۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مغایرت محدود کردن دوره نمایندگی با عقل، شرع و قانون اساسی

طرح جدید مجلس مبنی بر منع نمایندگی بیش از ۳ دوره متوالی، انتقادهایی را در پی داشت. به اعتقاد من اگرچه نمایندگانی که سه دوره در مجلس حضور دارند، می‌توانند در این فرصت، هر آن چه را که در توان دارند، ارائه دهند اما به هرحال این مسئله استثناهایی هم دارد.

ممکن است کسانی در کشور وجود داشته باشند که تا زمانی که توان دارند، مردم از دانش و نقطه‌نظرات کارشناسی آن ها بهره ببرند.

محدود کردن دوره نمایندگی، مغایر عقل، شرع و قانون اساسی است؛ مغایر با عقلانیت است چون چه منطقی وجود دارد که جامعه و مجلس را از وجود فرد مفیدی محروم کنیم؟

انتخاب نمایندگان از حقوق مسلم مردم است. این مردم هستند که باید نماینده خودشان را انتخاب کنند. بنابراین، اصول دموکراسی و مردم‌سالاری حکم می کند که اگر نماینده‌ای با اقبال مردم مواجه  و شرایط و صلاحیت های لازم را بر اساس قانون اساسی دارد، دیگر دلیلی ندارد که مانع حضور او در مجلس شورای اسلامی شد.

هم‌اکنون نخبگانی در مجلس هستند که گاهی چهار یا پنچ دور نماینده بودند و همچنان مورد اقبال مردم هستند. دلیلی برای منع آن‌ها از رفتن به مجلس وجود ندارد. زیرا که حضور در مجلس و خدمت به جامعه هم خواست خودشان است و هم مردم.


این مصوبه چندان وجهه مناسبی نداشته و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که هیچ منفعتی به دنبال ندارد. این مسئله اگر منافعی را به دنبال داشت، قابل توجیه بود.

الان مجلس از حضور نخبگان محروم می‌شود، بی آن که منفعت به دنبال داشته باشد.

* نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

۲۱۴۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =