۴ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
فهرست پیشنهادی خرید مدیرکل دفتر چاپ و نشر برای نمایشگاه کتاب

این روزها که نمایشگاه کتاب برقرار است، یکی از دغدغه‌های مهم مراجعه‌کنندگان اطلاع از کم و کیف کتاب‌های مناسب خرید است و این که در این بازار مکاره و شلوغ و پرازدحام، چه عنوانی می‌تواند ذائقه و سلیقه و نیازهای مطالعاتی‌شان را تأمین کند. بسیاری از افراد و نهادهای کارشناس کتاب، هر یک به فراخور بضاعت‌شان، در حال ارائه فهرست‌ها و یا معرفی عنوان‌هایی هستند که البته قابل توجه و استفاده هستند و مایه تحسین. 

در این میان، یک فهرست دیگر هم هست که شاید بتواند برای بازدیدکننده‌های نمایشگاه کتاب مفید باشد؛ و آن فهرست مصوبات هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حسن این فهرست آن است که انتخاب کنندگان‌شان، جمعی از کارشناسان خبره نشر و کتاب هستند که در گروه های مجزای کودک/نوجوان، هنر/ادبیات، علوم انسانی، دین، و دانش عمومی، اغلب کتاب‌های چاپ اول سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ را بر اساس معیارهایی فرهنگی مرکب از شاخص‌های کیفی، قالبی و محتوایی مانند رعایت بایسته‌های نوشتاری به لحاظ روش تحقیق در آثار پژوهشی، میزان خلاقیت و نوآوری و پختگی متن در آثار هنری، پاکیزگی و کیفیت چاپ و صفحه‌بندی و ویراستاری و درج تصاویر، و نیازسنجی‌های وزارتخانه بر مبنای اعلام کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور برگزیده‌اند.

تلاش هیأت ما دست کم در چند سال اخیر این بوده که در این فرایند، به وادی مناقشه‌های جناحی و سیاسی و هر نوع زمینه غیرفرهنگی دیگر، سمت و سو گرفته نشود و صرفا سنجه‌های مربوط به فرهنگ مد نظر قرار گیرد. البته محدوده انتخاب ما، صرفا در دایره کتاب‌هایی است که ناشران‌شان به تمایل خود برای دبیرخانه هیأت فرستاده‌اند و با این حال، درصد حداکثری از ناشران فعال کشور را دربرمیگیرد؛ به جز کتاب‌های کنکوری و یک بار مصرف (مثل رنگ‌آمیزی‌ها) و یا تخصصی دانشگاهی.

از نظر خود من، تا ۹۰،۸۰ درصد این فهرست شامل کتاب‌های خوب و قابل توصیه به خرید در رشته‌های مختلف است. آن ۲۰،۱۰ درصد دیگر هم یا حفره‌هایی هستند که به هر حال در فرایند حجیم ارسال کتاب‌ها از سراسر کشور ممکن است شکل گیرند و یا معطوف به حوزه‌هایی است که ممکن است فراتر از اختیار من و اعضای هیات انتخاب و خرید شکل گرفته باشد. اما تا همین حد هم فهرست نسبتا جامع و مطلوبی از کتاب‌های خواندنی و البته وزین محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنم قبل از مراجعه به نمایشگاه مروری بر آن داشته باشید.

هم اکنون فهرست مصوبات شش جلسه اخیرمان (۶۰۳ تا ۶۰۸) روی سایت معاونت امور فرهنگی وزارتخانه درج شده است که تا هفته دیگر، فهرست جلسه ۶۰۹ هم به آن‌ها افزوده خواهد شد. نشانی این صفحه به قرار زیر است: (https://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book)

امسال متأسفانه در خود روزهای نمایشگاه خرید کتاب نداریم، ولی بحث خرید کتاب را در همان محدوده ماهی دو جلسه ادامه خواهیم داد و برنامه‌ریزی‌هایی نیز در دست داریم تا کیفیت خریدمان بهتر شود؛ از جمله این‌که از جلسات جدیدمان، کارشناسان هیأت، خودشان اقدام به تعیین تعداد خرید کتاب‌ها نکنند و صرفا کتاب‌ها را به لحاظ کیفی درجه‌بندی کنند تا بر اساس درجه داده‌شده، تعداد خرید هم رقم بخورد و به این ترتیب وحدت رویه در خرید کتاب‌های رشته‌های مختلف حفظ شود. شاید بنا به ملاحظات بودجه‌ای، انقباض‌هایی را پیش رو داشته باشیم، ولی این ماجرا در هدف اصلی‌مان که تجهیز کتابخانه‌های کشور، مخصوصا کتابخانه‌های مناطق محروم، با کتاب‌های مناسب و مفید است وقفه‌ای پیش نخواهد آورد. 

قاعدتا از انتقادها و پیشنهادها و یادآوری‌های اهل نظر بی‌نیاز نیستیم. برای بهبود کارمان، کمک‌مان کنید. از همفکری‌تان قطعا بهره‌مند خواهیم شد.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =