عربستان برای سرپوش روی قتل خاشقچی می‌خواهد خود را شریک جام‌جهانی قطر کند

فیفا به‌زودی شرایط توسعه جام‌جهانی2022 را بررسی خواهد کرد. نتیجه این بررسی ممکن است چندان مورد تایید قطری‌ها نباشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،سایمون کوپر برای ایرانی‌ها چهره‌ای شناخته شده است . او حالا ادعا کرده عربستان می‌خواهد به زور خودش را شریک جام‌جهانی قطر کند. سایمون کوپر کیست؟ برای یافتن این سئوال نیازی نیست خیلی جست و جو کنید. او همان نویسنده‌ای است که عادل فردوسی‌پور کتاب او توسط عادل فردوسی‌پور کتاب «فوتبال علیه دشمن» اش را ترجمه کرد. کتابی که کوپر بعدها به خاطر ترجمه بی اجازه آن به فردوسی‌پور اعتراض کرد و شهرت بیشتری بدست آورد.

سایمون کوپر البته مثل خود عادل، بیش از آن که نویسنده باشد، روزنامه‌نگار است. او برای روزنامه‌های «آبزرور» و «گاردین» انگلیس می‌نویسد. اما حضور او در «فایننشال تایمز» در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و حالا می‌توانید ترجمه تحلیل اخیر او از احتمال حضور سعودی‌ها در جام‌جهانی 2022 را در خبرآنلاین بخوانید.

عربستان سعودی به‌تازگی 37 نفر را اعدام کرد. در یمن مداخله نظامی کرده و بزرگ‌ترین فاجعه انسانی حال حاضر دنیا را رقم زده است. این کشور همچنین همسایه‌اش، قطر را محاصره اقتصادی کرده است. البته تحریم آن‌ها بی‌فایده بود. رژیم عربستان همچنان فعالان سیاسی را بازداشت می‌کند و برای آن‌ها را شکنجه درنظر می‌گیرد. نباید فراموش کرد که جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مشهور را در اکتبر قطعه‌قطعه کردند.
با این حال عربستان حالا امیدوار است که یکی از میزبان‌های بزرگ‌ترین ضیافت دنیا باشد. تقریبا یک‌دهه پیش بود که قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی 2022 انتخاب شد. حالا عربستان به شکلی دیرهنگام تصمیم گرفته از طریق فوتبال برای خودش در سطح جهانی آبرو بخرد. سعودی‌ها به کمک فیفا می‌خواهند بخشی از میزبانی جام‌جهانی 2022 را بر عهده بگیرند و برخی دیدارها را در خاک کشورشان برگزار کنند. شاید قطر را مجبور کنند میزبانی را با برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس شریک شود؛ چیزی که اوضاع را عوض می‌کند و باعث می‌شود جاه‌طلبی‌ سعودی‌ها جدی باشد.

همین باعث شده تا جیانی اینفانتینو، دوست آن‌ها که رییس فیفا هم هست، تصمیم بگیرد تا تعداد تیم‌های جام‌جهانی 2022 را از 32 به 48 تیم افزایش دهد. امکان‌سنجی فیفا نشان می‌دهد در این صورت باید حداقل دو ورزشگاه در یک کشور دیگر هم میزبان جام‌جهانی باشند. فیفا و قطر روی طرحی کار می‌کنند که جام‌جهانی را توسعه می‌دهد. این موضوع در کنگره بعدی فیفا در پاریس در 15 خرداد بررسی خواهد شد؛ آن هم دو سال پس از روزی که عربستان محاصره اقتصادی قطر را آغاز کرد. فیفا همچنین در تلاس است تا دفتر مرکزی‌اش را از زوریخ به پاریس منتقل کند. اتفاقی که ارتباط زیادی با عربستانی‌ها ندارد.
افزایش تعداد دیدارها باعث می‌شود درآمد جام‌جهانی حدود 400 میلیون دلار افزایش یابد. روسای فدراسیون‌های بیش از 200 کشور عضو فیفا همیشه به‌دنبال پول بیشتر هستند و می‌خواهند تیم‌های بیشتری در جام‌جهانی حضور پیدا کنند، پس اگر آنها رای بدهند، این طرح تصویب خواهد شد. قطر از این موضوع بیزار است اما نمی‌خواهد فیفا را خشمگین کند و مانع جاه‌طلبی دیگران شود. مساله این است که در این صورت، کدام کشور یا کشورها در منطقه خلیج‌فارس میزبانی مشترک را بر عهده خواهند گرفت؟
فیفا می‌خواهد این موضوع پیش از تابستان مشخص شود. تنها گزینه‌های مطلوب قطر برای میزبانی مشترک، عمان و کویت هستند که هر دو هم از محاصره اقتصادی به‌دور مانده‌اند. فیفا در ابتدا از آن‌ها خواسته بود که کمک کنند. اما عمان اعلام کرد آماده برگزاری جام‌جهانی نیست و کویت هم علاقه خاصی به این میزبانی پردردسر ندارد. در بررسی امکان‌سنجی فیفا آمده است: «به‌دلیل اوضاع ژئوپلتیک منطقه و محاصره اخیری که بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر قطر تحمیل کرده‌اند، اینکه این کشورها بخواهند که یک تورنمنت را با قطر برگزار کنند نیاز به این دارد که محاصره برداشته شود.»

شاید بررسی این نکته باعث تغییراتی در منطقه شود. شاید سعودی‌ها بپذیرند محاصره را بردارند. محاصره‌ای که تفاوت خاصی برای قطری‌ها نداشته است. اما در برابر آن، عربستان و شاید دیگر همسایه‌ها به‌صورت مشترک میزبانی جام‌جهانی را برعهده بگیرند. اینفانتینو می‌تواند نقش میانجی را در خلیج‌فارس ایفا کند و حتی رویای بردن نوبل صلح را هم داشته باشد. او جام‌جهانی را برنامه‌ای زیرکانه برای ایجاد آزادی بیشتر در عربستان از طریق فوتبال می‌داند. اما هدف اصلی او این است که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فیفا را راضی کند. پول‌های سعودی و اماراتی باعث شد طرحی از سوی «سافت‌بانک» ژاپن به ارزش 25 میلیارد دلار ارائه شود تا دو تورنمنت بین‌المللی جدید در فوتبال راه‌اندازی شود؛ جام باشگاه‌های جهان با قالب جدید و یک لیگ ملت‌های جهانی. این برنامه البته متوقف مانده است اما اینفانتینو به‌درستی گفت که این 25 میلیارد دلار با فاصله زیادی بیشترین سرمایه‌گذاری است که در فوتبال انجام شده است.
اگر بخواهیم مقایسه کنیم، درآمد فیفا از جام‌جهانی اخیر 4/5 میلیارد دلار بوده است. تعجبی ندارد که اینفانتینو با محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان عربستان صمیمی شده باشد. آنها در دیدار افتتاحیه جام‌جهانی روسیه در کنار ولادیمیر پوتین بازی نخست را تماشا کردند. اگرچه بن‌سلمان و کشورش با پنج گل به روسیه باختند، او لبخند می‌زد. حالا قطر با نارضایتی با فیفا مذاکره می‌کند؛ که چگونه جام‌جهانی توسعه پیدا کند. پس از 10 سال برنامه‌ریزی برای این تورنمنت و انتقادات گسترده از شرایط بد کاری در قطر و همچنین اشاره‌های فراوان به فساد احتمالی در گرفتن میزبانی، اینکه سعودی‌ها یا اماراتی‌ها حتی به‌عنوان شرکای خرد وارد کار شوند، برای قطر مانند شکست خواهد بود.
با این حال برنامه عربستان ممکن است با شکست روبه‌رو شود. جیمز دورسی از دانشگاه مطالعات بین‌الملل و موسسه خاورمیانه راجاراتنام سنگاپور اعتقاد دارد که قطر ممکن است موفق شود فیفا را مجاب کند به قرارداد فعلی که برگزاری جام‌جهانی با 32 کشور است، پایبند بماند. اما اگر سعودی‌ها جام‌جهانی را با قطر شریک شوند، زیر ذره‌بین جهان قرار خواهند گرفت و این در حالی است که سعودی‌ها در روابط عمومی بین‌الملل باهوش نیستند.

فیفا با گروه‌های حامی حقوق بشر در تماس است و از آن‌ها می‌خواهد بر سر توسعه جام‌جهانی مذاکره کنند. با این حال اینکه وجهه عربستان از این هم خراب‌تر شود برای آن‌ها فرق چندانی نخواهد کرد. ماجرای خاشقچی به بن‌سلمان نشان داد او می‌تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد. شاید در ابتدا کمی مشکلات پیش بیاید اما به‌زودی سفرهای بیزنس‌کلاس به ریاض پر از غربی‌هایی خواهد بود که به‌دنبال عقد قراردادهای عظیم هستند. جان فلینت، مدیر ارشد اجرایی بانک HSBC در کنفرانسی در ریاض گفت: «مایه افتخار ماست که به عربستان سعودی برگشته‌ایم.» او پس از قتل خاشقچی از حضور در کنفرانسی مشابه سر باز زده بود.
اینکه عربستان میزبان مشترک جام‌جهانی شود به بهترین شکل اوضاع امروز جهان را نشان خواهد داد. پیام این کار این خواهد بود؛ هرچه می‌خواهید ظلم و ستم کنید، قدرت‌های دنیا دیگر حتی وانمود هم نخواهند کرد که این موضوع برایشان مهم است.

255 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =