ترکیه؛ مقصد شوم لژیونرها

ستاره جوان استقلال جدیدترین بازیکنی است که به لیگ ترکیه خواهد رفت.

عرفان حاج‌بابایی: ترکیه همواره در حال دست و پا زدن بوده است. چه در سیاست،چه در فرهنگ و چه در فوتبال. آن ها در تعلیقی گیج کننده بین آسیا و اروپا دست و پا می زنند و شاید همین مسئله هم باعث شده تا آن ها هنوز تکلیف خود را حتی با خودشان ندانند.

فوتبال ترکیه سال هاست که در بعد مدیریتی و ساختاری مدرن و نونوار شده و با بهره گیری از الگوهای اروپایی، پا در مسیر پیشرفت گذاشته است. باشگاه های مطرح این کشور طی سالیان اخیر ستاره ها و مربیان سرشناسی را جذب خود کرده اند و با ساخت ورزشگاه های مدرن و جذب اسپانسرهای شناخته شده در تلاشند تا فوتبال ترکیه را توسعه دهند. با این حال آن ها در رقابت با رقبای قدرتمندشان هنوز عقب هستند. چه تیم ملی ترکیه و چه باشگاه های ترک که در رقابتی مثل لیگ قهرمانان اروپا شرکت می کنند، هرگز نتوانسته اند که خودی نشان دهند.

فوتبال ترکیه به سبب همین نزدیکی به فوتبال اروپا و البته سرمایه گذاری خوبی که در آن انجام شده، طی سالیان اخیر مقصد تعداد قابل توجهی از ستارگان فوتبال ایران بوده. مقصدی که البته چندان هم برای ایرانی ها خوش یمن نبوده.

فوتبال ایران در حال حاضر دو لژیونر سرشناس در ترکیه دارد. وحید امیری و سید مجید حسینی که در جام جهانی به مهره های ثابت و ارزشمند تیم کی روش بدل شدند، پس از این رقابت ها هر دو از پرسپولیس و استقلال راهی تیم ترابوزان اسپور ترکیه شدند تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. اتفاقی که البته چندان رخ نداد.

حسینی در ترابوزان بیشتر از امیری نیمکت نشین بازی می کرد اما جام ملت های آسیا نشان داد که هردوی این بازیکنان از دوران اوج خود فاصله دارند و در این مدت که راهی ترکیه شده اند، افت کرده اند.

پیش از این دو هم ستارگانی بودند که به هوای پیشرفت و قرار گرفتن در فضای نیمه اروپایی فوتبال ترکیه، انتقال به تیم های این کشور را به انتقال به تیم های عربی ترجیح دادند اما در نهایت موفق نبودند.

رامین رضاییان، پیام صادقیان و سجاد شهباززاده بارزترین نمونه های ناکامی ایرانی ها در فوتبال ترکیه هستند. بازیکنانی که خیلی زود تصمیم به ترک ترکیه گرفتند و تیم هایی دیگر را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کردند.

اللهیار به دنبال سنت شکنی

جدیدترین ستاره فوتبال ایران که به زودی او را در لیگ ترکیه خواهیم دید، اللهیار صیادمنش است. ستاره جوان استقلال که زیر نظر وینفرد شفر به تیم اضافه شد و به مرور جای خود را در ترکیب ثابت استقلال پیدا کرد و در مسیر رشد قرار گرفت. او پس از درخشش در ترکیب استقلال، با پیشنهادی وسوسه انگیز از سوی فنرباغچه ترکیه مواجه شد و در نهایت هم باشگاه استقلال شاید به دلیل احتجاجات مالی ای که داشت، در نهایت با رقمی حدود یک میلیون دلار او را به باشگاه سرشناس ترک فروخت. اتفاقی که شفر به شدت با آن مخالف بود چون که معتقد بود استقلال با حفظ اللهیار می تواند چند سال دیگر او را 10 میلیون دلار بفروشد!

با تمامی این توصیفات، ستاره دهه هشتادی استقلالی ها فصل دیگر این تیم را همراهی نخواهد کرد و پا به مسیر جدیدی خواهد گذاشت. مسیری که البته اصلا آسان نیست. استقلالی ها در همین فصل تجربه ناموفق امید نورافکن را هم از سر گذراندند. بازیکنی که پس از دو فصل درخشش در ترکیب استقلال بازهم بر خلاف میل وینفرد شفر که معتقد بود نورافکن هنوز هم برای بازی در استقلال جا دارد و زود است که لژیونر شود، راهی تیم شارلوای بلژیک شد و پس از نیم فصل ناکامی و نیمکت نشینی یک بار دیگر به جمع آبی ها برگشت. جدای از تجربه نورافکن، عدم موفقیت بازیکنان ایرانی در لیگ ترکیه هم دیگر چالش پیش روی صیادمنش است و این بازیکن جوان قطعا به دنبال سنت شکنی است. اتفاقی که اگر بیفتد، می تواند پای صیادمنش را پس از ترکیه به دیگر لیگ های معتبر اروپایی هم باز کند.

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    1 0
    افراد موفق پا نمیشن برن به یک مقصد شوم! بلکه میرن بجای بهتر. از کجا میرن؟ از جایی که نویسنده هاش مثلا با کشورای همسایه مشکل دارن و هموم اول مطلب علیه اونا می نویسن.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    1 0
    دقیقا همینطوره از اونجایی که ترکیه زندگی کردم میفهمم که ترکیه چیست و نگارنده هم بخوبی این موضع رو انتقال داده