کشت موفق هیدرو پونیک گوجه‌فرنگی در دانشگاه ایلام

ایسنا نوشت:در برنامه‌ای مشترک بین انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه کشت هیدرو پونیک گوجه فرنگی با موفقیت اجرایی شد.

دکتر «حمیدرضا امامی‌پور» مدیرفرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام، در گفتگویی، با اعلام این خبر، اظهار کرد: هیدروپونیک یا آب کشت شیوه کشت بدون خاک است که در این نوع کشت نیازهای غذایی گیاه، اندازه‌گیری شده و با استفاده از آب به جای خاک به گیاه داده می شود و چون اساس سیستم هیدروپونیک آب است، این سیستم می‌تواند کاملا خودکار باشد.

وی تصریح کرد: خودکار بودن این سیستم هم در این است که اگر باغبان برای مدت زیادی در گلخانه حاضر نبود، گیاه از کمبود آب و مواد غذایی تلف نخواهد شد. در این نوع کشت نیازی به شخم و آبیاری نیست و مصرف آب به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

مدیرفرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام ادامه داد: در این روش ضد عفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم هزینه است چون محلول غذایی به صورت مایع است به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد.

امامی‌پور گفت: در جایی که خاک مناسب ندارد یا دچار بعضی بیماری‌ها است این روش قابل اجرا است چون  کنترل شرایط محیطی از جمله نور ، دما ، رطوبت  و ترکیب هوا بسیار ساده‌تر است و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف آب،  بازده بیشتر در تولید سبزیجات خارج از فصل در گلخانه، سهولت پیش بینی میزان عملکرد به دلیل کنترل شرایط محیطی، کیفیت بهتر محصولات ، کاهش میزان ابتلا به بیماری های انگلی گیاهان، کاهش هزینه نیروی انسانی به علت حذف عملیات‌های مربوط به خاک و  عدم رشد علف هرز و اشغال فضای کمتر از مزایای این روش است.  

وی با بیان اینکه عملکرد محصول گوجه فرنگی به صورت هیدروپونیک معمولا ۱۲ کیلو گرم در واحد سطح براورد می‌شود، گفت: درامد حاصل از هر یک تن گوجه فرنگی معادل ۱۰ تن خیار و هزینه تولید هر تن گوجه فرنگی نسبت به خیار ۵۰ درصد کمتر است. 

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =