستوران سنتی با انواع غذاهای لذیذ ایرانی و فرهنگی، کافی شاپ در پشت بام هتل با چشم اندازی از شهر یزد، سونا و جکوزی، سالن ماساژ و مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. هتل داد در سال ۲۰۰۹ به علت مشتری مدار بودنش برنده‌ی‌ جایزه‌ی studiosus آلمان شد.

منبع : لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1248375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AU ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    3 0
    من سه شب در عید سال 97 با خانمم در این هتل بودیم. عالیه. همه چیزش. دلم میخواد بازهم برم. ولی با گرانی کمرشکن فکر کنم دیگه باید خوابشو ببینم... کلا شهر یزد عالیه حتما یه سفر بروید