سینمای ایران در حالی ماه اول فصل تابستان را به پایان میرساند که فروش آخر هفته فیلمهای پرمخاطب به 20 تا 25 میلیون رسیده و تلویزیون برای حمایت از آثار روی پرده تیزر فیلمهای «درباره الی»، «هر چی تو بخوای»، «خروس جنگی»، «پسر تهرونی» و «امشب شب مهتابه» را رایگان به نمایش میگذارد. از سوی دیگر شورای صنفی نمایش با تمدید مهلت اکران فیلمها موافقت کرده تا جبران روزهایی شود که تماشاگران به دلیل جو سیاسی جامعه در سالنهای سینما حاضر نمیشدند. هرچند برخلاف این حمایتها هنوز اکران تابستان به گرمی هر سال نشده و امیدها برای رونق سینما متوجه اکران عید فطر است.
حمایت همهجانبه از فیلمهایی که ضرر کردند
فصل تابستان پس از نوروز یکی از زمانهای طلایی اکران فیلمهای سینمایی است که معمولاً بسیاری از پخشکنندگان تلاش میکنند تا این امکان را به دست آورند که فیلمشان را در این زمان روی پرده ببرند. اما این مقطع زمانی در تابستان سال 1388 دوران نسبتاً راکدی برای سینما و فیلمهای روی پرده بوده است؛ به گونهای که بسیاری فیلمهای روی پرده را قربانی جو موجود در جامعه دانستند و درصدد برآمدند تا برای جبران ضررهای وارد شده تدبیری به کار گیرند. تمدید مهلت اکران فیلمهای روی پرده و پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمها به صورت رایگان و به دفعات از این تدابیر است.
مهدی کرمپور، رئیس شورای صنفی نمایش در مورد برنامههایی که برای حمایت از فیلمهای روی پرده طراحی شده است، میگوید: «شورای صنفی نمایش و مدیرعامل خانه سینما برای حمایت از آثار در حال اکران از سازمان صداوسیما درخواست داشتند که تیزرهای این فیلمها به طور مساوی با تخفیف از تلویزیون پخش شود که هماکنون این مساعدت انجام شده است.» او ادامه میدهد: «همچنین این شورا در ادامه حمایتهای خود از این آثار، ادامه اکران آنها را تصویب کرد و با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها از هفته گذشته، کف فروش فیلمهای روی پرده با میزان قبلی محاسبه میشود. فیلمهای روی پرده که در این شرایط اکران دچار خسارت شدهاند میتوانند از معاونت سینمایی وزارت ارشاد درخواست کمک کنند.»
رئیس شورای صنفی نمایش در پاسخ به سؤالی مربوط به پخش تیزر مستند «تهران انار ندارد» میگوید: «شورای صنفی تمام تلاش خود را برای اکران گستردهتر این فیلم انجام داده ولی از پخش تیزر آن اطلاعی ندارم.»
تیزرهای رایگان روی آنتن
اداره کل نظارت و ارزشیابی در مقطع کنونی به عنوان حامی فیلمهای روی پرده ظاهر شده و برای پخش رایگان تیزرها با صداوسیما وارد مذاکره شده است. علی میرزایی، مسئول توزیع و نمایش اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد، درباره اقداماتی که از سوی این اداره کل برای حمایت از فیلمها و پخش رایگان تیزر صورت گرفته است، میگوید: «در پی پیشنهادی که از سوی خانه سینما برای ایجاد شرایط پخش رایگان تیزرهای فیلمهای سینمایی از تلویزیون مطرح شد، با مسئولان این بخش در سازمان صداوسیما وارد مذاکره شدیم.»
او ادامه میدهد: «خوشبختانه واکنش آنها به این پیشنهاد مثبت بود و با درک شرایطی که برای فیلمهای روی پرده به وجود آمده، قول مساعدت و همکاری در زمینه پخش تیزرهای رایگان دادند.» او با تأکید براینکه پخش تیزرهای رایگان آغاز شده است، میگوید: «صداوسیما از چند روز قبل پخش تیزرهای رایگان را آغاز کرده است و به نظر میرسد میتوان نتایج این اقدام را در افزایش تعداد تماشاگران فیلمها و بالا رفتن فروش آثار مشاهده کرد.» میرزایی ابراز امیدواری کرد این روند ادامه داشته باشد تا سینمای ایران بتواند تابستان گرم و پرشوری را پشتسر بگذارد.
جان تازه الی
«درباره الی...» که به عنوان یکی از امیدهای جدی اکران سال 1388 از آن یاد میشد در مقطعی به نمایش عمومی درآمد که جریانات موجود در جامعه اجازه فروش رکوردشکن را برای آن فراهم نکرد. علی سرتیپی، مدیر شرکت پخش فیلمیران، درباره تأثیر پخش تیزرهای رایگان «درباره الی» و تأثیر آن بر فروش فیلم میگوید: «پخش تیزرهای رایگان قطعاً بر فروش فیلم مؤثر بوده چون در روزهای اخیر شاهد افزایش فروش بودهایم» او ادامه میدهد: «البته تعداد تیزرهای رایگان در روز یک تا دو تیزر است که نمیتواند تأثیر چندان چشمگیری روی فروش بگذارد.»
او با اظهار امیدواری که این تعداد افزایش پیدا کند، میگوید: «برای اینکه شاهد افزایش حد قابل توجه فروش فیلم شویم، باید تعداد تیزرها بیشتر شود و در عین حال که تعداد آن افزایش مییابد میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.» سرتیپی با اشاره به آمار و ارقام فروش «درباره الی» در اکران عمومی میگوید: «فروش فیلم این روزها پنج برابر فروش سه چهار هفته قبل است. در سه چهار هفته گذشته اغلب نوبتهای نمایش از فیلم دریغ میشد، یا سینماها تعطیل بود و یا در برخی سانسها فیلم به نمایش در نمیآمد. زمانی هم که فیلم اکران میشد، کمتر تماشاگری به سالن سینما میآمد اما الان وضعیت تغییر کرده است و تمهیداتی اندیشیده شده تا جبران روزهای گذشته شود.»
او در مورد فرصتی که «درباره الی» برای اکران در اختیار خواهد داشت، میگوید: «احتمالا دو تا سه هفته بیشتر از فرصت عادی فیلم به اکران آن اختصاص پیدا خواهد کرد که امیدوارم در این مدت امکان جبران فرصت از دست رفته به وجود آید.»
پنج هفته فرصت برای خروس جنگی
«خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی در روزهای پرالتهابی اکران شد. حاصل اکران فیلم در این وضعیت کاهش عمده فروش آن و تعداد پایین تماشاگران بود. اطیابی درباره وضعیتی که فیلمش در اکران با آن مواجه بوده، میگوید: «خروس جنگی» در جریان اکران دچار مشکلات بسیاری شده است و همه این مشکلات به شرایط اجتماعی موجود در جامعه بازمیگردد. او ادامه میدهد: «آسیبی که این شرایط به فیلم رسانده سبب شده تا افت فروش قابل توجهی را شاهد باشیم که انتظار میرود با تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولان با وضعیت مناسبتری مواجه شویم.»
او با اشاره به پخش رایگان تیزرهای تلویزیونی «خروس جنگی» میگوید: «تیزرهایی که در دو هفته اول اکران پخش شد، به دلیل جو موجود بلااستفاده ماند و نتوانست تأثیری در جذب مخاطب داشته باشد، اما تیزرهایی که این روزها پخش میشود، قطعاً در جذب تماشاگران مؤثر خواهد بود.» او با ابراز رضایت از فروش فیلم در دو هفته اخیر میگوید: «در دو هفته اخیر «خروس جنگی» خوب فروخته و فروش دو سه روزه آن معادل فروش یک هفته در دو هفته نخست اکران بوده است، اینها نشان از بهبود اوضاع و مناسب شدن شرایط برای اکران آثار سینمایی دارد.»
نظر شما