۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
پتروشیمی ایران تحریم شدنی نیست

خبرگزاری صداوسیما نوشت: دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران ادعای امریکایی‌ها مبنی بر به صفر رساندن صادرات محصولات صنعت پتروشیمی ایران را یک بلوف سیاسی دانست و گفت: این مساله نیز مثل دیگر شعارهای امریکایی‌ها پوچ و توخالی است.

احمد مهدوی ابهری در واکنش به صحبت‌های مارک دوبو ویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی که درگفتگو با فاکس‌نیوز گفته بود پتروشیمی ایران را بعد از تحریم نفت تحریم می‌کنیم گفت: در اوایل دهه ۹۰ که امریکایی‌ها صنعت پتروشیمی ما را تحریم کردند صادراتمان ۱۲ میلیون تن در سال بود، اما امروز این رقم به بیش از ۲۰ میلیون تن رسیده است؛ بنابراین، این مسئله نشان می‌دهد تحریم صنعت پتروشیمی ایران شدنی نیست.

وی افزود: در تحریم‌های اوایل دهه ۹۰ که حتی قطعنامه سازمان ملل متحد نیز پشتیبان آن بود و بسیاری از کشورها مجبور بودند از آن تبعیت کنند، تلاش امریکایی‌ها به جایی نرسید، حالا که آن‌ها تنها هستند و بسیاری از کشورها با تحریم‌های یکجانبه امریکا مخالف هستند، تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران یک امر غیرممکن است.

ابهری بابیان اینکه پتروشیمی ایران در حال توسعه‌ی تولید و صادرات است و ادعای امریکایی‌ها به چند دلیل مبنا ندارد افزود: حجم صادرات قابل توجه محصولات پتروشیمی ایران به دنیا وسابقه طولانی پتروشیمی ایران در بازارهای بین المللی که باعث شده تا بسیاری از کشورها به محصولات پتروشیمی ایران وابستگی نسبی پیدا کنند نشان می‌دهد به راحتی نمی‌شود محصولات پتروشیمی ایران را از بازارهای جهانی حذف و محصولات دیگری را جایگزین آن کرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی یکی دیگر از عوامل عمده در ناتوانی امریکایی‌ها برای مانع تراشی درصادرات پتروشیمی ایران را استقبال جهان به محصولات پتروشیمی بیان کرد و افزود: استقبال از محصولات پتروشیمی در سال‌های اخیر در بازارهای جهانی سیرصعودی داشته و نقش محصولات پتروشیمی در تمامی ابعاد زندگی مردم افزایش یافته و جایگزین چوب، آهن و دیگر فلزات شده است بنابراین وقتی تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی رو به رشد است، نمی‌توان با تحریم پتروشیمی ایران، عرضه را کاهش داد، زیرا قطعا بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابهری کیفیت بسیاربالای محصولات پتروشیمی ایران را به عنوان دلیل دیگری برای استقبال از این محصولات دربازارهای بین المللی اعلام کرد و افزود: محصولات ایرانی به دلیل مرغوبیت بالا و برخورداری از استانداردهای بین المللی جایگاه خوبی در بازارهای دنیا پیدا کرده است و امروز چنان استقبالی از این محصولات می‌شود که ما برای خریداران محصولاتمان کف عرضه تعیین کرده ایم و محصولات را با سهمیه به مشتریان می‌فروشیم و اگر نیاز داخلی نبود که البته اولولیت با بازار داخل است ما می‌توانیم تمامی تولیداتمان را صادرکنیم.

وی افزود: این دلایل نشان می‌دهد که حرف امریکایی‌ها صرفا یک شعار است و همانطور که در اوایل دهه ۹۰ نتوانستند پتروشیمی ایران را تحریم کنند امروز هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در مورد عملکرد صنعت پتروشیمی در سال ۹۷ هم گفت: ما در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشته‌ایم که نسبت به سال ۹۶ کاهش پیدا نکرده است.

وی ثابت ماندن حجم صادرات پتروشیمی درسال ۹۷، درمقایسه با سال قبل از آن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با وجود تحریم‌های یکجانبه امریکا و رشد مصرف داخلی که البته نکته مثبتی است و نشان دهنده رونق تولید در کشور است، حجم صادرات پتروشیمی کاهش نیافته و این مساله نشان می‌دهد تحریم‌ها نه تنها تاثیر بر صادرات پتروشیمی ایران نداشته بلکه باعث شده تا شرکت‌ها با انگیزه بهتر و توجیه اقتصادی بیشتری صادرات خود را انجام دهند.

ابهری با بیان اینکه در سال گذشته بعد از ۵۰ سال تراز تجاری ایران مثبت شده گفت: در صادرات غیرنفتی که محصولات پتروشیمی هم جزو ان است، سال ۹۷ با وجود تحریم ها، سال خوبی بود.

وی افزود: درسال ۹۷ به جز میعانات گازی که مصرف داخلی آن درپی راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش یافت، در دیگر اقلام صادرات ما با رشد خوبی مواجه بوده است.

وی در مورد چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران در سال پیش رو نیز گفت: امسال چند مجتمع جدید پتروشیمی از جمله پتروشیمی لردگان، بیدبلند، ایلام و میاندوآب وارد مدار خواهد شد که این مساله تولید محصولات پتروشیمی ما را چهارتا پنج میلیون تن افزایش داده و به حدود ۲۵ میلیون تن خواهد رساند که به واسطه آن صادراتمان نیز افزایش خواهد یافت.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 0
    بسه تو رو خدا. یک ساله میگید صفر شدن صادرات نفت ممکن نیست حالا رفتید سراغ پتروشیمی. بجای حرف زدن عمل کنید